PDA

Bekijk Volledige Versie : Staffel kortingen groothandels



snaaps
04/08/06, 18:46
Momenteel overwegen wij over te stappen naar een nieuwe groothandel in Belgie.
Gezien onze jaarlijkse afnames genieten wij van redelijke tarieven van onder andere SuperMicro hardware.

Wat ik mij nou eigelijk afvraag is of er bedrijven zijn die samen onder 1 naam inkopen doen bij groothandels om zo nog voordeliger te kunnen inkopen.
Deze Kortingen kunnen dan oplopen tot honderden of duizenden euro's.

Wij zijn altijd op zoek naar de laagste prijs zonder hier service tegen in te leveren. Dus wellicht kunnen wij samen genieten van grotere kortingen.

Indien hier interesse in is, willen wij uitsluitend zaken doen met bedrijven die een minimale afname op jaar basis hebben zo'n 20k.

Gelieve jullie reactie over deze vraag en of het uberhoudt is toegestaan en hoe zit het dan met de BTW.

voorbeeld:
ik koop een product van 100 euro
ik betaal incl. BTW 119,00 euro
Ik verkoop dit product voor 100,00 euro
Ik ontvang 119,00 euro (ik sta weer gelijk)
de koper kan de 19,00 euro weer aftrekken.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
(gisteren iets te veel getallen gezien..)

gjtje
04/08/06, 20:02
Je mag het verkopen voor wat je wil, zolang jij maar 19% btw afdraagt over het verkoop bedrag. Hoewel iets verkopen voor 0 euro niet zal mogen.

snaaps
04/08/06, 20:42
Hoewel iets verkopen voor 0 euro niet zal mogen.

gooien we er toch 0,10 cent winst op?

Serius:
wie heeft hier ervaringen mee?

blaaat
04/08/06, 21:39
Geen uitgebreide ervaringen mee, maar je mag wel zonder winst of met verlies verkopen, alleen niet gratis weg doen dacht ik, om zo btw-vrij privé in te kopen zeg maar. Volgens mij mag het samen inkopen via één ook niet omdat dit dan kunstmatig je omzet hoog maakt. weet het niet zeker, maar dacht het ooit gelezen te hebben.

Mark17
04/08/06, 22:42
Geen uitgebreide ervaringen mee, maar je mag wel zonder winst of met verlies verkopen, alleen niet gratis weg doen dacht ik, om zo btw-vrij privé in te kopen zeg maar. Volgens mij mag het samen inkopen via één ook niet omdat dit dan kunstmatig je omzet hoog maakt. weet het niet zeker, maar dacht het ooit gelezen te hebben.

Het mag wel, echter zou je het dan als je het netjes wilt doen apart kunnen vermelden in de boeken. Daarnaast kun je er een kleine winst opzetten (1 eurocent bijv.).

Pas op het moment dat je het product terug doet moet je het wel correct verwerken (dat is bij US Food Service niet gedaan).

host3000
05/08/06, 01:03
Jouw leverancier moet 19,- afdragen
Jij kan 19,- voorheffing aftrekken
Jij moet 19,- afdragen over jouw verkoop
Jouw koper kan 19,- aftrekken als voorheffing.

Het heet dan ook Belasting ToegevoegdeWaarde

Als er geen toegevoegde waarde is, zal de fiscus per saldo geen btw opstrijken.

Je krijgt misschien wel gezeur over allerlei voordeel dat anderszins genoten wordt, of misschien wordt de doelstelling van jouw onderneming (winst maken) in twijfel gestrokken. Maar als dit een paar keer gebeurt zal je -denk ik- niet al te veel problemen krijgen.

IN 4 business?
05/08/06, 10:46
Momenteel overwegen wij over te stappen naar een nieuwe groothandel in Belgie.
Gezien onze jaarlijkse afnames genieten wij van redelijke tarieven van onder andere SuperMicro hardware.

Wat ik mij nou eigelijk afvraag is of er bedrijven zijn die samen onder 1 naam inkopen doen bij groothandels om zo nog voordeliger te kunnen inkopen.
Deze Kortingen kunnen dan oplopen tot honderden of duizenden euro's.

Wij zijn altijd op zoek naar de laagste prijs zonder hier service tegen in te leveren. Dus wellicht kunnen wij samen genieten van grotere kortingen.

Indien hier interesse in is, willen wij uitsluitend zaken doen met bedrijven die een minimale afname op jaar basis hebben zo'n 20k.

Even afgezien van het hele BTW verhaal. De inkoopprijzen die wij hebben voor SuperMicro producten zijn al zeer scherp. Het gezamelijk voordelig inkopen zal volgens mij dan ook enkel kunnen gelden als er ook over de ganse lijn gelijkaardige producten afgenomen worden. Wij kopen namelijk verschillende onderdelen in bij verschillende leveranciers daar het ene bijv. HD's bij een andere leveranciers stukken voordeliger zijn.

What I'm saying is dat niet zozeer het algemene omzetcijfer kan zorgen voor een nog betere "overall" korting maar eerder het feit dat je gewoon een super scherpe prijs kunt bekomen voor sommigen componenten naast de gewone "overall" scherpe prijs.

Vraag is ook of de bekomen extra marge niet opgaat aan extra transportkosten, administratief gedoe, problemen bij garantie, etc etc...

KHC
05/08/06, 11:01
Gezamenlijk inkopen, doet mij denken aan 'InkoopActies' en 'Samenkopen' .

crazycoder
05/08/06, 11:05
Belastingtechnisch lijkt het mij geen enkel probleem. Je kan prima uitleggen dat je een voordeel behaal door gezamelijk in te kopen.
Terecht wordt er echter aangegeven dat je kosten zal hebben aan het versturen etc...

Ik snap eigenlijk helemaal niet dat er naar hardware wordt gekeken. Of is dat jouw/jullie grootste kostenpost?

Wat te denken van stroom of dataverkeer. Als je via gezamenlijke inkoop een stevige commit af kan geven zit daar wellicht een veel groter voordeel dan op een aantal servers..

Je zou ook kunnen denken aan het gezamelijk huren van een cage..

Bedenk wel dat al dit soort inkoopcombinatie achtige constructies organisatorisch het e.e.a. met zich meenemen.

Randy
05/08/06, 11:06
De volgende stap is gezamelijk de verkoopprijzen bepalen ;-)

crazycoder
05/08/06, 12:09
De volgende stap is gezamelijk de verkoopprijzen bepalen ;-)
Dat is inderdaad een stuk interessanter. Helaas is dat ook een stuk illegaler ;)

Zoek maar eens wat de NMA voor u kan doen.....

snaaps
05/08/06, 13:06
Wat te denken van stroom of dataverkeer. Als je via gezamenlijke inkoop een stevige commit af kan geven zit daar wellicht een veel groter voordeel dan op een aantal servers..

Je zou ook kunnen denken aan het gezamelijk huren van een cage..



Daar speelt 1 groot probleem mee, deze servicen worden over het algemeen verhuurd voor 1 jaar.
Stel voor dat wij een eigen suite met veel dataverkeer afnemen en dit gaat 1 jaar goed. vervolgens gaat het 2e bedrijf in het 2e jaar failliet.
Dit betekend dat wij met zeer grote kosten komen te zitten.

Randy
05/08/06, 13:14
Samen een CV of stichting oprichten die de diensten inkoopt en vervolgens verkoopt aan de zenfstandige ondernemingen tegen kostprijs + 1%. Ben je van de hoofdelijke aansprakelijkheid af. Immers, de stichting kom niet verwachten dat een van de partijen failliet ging.

jantje.vlaam
05/08/06, 13:29
je krijgt altijd te maken met de verzendkosten, hoe ga je die onderling verdelen, degene waar het bij binnenkomt moet vervolgens weer alles doorsturen. Dit kost hem/haar tijd en dus geld. Degene die alles moet regelen zal ook alles moeten voorfinancieren en achter zijn/haar geld aan moeten gaan. En hoeveel korting kun je nog bedingen op hardware? 2-3%. Dan houdt het snel op. Daar gaat die 1 procent weer vanaf die degene krijgt die alles moet regelen.

Daarnaast heb je de RMA's. Stel dat iets kapot gaat, dan moet je het terugsturen, dit kost veel tijd en geld. Dat is met die 1 procent niet verdient.

Gezamelijk inkopen lijkt aantrekkelijk, maar dat valt in de praktijk vies tegen.

crazycoder
05/08/06, 14:12
Daar speelt 1 groot probleem mee, deze servicen worden over het algemeen verhuurd voor 1 jaar.
Stel voor dat wij een eigen suite met veel dataverkeer afnemen en dit gaat 1 jaar goed. vervolgens gaat het 2e bedrijf in het 2e jaar failliet.
Dit betekend dat wij met zeer grote kosten komen te zitten.
Dat moet je zeker niet met z'n tweeen doen, maar altijd met meerdere bedrijven. Stel je voor dat je dit met 10-15 bedrijven doe. Als er dan 1 of 2 op de fles gaan is de klap zeer zeker op te vangen.

InterNetjes
05/08/06, 15:44
wat je beter kunt doen is een onderlinge organisatie die de kortingen bedingt en een ieder die zelfstandig inkoopt, wel de voordelen en niet de nadelen :)

Mark17
05/08/06, 19:18
Samen een CV of stichting oprichten die de diensten inkoopt en vervolgens verkoopt aan de zenfstandige ondernemingen tegen kostprijs + 1%. Ben je van de hoofdelijke aansprakelijkheid af. Immers, de stichting kom niet verwachten dat een van de partijen failliet ging.

Is hiervoor de coöperatie geen betere ondernemingsvorm? Gezamelijk inkopen was dat uit mijn hoofd. Verzendkosten kun je minimaliseren net als de andere extra kosten door bijv. daar een overeenkomst over te sluiten onderling dat 1 iemand ze voor een vast bedrag volledig in elkaar zet, installeert en plaatst als hij toch in het datacenter is (dit zal de prijs voor de totale server niet zoveel verhogen lijkt mij). Afhankelijk van hoe je het in totaal aanpakt zal er zeker nog een voordeel te behalen zijn.

Randy
05/08/06, 19:22
Wat was hier onduidelijk aan? --> "Samen een CV of stichting(...)"

Mikej0h
06/08/06, 03:40
Wat was hier onduidelijk aan? --> "Samen een CV of stichting(...)"

Naar mijn weten is een CV iets anders als een coorperatie.

Coorperatie (like the Rabobank farmers :D): info (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39409)
Commanditaire vennootschap: info (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=45622&sectieID=59)

;)

eMiz0r
06/08/06, 09:41
Momenteel overwegen wij over te stappen naar een nieuwe groothandel in Belgie.
Gezien onze jaarlijkse afnames genieten wij van redelijke tarieven van onder andere SuperMicro hardware.

Wat ik mij nou eigelijk afvraag is of er bedrijven zijn die samen onder 1 naam inkopen doen bij groothandels om zo nog voordeliger te kunnen inkopen.
Deze Kortingen kunnen dan oplopen tot honderden of duizenden euro's.

Wij zijn altijd op zoek naar de laagste prijs zonder hier service tegen in te leveren. Dus wellicht kunnen wij samen genieten van grotere kortingen.

Indien hier interesse in is, willen wij uitsluitend zaken doen met bedrijven die een minimale afname op jaar basis hebben zo'n 20k.

Gelieve jullie reactie over deze vraag en of het uberhoudt is toegestaan en hoe zit het dan met de BTW.

voorbeeld:
ik koop een product van 100 euro
ik betaal incl. BTW 119,00 euro
Ik verkoop dit product voor 100,00 euro
Ik ontvang 119,00 euro (ik sta weer gelijk)
de koper kan de 19,00 euro weer aftrekken.

Of zie ik nu iets over het hoofd?
(gisteren iets te veel getallen gezien..)

Waarom zou je onder 1 naam willen inkopen? Kijk eens goed rond, dan zul je zien dat er diverse supermicro leveranciers in zowel Nederland als België zijn. Als jij een offerte opvraagt (of dat andere bedrijf) kun je simpelweg afspreken dat je beide de zaken via 1 leverancier wilt regelen en daarom korting wilt krijgen. Het zal de leverancier geen bal uitmaken of hij 50 servers per jaar verkoopt aan 1 bedrijf, of 50 verdeeld over 2 bedrijven. Je bied hem een "packagedeal" aan: wij komen bij jullie servers inkopen tegen gunstig tarief, of ik zoek een ander. Vooral als je standaard al veel afneemt heb je een redelijke voet binnen de deur, want die leverancier wil jou niet kwijt. Je hebt geen gezeur met samenwerkingen, faillissementen, verzendkosten niks. Dit is een constructie waarin wij ook werken.

Je zou ook nog kunnen overwegen om directe reseller van supermicro te worden. Natuurlijk moet je dan wel een fatsoenlijke afname hebben, maar dichter bij het vuur kan je niet zitten.

Het BTW verhaal begrijp ik alleen niet zo. Het voorbeeld wat je geeft lijkt me toch vrij logisch?

Mark17
06/08/06, 10:15
Naar mijn weten is een CV iets anders als een coorperatie.

Coorperatie (like the Rabobank farmers :D): info (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39409)
Commanditaire vennootschap: info (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=45622&sectieID=59)

;)

Daarom noemde ik hem, voor gezamelijk inkopen/verkopen lijkt mij een coöperatie beter geschikt indien het om voldoende massa gaat dan een CV aangezien het minder risico's oplevert. Let wel dit geld enkel bij voldoende afname.

snaaps
06/08/06, 11:54
Nou het is wel duidelijk dat er veel meer bij komt kijken.
Ik dank u voor al uw reacties op mijn vraag.