PDA

Bekijk Volledige Versie : Merknaam registreren



CharlieRoot
04/08/06, 13:41
Wij zijn bezig met onderzoek om een van onze namen als merknaam te registreren.

Ik ben benieuwd, zijn er mensen met ervaring hier mee? waar moet op gelet worden en welke bedrijven hebben jullie ervaring mee op dit vlak?

veenman
04/08/06, 14:47
Ik heb twee maanden geleden mijn merk bij het Benelux Merken Bureau gedeponeerd. Via hun online applicatie (BMBconnect (https://www.bmbconnect.org/)) kan dat zeer eenvouding online. Daarna is het een kwestie van betalen, een aantal bevestigingen terug sturen (in tweevoud, ze sturen er één terug als ontvangst bevestiging) en dat is het eigenlijk.

Het is overigens wel belangrijk dat het merk dat je wil inschrijven genoeg onderscheidend vermogen heeft. Ik kan me er namelijk iets bij voorstellen dat ze 'i-trends' weigeren. Vanmorgen heb ik zelf namelijk nog even contact gehad met BMB over het registreren van 'ISPGIDS' als merk en dat zou zowiezo door ze geweigerd worden, omdat het niet onderscheidend genoeg is, aldus de voorlichter die ik gesproken heb.

CharlieRoot
04/08/06, 15:00
We hebben reeds onderzoek laten doen naar de merknaam wat positief terugkwam.

Het is dus mogelijk te registreren zonder tussenkomst van derden (bijv. merkenwinkel.nl ?)

--edit
nergens op die website zie ik een prijs staan.. ?

veenman
04/08/06, 15:06
Dat klopt inderdaad. Ik heb mijn merk (online) rechtstreeks bij het Benelux Merken Bureau ingediend via BMBConnect. Het is echt een fluitje van een cent. Je moet wel een merk omschrijving hebben, dus je kiest de 'Klassen' uit waar binnen je je merk wilt beschermen en daarbij geef je een beschrijving van de zaken die je doet / die je wilt beschermen. Al kun je rustig de beschrijving van een concullega gebruiken, volgens de huisjurist van BMB is dat geen enkel probleem.

Het basistarief is 240 euro (ex-btw/btw vrijgesteld) dat is inclusief de eerste drie klassen, extra klassen kosten 37 euro per stuk. Alle tarieven staan hier http://www.bmb-bbm.org/merken/nl/pdf/tarieven200501.pdf .

maxnet
04/08/06, 15:07
We hebben reeds onderzoek laten doen naar de merknaam wat positief terugkwam.


Bij veel van de "onderzoeken" die door tussenpersonen gedaan wordt kijkt men vooral of de naam niet lijkt op een reeds bestaand merk.
Vervolgens kan het merk alsnog geweigerd worden door het Benelux merkenbureau omdat het onvoldoende onderscheidend is.

Van de drie merken die wij aangevraagd hadden, zijn er twee geweigerd.

CharlieRoot
04/08/06, 15:14
Hoe ik het uberhaupt aanvraag is me al een raadsel. Ik zit in dat systeem en word direct gevraagd om een girorekening terwijl ik nog niets gedaan heb. Ik zie tevens geen prijzen, geen info en vraag me dus ook af wat nou precies de bedoeling is?

veenman
04/08/06, 15:19
Hoe ik het uberhaupt aanvraag is me al een raadsel. Ik zit in dat systeem en word direct gevraagd om een girorekening terwijl ik nog niets gedaan heb. Ik zie tevens geen prijzen, geen info en vraag me dus ook af wat nou precies de bedoeling is?
Gewoon invullen en prijs is 240 euro (btw vrijgesteld) inclusief drie klassen en indien je meer klassen wenst betaal je daar 37 euro per extra klasse voor. Hier nogmaals de prijslijst: http://www.bmb-bbm.org/merken/nl/pdf/tarieven200501.pdf .

Het is allemaal vrij simpel en wijst zichzelf echter is dit een écht ambtenaren systeem, het werkt wel perfect :)

Anders kun je ook met BMB bellen 070-349 11 11, daar staan ze je altijd vriendelijk te woord als je vragen hebt.

CharlieRoot
04/08/06, 16:10
moet het een naam van een product zijn of mag het ook een bedrijfsnaam zijn?

--edit
heb alles doorlopen en een uitdraai gemaakt. Heb dus ook een referentienummer. Ik krijg echter niets per mail terug, heb geen nummer om de formulieren toe te zenden en vind het maar raar dat ik nérgens informatie kan vinden over wat er nu gebeuren moet nadat ik alles doorlopen heb en dus formulieren uitgeprint heb met onze gegevens er op.

veenman
04/08/06, 16:43
moet het een naam van een product zijn of mag het ook een bedrijfsnaam zijn?

--edit
heb alles doorlopen en een uitdraai gemaakt. Heb dus ook een referentienummer. Ik krijg echter niets per mail terug, heb geen nummer om de formulieren toe te zenden en vind het maar raar dat ik nérgens informatie kan vinden over wat er nu gebeuren moet nadat ik alles doorlopen heb en dus formulieren uitgeprint heb met onze gegevens er op.
Het kan zowel een product als een bedrijfsnaam zijn.

Zover ik weet doe je de aanvraag tot depot volledig via internet, van die gegevens kun je voor je eigen administratie een uitdraai maken. Als het goed is krijg je een e-mail van BMB nadat je je aanvraag tot depot hebt ingediend. Daarna sturen ze je binnen enkele dagen de factuur en ik meen ook een overzicht van het aangevraagde depot en de bijbehorende gegevens.

MediaServe
04/08/06, 17:00
En als je verzoek wordt afgewezen?
Hoef je dan niet (alles) te betalen?

veenman
04/08/06, 17:10
En als je verzoek wordt afgewezen?
Hoef je dan niet (alles) te betalen?
Dat weet ik niet, al kun je ook een los vooronderzoek aanvragen, dus zonder gelijktijdig depot, dat kost je 76 euro. Echter zou je ook eerst even kunnen bellen om te vragen of naar hun idee jouw merk genoeg onderscheidend vermogen heeft, vanmorgen wisten ze me binnen één minuut te vertellen dat ze 'ISPGIDS' niet als merk zouden toestaan, tenzij ik 10 jaar inburgering kan aantonen. ;)

Om vooraf (gratis) uitsluitsel te krijgen kun je het beste ven met BMB bellen: 070-349 11 11.

crazycoder
04/08/06, 21:55
Dat weet ik niet, al kun je ook een los vooronderzoek aanvragen, dus zonder gelijktijdig depot, dat kost je 76 euro. Echter zou je ook eerst even kunnen bellen om te vragen of naar hun idee jouw merk genoeg onderscheidend vermogen heeft, vanmorgen wisten ze me binnen één minuut te vertellen dat ze 'ISPGIDS' niet als merk zouden toestaan, tenzij ik 10 jaar inburgering kan aantonen. ;)
Dan maak je er een mooi logo voor en deponeer je het beeldmerk.

MediaServe
04/08/06, 22:27
Ik zag namelijk vanmiddag dat "MEDIA SERVE" met spatie een Europeesch gedeponeerd beeldmerk is. Het wordt inmiddels niet meer gebruikt denk ik, maar de registratie loopt nog tot 2010. Dan zal MediaServe als handelsmerk wel worden afgewezen verwacht ik.

Lennard
17/08/06, 10:22
Wij hebben een aantal merken geregistreerd bij het Benelux merkenbureau, en een aantal internationale merken bij het merkenbureau in Geneve. Die €240,-- is alleen om je merk te onderzoeken. Ongeacht toewijzingen ben je je geld kwijt. Overige kosten hangen af van het feit of je een woord- of beelmerk registreert, of je kleur gebruikt etc.

Verder heeft men de procedure nogal ondoorzichtig gehouden, waarschijnlijk om een aantal spelers aan de zijlijn een kans te geven je ook nog wat centen uit de zak te kloppen; Je krijg direct na je depot een stroom aan brieven van juristen die je willen "helpen" met je registratie. Zelfs heuse spookfacturen worden er verstuurd.

Wijzelf hebben geen geluk gehad met de on-line registratie, maar op http://www.bmb-bbm.org/merken/nl/filingBnlForms.php zijn alle formulieren te downloaden. Hierop wordt vrij snel gereageerd.

WebXtrA-Rámon
17/08/06, 11:40
voor ons doet MerkEcht (http://www.merkecht.nl) het.

NIS3
17/08/06, 11:43
Ik heb vorige week wat door Merkenwinkel.nl laten deponeren, was snel rond allemaal moet ik zeggen :).

WebBizz
17/08/06, 11:58
Wij doen zaken met MerkWerk Intellectual Property BV: www.merkwerk.nl

FransVanNispen
18/08/06, 23:22
En als je verzoek wordt afgewezen?
Hoef je dan niet (alles) te betalen?
Tuurlijk wel! Het zijn immers ambtenaren.

Wij hebben Xentronix en Refraction (inmiddels verkocht) een aantal jaar geleden gedeponeerd als merknaam

Het is inderdaad vrij simpel, maar als ik in het vervolg nog eens een merk ga deponeren neem ik toch een merken bemiddelings bureau in de hand. Zij rekenen 60 to 80 Euro per jaar per merk, maar doen het vervolg van het onderzoek voor je. Schatten de kans op problemen met andere merkhebbenden in en houden nieuwe registraties in de gaten die mogelijk inbreuk maken op je merk.

Aangezien het depot op eigen risico is, en er het recht geld van het oudste merk, is het altijd mogelijk dat een ander merk vindt dat je inbreuk maakt op hun merk, ook al is je aanvraag geaccepteerd.

hires
24/08/06, 19:21
Tuurlijk wel! Het zijn immers ambtenaren.

...

Aangezien het depot op eigen risico is, en er het recht geld van het oudste merk, is het altijd mogelijk dat een ander merk vindt dat je inbreuk maakt op hun merk, ook al is je aanvraag geaccepteerd.

Wat is dan het nut van je merknaam registreren? Kan dan niet iemand een bedrijf starten (met dezelfde merknaam OF een produkt met diezelfde naam!) en dan zaken gaan claimen? Als je zoekt in het register online naar jouw naam, dan is het toch redelijk zeker dat die naam nog niet gereigstreerd is (al dan niet alleen voor de Benelux)?

WebBizz
24/08/06, 19:30
Iemand kan wel een bedrijf starten met die naam, maar als je een merkrecht hebt sta je juridisch sterk om dit aan te pakken.

veenman
24/08/06, 20:09
Iemand kan wel een bedrijf starten met die naam, maar als je een merkrecht hebt sta je juridisch sterk om dit aan te pakken.
Sterker nog, als je je handelsnaam niet als merk registreert, dan kan een andere ondernemer jouw handelsnaam als merk registreren en je dwingen te stoppen met het voeren van die handelsnaam.

dreamhost_nl
24/08/06, 20:53
Sterker nog, als je je handelsnaam niet als merk registreert, dan kan een andere ondernemer jouw handelsnaam als merk registreren en je dwingen te stoppen met het voeren van die handelsnaam.

Dat is niet correct. De KvK doet (kleinschalig) ook onderzoek of de naam al in het handelsregister is opgenomen. Indien dit zo is, dien je een document te ondertekenen waarin je verklaart dat je hierop bent gewezen door de KvK.

veenman
24/08/06, 21:39
Dat is niet correct. De KvK doet (kleinschalig) ook onderzoek of de naam al in het handelsregister is opgenomen. Indien dit zo is, dien je een document te ondertekenen waarin je verklaart dat je hierop bent gewezen door de KvK.
Die doen onderzoek naar het handelsregister. Echter gaat het er om dat je een merk kan deponeren bij het benelux merken bureau en dan kan afdwingen dat de ondernemer met een handelsnaam die gelijk is aan of lijkt op het merk dat je hebt gedeponeerd moet stoppen met het voeren ervan, omdat het inbreuk maakt op je merk.

crazycoder
24/08/06, 22:16
Die doen onderzoek naar het handelsregister. Echter gaat het er om dat je een merk kan deponeren bij het benelux merken bureau en dan kan afdwingen dat de ondernemer met een handelsnaam die gelijk is aan of lijkt op het merk dat je hebt gedeponeerd moet stoppen met het voeren ervan, omdat het inbreuk maakt op je merk.
jurisprudentie?

ICTRecht
24/08/06, 22:57
Het is inderdaad niet verboden een merk te deponeren dat overeenkomt met een oudere handelsnaam.

Een beroep op het merkenrecht van de jongere merkhouder zal de handelsnaamrechthebbende kunnen verdedigen met een beroep op een geldige reden (Zie: Artikel 13a, lid 1, sub d BMW). Tevens bestaat de mogelijkheid voor de oudere handelsnaamrechthebbende het jongere merkdepot nietig te doen verklaren. Gebruik van het jongere merkdepot dient dan wel tot misleiding van het publiek te leiden. Verder zou het jongere merkdepot te kwader trouw kunnen zijn.

dreamhost_nl
24/08/06, 23:56
Het is inderdaad niet verboden een merk te deponeren dat overeenkomt met een oudere handelsnaam.

Een beroep op het merkenrecht van de jongere merkhouder zal de handelsnaamrechthebbende kunnen verdedigen met een beroep op een geldige reden (Zie: Artikel 13a, lid 1, sub d BMW). Tevens bestaat de mogelijkheid voor de oudere handelsnaamrechthebbende het jongere merkdepot nietig te doen verklaren. Gebruik van het jongere merkdepot dient dan wel tot misleiding van het publiek te leiden. Verder zou het jongere merkdepot te kwader trouw kunnen zijn.

Sterker nog, als je je handelsnaam niet als merk registreert, dan kan een andere ondernemer jouw handelsnaam als merk registreren en je dwingen te stoppen met het voeren van die handelsnaam.

Volgens mij zijn deze uitlatingen compleet tegenstrijdig aan elkaar...

VinceSTM
25/08/06, 02:12
Ook ik ben nu druk bezig met het onderzoeken van het deponeren van mijn handelsnaam. Nu zit ik te denken aan merkenwinkel.nl, omdat het slechts 395 euro ex btw is (wat is dat nou over 10 jaar - 39,50 ex btw). De vraag die bij mij rijst is: Waarom is het zo goedkoop?

Ik hoop dat jullie (of diegene die bij merkenwinkel zit) hier een antwoord op kunnen geven :)

crazycoder
25/08/06, 08:00
Ook ik ben nu druk bezig met het onderzoeken van het deponeren van mijn handelsnaam. Nu zit ik te denken aan merkenwinkel.nl, omdat het slechts 395 euro ex btw is (wat is dat nou over 10 jaar - 39,50 ex btw). De vraag die bij mij rijst is: Waarom is het zo goedkoop?

Omdat een merk deponeren (zonder onderzoek) bij het Benelux merkenbureau eur 240 kost. Ik weet niet wat merkenwinkel.nl voor jou doet, maar in ieder geval doen ze het voor eur 155 :)

VinceSTM
25/08/06, 09:16
Omdat een merk deponeren (zonder onderzoek) bij het Benelux merkenbureau eur 240 kost. Ik weet niet wat merkenwinkel.nl voor jou doet, maar in ieder geval doen ze het voor eur 155 :)

Ben jij beschikbaar op msn?

veenman
25/08/06, 09:32
Volgens mij zijn deze uitlatingen compleet tegenstrijdig aan elkaar...
Dat lijkt alleen maar zo, ICTRecht en ik zijn het met elkaar eens, echter hadden we beide een andere invalshoek. Als iemand ter kwader trouw een merknaam registreert en jou dan wil dwingen om het voeren van je handelsnaam te stoppen, dat zal niet snel gebeuren. Echter zijn er ook situaties zijn waar de eigenaar van de jongere merknaam ter goeder trouw is, dan wordt het een ander verhaal.

dreamhost_nl
25/08/06, 12:23
Dat lijkt alleen maar zo, ICTRecht en ik zijn het met elkaar eens, echter hadden we beide een andere invalshoek. Als iemand ter kwader trouw een merknaam registreert en jou dan wil dwingen om het voeren van je handelsnaam te stoppen, dat zal niet snel gebeuren. Echter zijn er ook situaties zijn waar de eigenaar van de jongere merknaam ter goeder trouw is, dan wordt het een ander verhaal.

Als iemand al enkele jaren met een ongeregistreerd merk handel drijft en later wordt dit merk door een andere partij geponeerd, geldt toch echt niet dat de eigenaar die het langst de merknaam gebruikt, hiermee dient te stoppen omdat het ineens wordt gedeponeerd.

veenman
25/08/06, 12:29
Als iemand al enkele jaren met een ongeregistreerd merk handel drijft en later wordt dit merk door een andere partij geponeerd, geldt toch echt niet dat de eigenaar die het langst de merknaam gebruikt, hiermee dient te stoppen omdat het ineens wordt gedeponeerd.
Ik meen dat als een merknaamhouder een andere partij gedurende 5 jaar het gedoogd om een de bewuste merknaam te gebruiken, dan kan deze de andere partij die de merknaam gebruikt niet meer vorderen om het gebruik te staken.

Al meen ik dat dit voortkomt uit jurispedentie, bij mijn weten staat dit niet in de wet. Daarnaast zou je dus kunnen zeggen dat als je een handelsnaam 5 jaar hebt gevoerd, je op die manier geen zorgen meer hoeft te maken op mogelijke merkinbreuken.

Aecius
31/08/06, 13:27
In het privaatrecht heet dit rechtsverwerking. Dit is iets dat niet in de wet staat, maar in de rechtspraak (soms) wordt gehanteerd. Hiervoor is nodig dat de houder van het recht (merk) weet of behoort te weten van de inbreuk en deze inbreuk heeft gedoogd gedurende minimaal 5 jaar. Dit komt dan ook zeer weinig voor.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Lennard
05/09/06, 10:43
Er is ook nog het redelijkheidsprincipe; Er wordt door rechters gekeken naar wie het meeste schade ondervindt van het kwijtraken van de handelsnaam.

Timothi
06/09/06, 16:20
Hoi, ik was benieuwt of er ook merk-registers zijn voor bijvoorbeeld de gehele EU ? Of een merken-register wat over de helew wereld kan registeren ?

Gr. Timothi

veenman
06/09/06, 17:08
Hoi, ik was benieuwt of er ook merk-registers zijn voor bijvoorbeeld de gehele EU ? Of een merken-register wat over de helew wereld kan registeren ?

Gr. Timothi
Je hebt dacht ik het Europese Gemeenschapsmerk, echter weet ik daar zelf vrijwel niks vanaf. Verder heb je het protocol van Madrid, waarmee je zodra je je merk in één van de aangesloten landen hebt geregistreerd (waaronder Nederland/Benelux), dat je je merk ook in alle andere aangesloten landen kan registereren, waarbij je dan de zelfde ingangsdatum krijgt als het land waar de eerste inschrijving is gedaan, daar heb je dan meen ik 6 maanden de tijd voor.

Triloxigen
06/09/06, 19:54
Hoi, ik was benieuwt of er ook merk-registers zijn voor bijvoorbeeld de gehele EU ? Of een merken-register wat over de helew wereld kan registeren ?

Gr. Timothi

Ja hoor.
Heel europa kost iets van 10.000,- en heel de wereld nog een stukkie duurder.