PDA

Bekijk Volledige Versie : Een dagje naar het KvK



Gaia
07/08/06, 21:51
Goede avond mensen.

Morgen ga ik een tripje maken naar het KvK. Maar wat moet ik allemaal precies meenemen bij het aanvragen van een kvk nummer? Ik had het niet helemaal uit hun site kunnen halen.

Alvast bedankt voor de hulp

Marvin.

** EDIT **

Ik heb het toevallig net gevonden :O

Er geldt een legitimatieplicht bij de Kamer van Koophandel. Inschrijvingen van natuurlijke personen kunnen in de meeste gevallen niet worden opgestuurd.
Zie ook de toelichting onderaan ieder formulier.

Voor inschrijving heeft u nodig:


een geldig legitimatiebewijs;

een bank/giro-afschrift - van uw privé-rekening - of een uittreksel uit het Bevolkingsregister. Beide mogen maximaal 1 maand oud zijn. Op basis van een van deze documenten wordt uw privé-adres geverifieerd.

Let op! Bij formulieren die opgestuurd kunnen worden aan de Kamer van Koophandel moet altijd een kopie van een geldig legitimatiebewijs worden meegestuurd van de persoon die het formulier heeft ondertekend.

Voor die liefhebbers die het ook wouden weten.

**EDIT**

FSCJasper
07/08/06, 22:04
Er is nog iets dat ze aan mij ook vroegen bij het inschrijven: bewijs dat je daadwerkelijk een onderneming gaat starten. Wat daar het nut van is, ontgaat me volledig.

In mijn geval kon ik mijn website gebruiken als bewijsstuk. Een visitekaartje of iets dergelijks zou ook voldoende moeten zijn.

Proxio
07/08/06, 22:08
Er is nog iets dat ze aan mij ook vroegen bij het inschrijven: bewijs dat je daadwerkelijk een onderneming gaat starten. Wat daar het nut van is, ontgaat me volledig.

In mijn geval kon ik mijn website gebruiken als bewijsstuk. Een visitekaartje of iets dergelijks zou ook voldoende moeten zijn.

Lijkt me dat je normaal pas daaraan begint na het starten van je onderneming (visitekaartjes laten drukken en dergelijke). Hier overigens nog nooit gehad...

systemdeveloper
07/08/06, 22:11
geldig id is voldoende/ En 11 euro dacht ik :)

Komto
07/08/06, 22:12
11 euro? Dat is alleen het uitreksel..
En de jaarlijkse bijdrage nog he systemdeveloper ;)

TiMMiEJ
07/08/06, 22:15
Er is nog iets dat ze aan mij ook vroegen bij het inschrijven: bewijs dat je daadwerkelijk een onderneming gaat starten. Wat daar het nut van is, ontgaat me volledig.

In mijn geval kon ik mijn website gebruiken als bewijsstuk. Een visitekaartje of iets dergelijks zou ook voldoende moeten zijn.

Heb je officieel niet nodig, werd aan ons iig niet gevraagd. Je hebt legitimatie nodig en een bankafschrift van maximaal 30 dagen oud. Zodat ze zeker weten op welk adres je woont.

En om dan nog een misverstand de wereld uit te helpen. Als je minderjarig bent mag je je in laten schrijven zonder de handtekening van je ouders. Ze mogen je niet weigeren. Tenminste dat werd ons versteld bij de KvK.

veenman
07/08/06, 22:15
Het makkelijkste is als je het formulier al in hebt gevult, zodat ze dat (grotendeels) kunnen overtypen. Daarnaast de zaken die je noemde, je legitimatie en een prive-bankafschrift.

Verder is het niet heel erg spannend, als ze moeten gaan doen, gewoon heel veel vragen stellen en heel veel praten, dan krijg je alles voor elkaar. Als je zeker wilt weten dat wat je wilt voor elkaar krijgt, kun je het beste rond 16:30-16:45 komen, na 17:00 gaan die ambtenaren overal mee akkoord ;)

crazycoder
07/08/06, 22:17
Verder is het niet heel erg spannend, als ze moeten gaan doen, gewoon heel veel vragen stellen en heel veel praten, dan krijg je alles voor elkaar. Als je zeker wilt weten dat wat je wilt voor elkaar krijgt, kun je het beste rond 16:30-16:45 komen, na 17:00 gaan die ambtenaren overal mee akkoord ;)
Of ze zeggen: "komt u morgen maar terug". :)

systemdeveloper
07/08/06, 22:20
11 euro? Dat is alleen het uitreksel..
En de jaarlijkse bijdrage nog he systemdeveloper ;)
Krijg je later pas een rekening van ;)

Komto
07/08/06, 22:25
Ik niet, kon hem ook direct betalen, dus heb ik maar gedaan :)

FSCJasper
07/08/06, 22:27
Zo te horen zijn er veel verschillen tussen verschillende KvK in het land.

Mij werd verplicht een bewijsstuk te leveren om te kunnen inschrijven. Daarbij moest een ouder meetekenen, gezien mijn minderjarigheid.

Nog een verschil is dat ik meteen een kwitantie meekreeg van de KvK. Uitreksel en inschrijving kon meteen betaald worden, al wat auto incasso ook een optie.

Proxio
07/08/06, 22:37
Bel ze morgenvroeg eerst op zou ik zeggen :).

InterNetjes
07/08/06, 23:15
ja en maak mogelijk een afspraak, dan vinden ze je helemaal geweldig :)

Henky!
07/08/06, 23:33
Bij mij (12 jaar geleden) was een paspoort voldoende. Er werden ook geen moeilijke vragen gesteld. De gewenste bedrijfsnaam werd gecontroleerd, een handtekening en klaar.

Nijmegen mensen! En het Koningsplein ligt zowat om de hoek. Voor het biertje om het te vieren bedoel ik.

Mark17
08/08/06, 00:00
Het makkelijkste is als je het formulier al in hebt gevult, zodat ze dat (grotendeels) kunnen overtypen. Daarnaast de zaken die je noemde, je legitimatie en een prive-bankafschrift.

Verder is het niet heel erg spannend, als ze moeten gaan doen, gewoon heel veel vragen stellen en heel veel praten, dan krijg je alles voor elkaar. Als je zeker wilt weten dat wat je wilt voor elkaar krijgt, kun je het beste rond 16:30-16:45 komen, na 17:00 gaan die ambtenaren overal mee akkoord ;)

Toen ik er kwam ter plekke in hun systeem alles ingevuld, hier maakten ze een printje van dat ik moest tekenen en het stond er dus meteen goed in. Afspraak maken was niet nodig (wel bank afschrift + identiteitsbewijs mee nemen!).

santema
08/08/06, 00:35
Hoe zit dit eigenlijk bij het laten registreren van een B.V./N.V./C.V. aangezien het hier (deels wel deels niet) om prive personen gaat.

ErikKosters
08/08/06, 00:44
Hier ook Legitimatie, en Rekening afschrift. Verder moest ook 1 van me ouders tekenen.

gjtje
08/08/06, 01:07
Denk van te voren ook na over de omschrijving van je werkzaamheden, bedrijfsnaam, website, email.
Ze kunnen een naam weigeren als hij al bekend is binnen hetzelfde vakgebied dus zorg dat je dit hebt uitgezocht.

veenman
08/08/06, 08:35
Hoe zit dit eigenlijk bij het laten registreren van een B.V./N.V./C.V. aangezien het hier (deels wel deels niet) om prive personen gaat.
Een rechtspersoon bestaat al zodra je die bij de KvK inschrijft, echter zijn de bestuurders van de rechterspersoon nog steeds natuurlijke personen die zich moeten legitimeren zodra ze zich inschrijven als bestuurder.

WenS Int. Dnstn
08/08/06, 08:47
geldig id is voldoende/ En 11 euro dacht ik :)

De 11 euro is niet persé nodig. Je bent niet verplicht om een uittreksel mee te nemen. Het is natuurlijk wel handig als je je bedrijf bij instanties gaat aanmelden.

systemdeveloper
08/08/06, 09:15
De 11 euro is niet persé nodig. Je bent niet verplicht om een uittreksel mee te nemen. Het is natuurlijk wel handig als je je bedrijf bij instanties gaat aanmelden.
Ik dus wel. Ik vroeg wat ze van me wilden en de zeiden: een legitimatiebewijs, afschrift en 11 euro... (was trouwens wel in 15 minuten allemaal geregeld, zonder problemen).

WenS Int. Dnstn
08/08/06, 09:21
Ik dus wel. Ik vroeg wat ze van me wilden en de zeiden: een legitimatiebewijs, afschrift en 11 euro... (was trouwens wel in 15 minuten allemaal geregeld, zonder problemen).

Ow, da's raar, mij werd gevraagd of ik een uittreksel wilde of niet...

Directhosten
08/08/06, 09:32
Bij mij was ook een uitreksel niet verplicht, had ik op dat moment ook niet noodig en is eenvoudig via internet aan te vragen. Kosten zijn overigens hetzelfde

systemdeveloper
08/08/06, 09:46
Hmmm... misschien was ik toevallig door een stagiare geholpen. Nu heb ik zonder na te denken die 11 euro betaald, aangezien me dat eigenlijk niet erg boeide ;)

veenman
08/08/06, 09:47
Ik dus wel. Ik vroeg wat ze van me wilden en de zeiden: een legitimatiebewijs, afschrift en 11 euro... (was trouwens wel in 15 minuten allemaal geregeld, zonder problemen).
Het is natuurlijk niet verplicht. Echter heb je het uitreksel nodig om aan derden te bewijzen dat je staat ingeschreven. Ik denk dat het eerder als bindend advies moet worden gezien en niet als een verplichting.

ErikKosters
08/08/06, 10:20
Bij ons bestond EKHosting al, daarom EK-Hosting. Dat vonden ze wel goed...

Kijk dit maar:

EK Hosting 05078937 0000
Klaproos 9, 7772LE Hardenberg Hoofdvestiging

EK Hosting 08131317 0000
Maanstraat 90, 7521HC Enschede Hoofdvestiging

Zo staat het op de KvK site :)

santema
08/08/06, 10:39
Ik vind dat redelijk verwarrend, met en zonder streepje vind je niet? Ik vind een naam dan verre van uniek.

Komto
08/08/06, 10:44
Hmm en ik mocht toen niet eens iets inschrijven wat een paar letters scheelde.. Weet niet meer wat..

Directhosten
08/08/06, 11:01
Bij ons bestond EKHosting al, daarom EK-Hosting. Dat vonden ze wel goed...

Kijk dit maar:

EK Hosting 05078937 0000
Klaproos 9, 7772LE Hardenberg Hoofdvestiging

EK Hosting 08131317 0000
Maanstraat 90, 7521HC Enschede Hoofdvestiging

Zo staat het op de KvK site :)

Erg vreemd dat ze dit goedkeuren. Bij mijn eerste inschrijving een computerwinkel had ik meerdere namen uitgezocht. De eerste leek veel op een al bestaand bedrijf in het zuiden des lands. Ik zit in de provincie Groningen en toch kon ik de bewuste naam niet gebruiken. Gelukkig had ik meerdere namen. Het is dan ook erg vreemd dat je deze naam mocht registreren.

Thafusion
08/08/06, 11:05
Wat mij verteld werd dat je alle namen mag uitkiezen maar wanneer iemand anders zijn naam eerder heeft aangevraagd hij/zij bewaar kan maken zodat je een andere naam moet kiezen. Indien ze natuurlijk teveel op elkaar lijken.

crazycoder
08/08/06, 11:50
KvK zal adviseren om een andere naam te kiezen. Voor zover ik weet mogen zij de naam niet zomaar weigeren.

Het is natuurlijk bijzonder onverstandig om een te zeer gelijkende naam te kiezen. Als het niet gaat om eventuele problemen op basis van de handelsnaam (denk rechtzaak), dan wel vanwege het feit dat je niet echt reclame kan maken.
Een klant snapt het verschil tussen bijv ekhosting en ek-hosting niet. Het klinkt immers hetzelfde. Of neemt bijv ek-hosting de telefoon op met "u spreekt met ek streepje hosting"??
Een leuk voorbeeld van reclame is d-date die op de radio reclame maakte met "d-date met een streepje tussen de d's".
Handig he, zo'n gelijkende naam.. niet dus.. Iedere marketeer (en dan bedoel ik niet van die SEO knutselaars die zichzelf internet marketeer noemen) zal je dan ook aanraden om een sterke naam te kiezen.

Naast het maken van reclame kan je ook problemen krijgen als het andere bedrijf een slechte dienstverlenging geeft. De naam is nagenoeg hetzelfde, dus zal het ook wel hetzelfde bedrijf zijn.

WenS Int. Dnstn
08/08/06, 12:13
KvK zal adviseren om een andere naam te kiezen. Voor zover ik weet mogen zij de naam niet zomaar weigeren.

Het is natuurlijk bijzonder onverstandig om een te zeer gelijkende naam te kiezen. Als het niet gaat om eventuele problemen op basis van de handelsnaam (denk rechtzaak), dan wel vanwege het feit dat je niet echt reclame kan maken.
Een klant snapt het verschil tussen bijv ekhosting en ek-hosting niet. Het klinkt immers hetzelfde. Of neemt bijv ek-hosting de telefoon op met "u spreekt met ek streepje hosting"??
Een leuk voorbeeld van reclame is d-date die op de radio reclame maakte met "d-date met een streepje tussen de d's".
Handig he, zo'n gelijkende naam.. niet dus.. Iedere marketeer (en dan bedoel ik niet van die SEO knutselaars die zichzelf internet marketeer noemen) zal je dan ook aanraden om een sterke naam te kiezen.

Naast het maken van reclame kan je ook problemen krijgen als het andere bedrijf een slechte dienstverlenging geeft. De naam is nagenoeg hetzelfde, dus zal het ook wel hetzelfde bedrijf zijn.

En dat is dus precies waarom ik mijn naam ga wijzigen :) Er staan al erg veel bedrijven ingeschreven met de naam WenS. 3 jaar geleden heb ik daar helemaal niet naar gekeken en er was ook niemand bij de KvK die zei dat de naam al bezet was.

Randy
08/08/06, 12:54
Vorige week voor 2 nieuwe BV's geweest, deze namen leken erg op elkaar maar waren van dezelfde aandeelhouder, dus geen probleem. (Holding / Productions).

Voor 1,5 jaar terug geweest voor een lokale omroep. Stichting Lokale Omroep Aalten bestond al en daar maar Stichting Omroep Aalten Lokaal van gemaakt. Destijds nog twee concullega's die thans samen zijn. Kreeg een tweetal weken later wel een brief van de KVK met een waarschuwing dat de namen gelijkluidend waren en dat dit problemen _kon_ geven.
Vanzelfsprekend geen problemen mee gehad. Beide stichtingen gaan samen verder en eentje moet ik in de loop van het jaar nog liquideren.

Het ekhosting en ek-hosting verhaal vind ik erg verwarrend. Als het mijn handelsnaam was, hadden we zeker ergens (bittere) koffie moeten drinken. Omdat beiden in dezelfde branche opereren is het namelijk erg verwarrend en - erger nog - onduidelijk voor de eindgebruiker/klant.

DaRkDrEw
08/08/06, 12:59
Zolang de bedrijven met een naam die op elkaar lijken niet in dezelfde branche opereren zal er geen probleem zijn.

ekhosting/ek-hosting is natuurlijk wel verwarrend en een probleem :)

_Leitz
10/08/06, 11:24
Ow, da's raar, mij werd gevraagd of ik een uittreksel wilde of niet...

Ik kreeg het uittreksel zelfs gratis mee!

BsHosting
10/08/06, 11:31
@ _leitz dat lijkt me sterk er staan nl vaste tarieven voor dat uittreksel

ik zou maar eens goed kijken wat je hebt afgerekend.

bij kvk is niks gratis.

_Leitz
10/08/06, 11:35
@ _leitz dat lijkt me sterk er staan nl vaste tarieven voor dat uittreksel

ik zou maar eens goed kijken wat je hebt afgerekend.

bij kvk is niks gratis.

Voor zover ik weet heb ik alleen mijn jaarlijkse bijdrage via acceptgiro afgerekend, maarja, het maakt verder ook niet uit.

BsHosting
10/08/06, 11:37
op het moment dat je bij de kvk bent krijg je geen acceptgiro maar meteen contant of per pin betalen.

het jaar daarop krijg je een acceptgiro dat klopt inderdaad en die is zonder uittreksel die heb je immers al.

NIS3
10/08/06, 11:40
Ik heb anders ook 2 x een gratis uitreksel mee gekregen bij kvK :). Maar ook een aantal keer voor moeten betalen, ligt er aan wie er zit lijkt me (Tilburg).

BsHosting
10/08/06, 11:43
zal wel fout zijn geweest dan denk ik

_Leitz
10/08/06, 12:21
op het moment dat je bij de kvk bent krijg je geen acceptgiro maar meteen contant of per pin betalen.

het jaar daarop krijg je een acceptgiro dat klopt inderdaad en die is zonder uittreksel die heb je immers al.

Ik sta nog niet lang ingeschreven, heb tot nu toe 1x mijn bijdrage betaald (de eerste bijdrage dus), deze heb ik niet contact of via de pin betaald, maar via een acceptgiro die ik later thuis kreeg gestuurd.

BsHosting
10/08/06, 12:24
foutje daar dan, hier is het meteen betalen in tilburg.

FSCJasper
10/08/06, 12:35
Of een foutje in Tilburg. Ook in Maastricht had ik de optie om meteen te betalen, of een acceptgiro thuisgestuurd te krijgen.