PDA

Bekijk Volledige Versie : Freelancer



hanzeman
04/08/06, 11:54
Beste,

Is het mogelijk om van iemand (een freelancer) een dienst af te nemen zonder dat deze persoon je daarover de btw berekend? Ik was hier wel benieuwd naar. Hoe zet je dat in je boekhouding?

Hans

veenman
04/08/06, 12:03
Zover ik weet niet, tenzij de bewuste freelancer vrijgesteld is van BTW (kleine ondernemers regeling) of een particulier die het uitvoerd. Echter betaal je als ondernemer geen btw, het wordt verekent met je btw inkomsten en bij een negatief saldo krijg je het zelfs terug van de belastingdienst. Dus ik zou niet weten wat je met een freelancer wil die geen BTW in rekening brengt?!

hanzeman
04/08/06, 12:12
Zover ik weet niet, tenzij de bewuste freelancer vrijgesteld is van BTW (kleine ondernemers regeling) of een particulier die het uitvoerd. Echter betaal je als ondernemer geen btw, het wordt verekent met je btw inkomsten en bij een negatief saldo krijg je het zelfs terug van de belastingdienst. Dus ik zou niet weten wat je met een freelancer wil die geen BTW in rekening brengt?!

Ik heb het al op een andere manier opgelost. Toch bedankt voor je bericht!
Hier mag een slotje op.:p

hires
12/08/06, 23:18
NIet helemaal ontopic, maar toch nog een aanvullend vraagje; ik heb een bedrijf een factuur gestuurd waarbij de btw op de factuur stond, maar zij hebben toch de rekening exclusief btw. betaald. Iemand weet of dit mag dat?

Zor.in
12/08/06, 23:32
NIet helemaal ontopic, maar toch nog een aanvullend vraagje; ik heb een bedrijf een factuur gestuurd waarbij de btw op de factuur stond, maar zij hebben toch de rekening exclusief btw. betaald. Iemand weet of dit mag dat?

Het betreft gewoon een Nederlands bedrijf? Ze hebben geen verlegging van de BTW toegepast?

Gewoon het openstaande bedrag even op een aangepaste factuur als herinnering sturen. Voldaan, nog te voldoen etc...

hires
12/08/06, 23:49
Ja, het is een Nederlands bedrijf en ik weet niets over een verlegging van de btw, enkel dat ze die niet betaald hebben. Zou het bedrijf een verlegging van de b.t.w. mogelijk met de Belastingdienst hebben geregeld? Ik bedoel, als zij iets geregeld hebben met de Belastingdienst, en ik tel geen b.t.w. voor die factuur op bij mijn kwartaalopgave; is het dan niet geregeld?

Ik denk dat ik maandag maar even met de Belastingdienst ga bellen.. en waar nodig inderdaad een factuur nastuur.

Sander-
13/08/06, 00:25
Ik heb het al op een andere manier opgelost. Toch bedankt voor je bericht!
Hier mag een slotje op.:p

Een forum is bij mijn weten een plek om kennis te delen, waarom deel je jou oplossing dan dus niet? We waren wel goed genoeg om mee te helpen met zoeken namelijk ;)

gjtje
13/08/06, 00:47
Bepaalde instanties, bijvoorbeeld banken, betalen 0% btw, alleen dan moet er ook gewoon 0% op de factuur staan.

Meestal is het gewoon een fout van degene die de betalingsopdracht heeft ingevoerd.