PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe zijn jullie begonnen met dedicated



Bullcat
06/08/06, 21:35
Jullie begonnen met het aanbieden van dedicated hosting ?

Als eerste via je colo boer, dus ruimte verhuren die jezelf bij je colo boer moest huren, of hebben jullie een 1/2 rack of misschien wel een heel rack gehuurd gelijk.

Misschien speelde ook de gedachte mee van ik ga niet met mijn paar 1u servers het komplete rack van mijn colo boer betalen ?

Ik zit zelf ongeveer op de wit met hetgeen ik zal gaan doen namelijk, wel of geen 1/2 rack huren, kost uiteraard wat meer, maar overige 1U ruimte misschien als colo of als dedi aanbieden.

Ik ben benieuwd.

Hans

Geoffrey
06/08/06, 21:37
Euhm:

http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-colocated-hosting-forum/95958-dedicated-colo-hoe-zijn-jullie.html?highlight=dedicated+begonnen

Ook door dhr. Bullcat geopend ;)

Randy
06/08/06, 21:39
Een vraag: Als je 1/2 rack al te duur vind, hoe ga je de dedicated servers dan vooruit financieren?

Zelf neem ik altijd 1/1 racks af, wil geen geneuezel van anderen in m'n rack. Lopen al genoeg kiddo's rond op de datavloer. Tenzij het in een nieuw DC/Netwerk is waar we testen, dan eerst 1/4 rack voor de eerste 3 maand.

Vanzelfsprekend kun je de ruimte weer doorverhuren als colocatie. De dumpprijzen die je hier op WHT vaak ziet zijn vaak gebaseerd op 'rackvulling' om zo snel mogelijk de kosten terug te verdienen.

host3000
06/08/06, 21:40
Ondernemen = investeren

Als je al jouw klanten in hetzelfde rack wilt hebben, zal je op een gegeven moment wel stoppen met het huren van 1U's. Dus zal je toch wat meer inkopen dan je op dat moment direkt kwijt kunt.

Dus niet een kast huren en na drie maanden de ruimte dumpen omdat je anders de kosten niet meer kunt betalen ....(zoals hier wel gebeurt)

Misschien een groei plan. Waarbij je niet direkt de volle hap betaalt, maar wel de ruimte gereserveerd krijgt.

Bullcat
06/08/06, 21:41
Whoeps, zie je wel, het word tijd dat ik ga eten geloof ik :) ik dacht al dat ik zoiets gedaan had, maar wist het niet meer zeker, ik moet ook aan mijnpostings denken hoor zo dicht bij de 1000 verlies je wel eens wat uit het oog !

Randy
06/08/06, 21:43
He Hans (Host3000), jij was toch vakantie aan het houden? :-)

Een coloboek zoeken die met je meegroeid is inderdaad ook een optie. Zijn genoeg mensen die je dit kunnen aanbieden. Je betaald wel iets meer per unit maar hebt niet het risico een bijna leeg rack te betalen. Zelf bieden we die service ook voor een tweetal klanten aan. Echter kan het zo zijn dat ik in een maand tijd 1/1 rack vul en dan weer een maand niet. Maar altijd ruimte 'op voorraad' omdat ik niet afhankelijk wil zijn van 'derden'.

Bullcat
06/08/06, 21:44
Een vraag: Als je 1/2 rack al te duur vind, hoe ga je de dedicated servers dan vooruit financieren?



Er staat dacht ik nergens dat ik een 1/2 rack te duur vind, maar ik voel er weinig voor om met die paar 1 u bakken die ikzelf heb het halve rack van mijn colo boer te gaan betalen , snap je, dan dus liever een eigen 1/2 rack gehuurd ergens. en die kiddo's die kunnen toch neem ik aan niet in jou 1/2 rack komen !

Hans

Stewie
06/08/06, 21:54
Er staat dacht ik nergens dat ik een 1/2 rack te duur vind, maar ik voel er weinig voor om met die paar 1 u bakken die ikzelf heb het halve rack van mijn colo boer te gaan betalen , snap je, dan dus liever een eigen 1/2 rack gehuurd ergens. en die kiddo's die kunnen toch neem ik aan niet in jou 1/2 rack komen !

Hans
Met alle respect: maar wat denk je dat de prijs van een half rack is als je die zelf bij het datacentrum huurt vergeleken met de prijs van een half rack bij een gemiddelde reseller van een datacenter? :)

Bullcat
06/08/06, 21:58
ongeveer dit

Geknipt uit een aanbieding elders opdit forum : Dat kan zeker. Ik kan je dan voor EUR 165,- een 1/2 rack aanbieden met 2Mbps.

Technotop
06/08/06, 22:07
Jullie begonnen met het aanbieden van dedicated hosting ?

Als eerste via je colo boer, dus ruimte verhuren die jezelf bij je colo boer moest huren, of hebben jullie een 1/2 rack of misschien wel een heel rack gehuurd gelijk.

Misschien speelde ook de gedachte mee van ik ga niet met mijn paar 1u servers het komplete rack van mijn colo boer betalen ?

Ik zit zelf ongeveer op de wit met hetgeen ik zal gaan doen namelijk, wel of geen 1/2 rack huren, kost uiteraard wat meer, maar overige 1U ruimte misschien als colo of als dedi aanbieden.

Ik ben benieuwd.

Hans

1/2 rack is goedkoper dan 24 x 1 Unit huren. Vandaar dat veel hosters voor een 1/2 of meerdere racks kiezen. (gewoon logisch naar de cijfertjes kijken). Dedicated is altijd risco, systemen zijn niet goedkoop, lenen moet je nooit aan beginnen. Kan je de investeringen per dedicatedserver niet maken doe het dan niet. Lenen kosten alleen maar meer geld.

Wij zijn begonnen uit eigen capitaal en capitaal van de zaak, vandaar uit kunnen wij investeren in servers voor web en dedicatedserver doeleinden.

Stewie
06/08/06, 22:09
ongeveer dit

Geknipt uit een aanbieding elders opdit forum : Dat kan zeker. Ik kan je dan voor EUR 165,- een 1/2 rack aanbieden met 2Mbps.
Erg goedkoop, of zit er geen stroom bij?

Bullcat
06/08/06, 22:11
Weet ik veel is aanbieding hier op wht voor een heel rack, uiteraard heb ik gevraagt om een offerte, alleen nog niets van gehoord.

Vergeet niet dat LW deze aanbieding ook ooit heeft gedaan :) vroeghu dus

santema
07/08/06, 00:41
Zoals technotop al zegt, dedicated is risico. Lenen is geen optie (binnen ons bedrijfsplan dan), het bedrijf moet zichzelf terug betalen, of je moet er niet aan beginnen, resell dan gewoon servers van een betrouwbare partij.

JayvD
07/08/06, 01:33
Ik doe niet/nog niet aan dedicated maar waarom zie ik nergens leasen voorbij komen?

Je kan vandaag de dag ook leasen dus waarom doe je dat niet? Je maandlasten zijn niet zo hoog alleen je neemt wel het risico dat klant je gedag zegt en dat je er niets meer uit haalt maar nog wel met de kosten zit.

Randy
07/08/06, 01:35
Weet ik veel is aanbieding hier op wht voor een heel rack, uiteraard heb ik gevraagt om een offerte, alleen nog niets van gehoord.

Vergeet niet dat LW deze aanbieding ook ooit heeft gedaan :) vroeghu dus

Voor die prijs zou het net mogelijk zijn, maar laten we voor het gemak even 200 aanhouden. Ja, ook bij een 'betrouwbare' partij.

Leasweb-aanbiedingen lijken leuk en zijn het ook om te starten, tot je meer nodig hebt. Er stond een leuke post voor op het forum maar die is plots verdwenen. op IRC ging een linkje rond maar heb hem zo niet bij de hand (MikeN?). Daaruit was wel op te maken dat goedkoop duurkoop is.

Neemt niet weg dat ik erbij blijf dat 1/2 rack met 2 mbit voor 200 euro mogelijk moet zijn. Als ik even snel op de site van (willkeurig) Technotop kijk zie ik 1U + 25 Gbyte voor 10 euro excl. Doe dit x 20 en je hebt je 1/2 rack met 2 Mbit. Groter inkopen houdt nog wat korting is dus wellicht is de genoemde 165 euro mogelijk.

Probleem is alleen dat je even met lege units zit. Deze zou je op WHT kunnen slijten tegen een bodemprijs om zo te kosten op 0 te zetten, iets dat ik helaas te vaak zie (we willen immers allemaal een positieve saldo op de balans). Nadeel is dat als je dit teveel doet, je zelf de andere helft van het rack moet inkopen omdat je net weer 1U tekort hebt. Even goed doorrekenen dus.

santema
07/08/06, 11:51
Leasen is hetzelfde als lenen, als jij 30 servers least en er kappen 4 klanten mee door een netwerkstoring zodat je toch 10 servers leeg hebt staan. Dit kan je de kop als kosten als je de boel niet goed voor elkaar hebt. Gewoon in 1 keer kopen dus.

Rik
07/08/06, 11:58
Titel even aangepast. Zie er meer van jouw hand die zo zijn, graag voortaan duidelijkere titels bedenken s.v.p. ;)

dutchcrazytiger
07/08/06, 12:21
Mijn mening: You need some money to make some money. Als je verstandig leent en gewoon een winst percentage aanhoud van 30% is er niets aan de hand. Wacht vervolgens een dell aanbieding af van 33% per server, et voila. In het algemeen houd ik de regel systeem in 1 jaar terug verdient aan. En winst, die is het tweede jaar pas volledig op rolletjes. Daarbij is het zo dat als je 10000 leent, je ja maar 1000 euro het eerste jaar hoeft te verdienen. In het algemeen koop je voor dat bedrag toch wel gauw zon 20 servers. Stel je verhuurt ze met 1 mbit per stuk a 50 euro (winst) dan heb je dat in maand 1 er al uit? dus waarom zou je niet lenen? mits je het verstandig doet voorop genomen he?


Daarbij leasen kan heel handig zijn met btw boekhoudingen etc. Waarom leasen bedrijven auto's? investeringsgeld nu en btw voordelen.

Zie ik nou iets verkeerds of? Leasen is overigens juist vaak nadeliger dan lenen. Bij lenen, betaal je maar max 10%. Bij leasen ligt dit vaak veel hoger.

santema
07/08/06, 13:11
Ja, en wat doe je als de bank zijn geld terug wil zien nadat je een aantal maanden niet betaald hebt omdat je klanen kwijt bent?

crazycoder
07/08/06, 13:20
100% van geleend geld afhankelijk zijn is nooit verstandig.

Ongeacht of het nu lease is of een gewone lening (in welke vorm dan ook).

Zie dan eerst dat je groei zodat je meer middelen hebt om te investeren.

Komto
07/08/06, 13:21
Dan kan je dat jezelf verwijten.
Als je juridisch goed opgestelde contracten heb, moet het ook niet kunnen.

crazycoder
07/08/06, 13:25
Dan kan je dat jezelf verwijten.
Als je juridisch goed opgestelde contracten heb, moet het ook niet kunnen.
Klanten gaan ook wel eens failliet. Als dat net een grote klant is die meerdere servers afneemt ben jij wel de sigaar.

santema
07/08/06, 14:27
Inderdaad.

Komto
07/08/06, 14:29
Dat klopt, daar heb je inderdaad een punt.

dreamhost_nl
07/08/06, 22:03
Klanten gaan ook wel eens failliet. Als dat net een grote klant is die meerdere servers afneemt ben jij wel de sigaar.

Zeer belangrijk dus om niet van één grote cliënt afhankelijk te zijn, zodat je een ruime buffer overhoudt.

crazycoder
07/08/06, 22:25
Zeer belangrijk dus om niet van één grote cliënt afhankelijk te zijn, zodat je een ruime buffer overhoudt.
Klopt. Maar als je een aantal dedicated servers 100% gefinancierd heb is de marge niet zo gek groot meer.

Stel TS koopt er 10 met 100% financiering. Hij treft 7 klanten die er 1 huren en 1 die er 3 huurt. De klant voor 3 servers blijkt na 2 maanden niet meer te kunnen betalen.. TS kan de servers niet direct offline halen dus moet hij rente, aflossing, stroom, dataverkeer en rackspace gedurende enkele maanden ophoesten zonder dat er een stuiver tegenover staat.

Als ik dan lees dat er mensen zijn die er al vanuit gaan dat ze het eerste jaar niets verdienen wordt het er op die manier niet beter op :)

Met een gezonde verhouding eigen- en vreemd geld kan je een dergelijke gok zeker wagen, zonder een gezonde verhouding is het gewoon te riskant. De gokker zal vermoedelijk wel zeggen dat het altijd goed is gegaan..

Mark17
08/08/06, 01:14
Wat mij betreft kun je de gok nemen indien je het af te lossen bedrag/rente al aan inkomsten hebt uit de onderneming. Dit betekend dat je dus in het ergste geval iets minder winst hebt (bekijk voor de tijd of het niet te veel af kan nemen). Daarnaast kun je met setup kosten al een gedeelte van de kosten afdekken.

santema
08/08/06, 01:26
Ik weet niet hoeveel setupkosten jij rekend, maar daar kan ik mijn kosten niet mee betalen hoor.

crazycoder
08/08/06, 08:39
Wat mij betreft kun je de gok nemen indien je het af te lossen bedrag/rente al aan inkomsten hebt uit de onderneming. Dit betekend dat je dus in het ergste geval iets minder winst hebt (bekijk voor de tijd of het niet te veel af kan nemen). Daarnaast kun je met setup kosten al een gedeelte van de kosten afdekken.
Niet iedere hoster zit nog op school.

Anderen moeten van de inkomsten uit het bedrijf ETEN, drinken, huur/hypotheek betalen, eventueel schoolgeld voor de kinderen (ouderbijdrage of hoe het ook genoemd moge worden), eventueel alimentatie.. en zo kan ik nog even doorgaan.
Dat geld gebruiken ter dekking van een gok is onverstandig en zeer zeker af te raden.

Verder is het weinig realistisch te veronderstellen dat je alle servers vanaf dag 1 kan verhuren en deze gedurende het gehele jaar verhuurd zullen zijn. Een bedrijfseconomische benadering vereist dan ook dat je op jaarbasis rekening hou met x procent leegstand.
Verder moet er een reservering aan worden gelegd om de kosten van aanhouding rackspace te dekken als de dienst beeindigd zou gaan worden.

De setupkosten kunnen eventueel een bijdrage leveren. Echter, je moet die server plaatsen en eventueel voor de volgende huurder weer geheel opschonen. Dat gaat ook tijd kosten welke de gemiddelde ondernemer gecompenseerd wil zien.

Technotop
08/08/06, 10:31
Voor die prijs zou het net mogelijk zijn, maar laten we voor het gemak even 200 aanhouden. Ja, ook bij een 'betrouwbare' partij.

Leasweb-aanbiedingen lijken leuk en zijn het ook om te starten, tot je meer nodig hebt. Er stond een leuke post voor op het forum maar die is plots verdwenen. op IRC ging een linkje rond maar heb hem zo niet bij de hand (MikeN?). Daaruit was wel op te maken dat goedkoop duurkoop is.

Neemt niet weg dat ik erbij blijf dat 1/2 rack met 2 mbit voor 200 euro mogelijk moet zijn. Als ik even snel op de site van (willkeurig) Technotop kijk zie ik 1U + 25 Gbyte voor 10 euro excl. Doe dit x 20 en je hebt je 1/2 rack met 2 Mbit. Groter inkopen houdt nog wat korting is dus wellicht is de genoemde 165 euro mogelijk.

Probleem is alleen dat je even met lege units zit. Deze zou je op WHT kunnen slijten tegen een bodemprijs om zo te kosten op 0 te zetten, iets dat ik helaas te vaak zie (we willen immers allemaal een positieve saldo op de balans). Nadeel is dat als je dit teveel doet, je zelf de andere helft van het rack moet inkopen omdat je net weer 1U tekort hebt. Even goed doorrekenen dus.

Alles is mogelijk, er komen soms prijzen te voorschijn waarbij je letterlijk denkt of er übberhaupt nog wel winst op zit, vaak liegen de upgrade prijzen er niet om, of moet je het volgende jaar 300% meer betalen.

Gaat er voornamelijk om wat je competenties zijn, welk bedrijf het aanbiedt en wat de kleine lettertjes nou daadwerkelijk zeggen.

Beetje zoeken en je kunt zo voor € 165,00 of € 200,00 een half rack huren met aardig wat bandbreedte of dataverkeer. (maar of het een juiste keuze is?..)

Probleem bij deze lage prijzen is de speelruimte, je kunt je letterlijk niet meer bewegen met deze prijzen, gaat er iets mis dan heb je geen capitaal, of als de prijzen stijgen kan je ook erg weinig doen.

ErikKosters
08/08/06, 11:30
Ik weet wel, mocht je van je bedrijf willen leven en je hebt vrouw en kids.. Dont go for it maar blijf lekker bezig waarmee je bezig bent.

Dedicated kan goed uitpakken maar ook slecht, vergeet dat niet. Daarom beginnen wij er eerst nog niet aan, heb momenteel paar grote sites lopen welke ook Dedicated servers willen. Deze laat ik gewoon de server betalen eerst en dan het maandbedrag (colocatie), dit vinden zij geen probleem en zo is het voor beide partijen voordeliger.

Voordeel voor hemzelf is ook nog, mocht hij weg willen heeft hij ook nog een server erbij :)

crazycoder
08/08/06, 11:51
Ik weet wel, mocht je van je bedrijf willen leven en je hebt vrouw en kids.. Dont go for it maar blijf lekker bezig waarmee je bezig bent.

Dedicated kan goed uitpakken maar ook slecht, vergeet dat niet. Daarom beginnen wij er eerst nog niet aan, heb momenteel paar grote sites lopen welke ook Dedicated servers willen.
Dat zou betekenen dat alleen schoolgaande pubers dedicated servers aan kunnen bieden? Sorry hoor, maar jouw advies is al net zo kortzichtig als dat van Mark17 :(

Het hele leven bestaat uit het afwegen van risico's en het nemen van beslissingen op basis van ter beschikking staande gegevens.

Zolang je alles goed afweeg kan je zeer zeker dedicated servers aanbieden. TS zou hierover een gesprek aan kunnen gaan met zijn boekhouder (als hij die tenminste heeft) die kunnen vaak een goed advies geven.

JayvD
08/08/06, 12:54
Ik denk dat ik me toch wel kan vinden in de reactie van crazycoder ook al is die erg straight to the point.

Wil je beginnen met het aanbieden van dedicated loop je gewoon risico, hoe je het ook went of keert er is altijd dat risico factor. Ben je bereid de stap te nemen kan het goed of slecht aflopen.

Loopt het slecht af, jammer bedrijf wordt kleiner of misschien failliet.

Loopt het goed af, dan groeit je bedrijf en kan je grotere reserves opbouwen.

Wil je die stap nemen? Keuze is compleet aan jezelf. Als je vrouw en kinderen hebt is het misschien een nog groter risico omdat zij er last van kunnen hebben als het misgaat, echter kunnen zij er natuurlijk ook voordeel bij hebben mocht het slagen!

Randy
08/08/06, 14:12
Heerlijke die Crazycoder, lekker to the point.

Het is inderdaad zo. Maar als je bij je eerste zege 5 dedicated servers al moeilijk doet en dit onhaalbaar zou zijn, zouden detaillisten dan geen leven hebben? Stel je voor dat je een sportzaak hebt en je 50-100K aan voorraad hebt. Nu praat je misschien over 2000 ~ 4000 euro.
Zolang je thuis woont/studeert kun je naturlijk je je 'winst' mooi investeren voor als je later wél op jezelf woont. Bouw je dit tijdig uit heb je straks voldoende inkomsten om fulltime door te gaan. Ik heb de kans niet gehad maar ben alweer rond de 30. Hier moeten wél twee gezinnen eten en twee freelancers betaald worden en toch zien we ruimte maandelijks een aantal dedicated servers op te leveren. Gezonde bedrijfsvoering denk ik. Hoewel het natuurlijk wel meespeeld dat de winstmarge hoger ligt omdat we vrijwel uitsluitend managed services leveren tegen een gezonde marrge buiten het budgetsegment én redelijk groot (kortingen) in kunnen kopen.
"Eerst oogsten, dan zaaien" geldt voor vrijwel iedere onderneming.

ErikKosters
08/08/06, 16:04
@crazycoder: Niet eens, ik heb het erover als je een afgang niet kunt veroorloven en je dat op voorhand weet. Dan kun je beter doorgaan met wat je bezig bent. Alleen heb je een gezin achter je en je weet niet zeker of je het haalt dan zou ik toch echt op safe spelen.. niet?

eMiz0r
08/08/06, 23:17
Als je een heel rack dat leeg staat al niet eens kunt betalen (nog geen 300 euro per maand), moet je sowieso niet beginnen aan dergelijke nieuwe projecten. Het "risico" om dedicated hosting grootschalig aan te bieden zou ik pas durven nemen als ik zo'n 50k budget kan missen. Zeker niet eerder!

Als je het er gewoon doodleuk naast wilt doen moet je zorgen dat je een half rack vrij hebt en alleen servers koopt wanneer er besteld is.

Mark17
08/08/06, 23:17
Niet iedere hoster zit nog op school.

Anderen moeten van de inkomsten uit het bedrijf ETEN, drinken, huur/hypotheek betalen, eventueel schoolgeld voor de kinderen (ouderbijdrage of hoe het ook genoemd moge worden), eventueel alimentatie.. en zo kan ik nog even doorgaan.
Dat geld gebruiken ter dekking van een gok is onverstandig en zeer zeker af te raden.

Verder is het weinig realistisch te veronderstellen dat je alle servers vanaf dag 1 kan verhuren en deze gedurende het gehele jaar verhuurd zullen zijn. Een bedrijfseconomische benadering vereist dan ook dat je op jaarbasis rekening hou met x procent leegstand.
Verder moet er een reservering aan worden gelegd om de kosten van aanhouding rackspace te dekken als de dienst beeindigd zou gaan worden.

De setupkosten kunnen eventueel een bijdrage leveren. Echter, je moet die server plaatsen en eventueel voor de volgende huurder weer geheel opschonen. Dat gaat ook tijd kosten welke de gemiddelde ondernemer gecompenseerd wil zien.

Als je mijn post goed leest staat er dat er voldoende winst over moet blijven (bijv. voor hypotheek/huur/overige kosten, maar zeker ook voor eten/drinken/verzekeringen/etc.). Wat voldoende winst/marge is moet je als ondernemer zelf bepalen, dat dit voor de een wat lager is als voor de ander is een ander verhaal.

Vergeet de kostenpost personeel niet aangezien deze ook redelijk op kan lopen leert de eigen ervaring.

IN 4 business?
08/08/06, 23:28
Waarom neem je niet gewoon een 1/4 rack met optie op uitbreiding tot een 1/2 rack binnen de 6 (of meer) maanden in hetzelfde rack. Zodoende heb je wat speelruimte en heb je niet zo'n hoge kosten vanaf de eerste dag. Zoiets krijg je bij je leverancier heus wel klaar hoor...

Beter op veilig spelen dan te gokken en met hoge kosten per Unit komen te zitten... Dat is uiteraard mijn idee hierover :)