PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat moet ik nemen?



Gaia
03/08/06, 17:09
Hallo ieder :) ik ben gaia en ben nieuw op het forum.
Ik heb een beetje rondgekeken op het forum en wat intresante dingen gevonden. Sinds kort wil ik ook een webhosting bedrijfje. Ik maak al ongeveer 10 jaar+ websites en zit op het MA (Mediacollege Amsterdam).

Alleen weet ik echt niets over het hosten. Moet ik reseller hebben? een dedicated? Is er ergens een topic/site waar ik dit allemaal kan vinden. Of misschien iemand die mij wilt helpen via msn.

Alvast bedankt

Marvin.

Directhosten
03/08/06, 17:19
Denk dat je eerst moet weten wat je wilt aan schijfruimte en dataverkeer.
Op het moment dat je dit weet is het makkelijker een keuze te maken.
Bij een reseller pakket heb je geen kennis nodig van het besturings systeem wat er op je server draait dit neemt immers de hoster voor zijn rekening. Bij een Dedicated server is het meestal zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor het software gedeelte. Dus updates installeren van nieuwe software etc etc.
Er zijn overigens genoeg hosters die dit ook voor je doen tegen een vergoeding.

Er zijn nog veel meer voor en tegens te vinden voor beide maar als je dit forum goed doorleest of doorzoekt kom je vast meer antwoorden op je vragen tegen.

Succes met de keuze die je moet maken !

Bullcat
03/08/06, 17:28
Zelf ben ik ook ooit eens met een reseller pakket begonnen toen upgraden naar volgfende pakket en weer groter groeien, toen via mijn hoster reseller pakketten doorverkocht.

Op een gegeven moment zat ik met de optie van dedicated in mijn maag, maar dat was ook niet echt goedkoop, als je dan het reken sommetje gaat maken van de voor en nadelen van dedicated, heb ik besloten om zelf maar een server te kopen en deze bij dezelfde hoster in het rack te hangen, uiteraard kijkt een techneut naar updates en dergelijke, maar ik vond het een beetje zonde geld om dedicated te nemen en in 1 jaar de gehuurde server te betalen.

Maar het is maar net wat je wil en hoe breed je het hebt uiteraard.

Hans

Gaia
03/08/06, 18:17
Hieruit haal ik dus dat een reseller makkelijker is voor iemand die pas met een hosting bedrijfje gaat beginnen? aangezien het onderhoud van de software geregeld word. en hoe moet ikhet me dan voorstellen? Is het gewoon een admin paneel waar je accounts kan aanmaken?

Directhosten
03/08/06, 18:21
Klopt er zijn verschillende admin panels , Direct Admin , Plesk en Cpanel zijn waarschijnlijk de meest voor de hand liggende.
Je krijgt zowel voor de Reseller (ben je zelf) als voor je klanten een eigen controlpanel.Hier kan je inderdaad je accounts, pakketten enz aanmaken.

John

Gaia
03/08/06, 18:30
ah k. Ik ben al een beetje bekend met direct admin. Ik heb om mijn shared host waar ik nu zit deze software.

Ik heb een beetje her forum doorgelezen en ieder zijn website bekenen. Mensen verhuren shared hosting met veel ruimte voor lage prijzen. 2gig met 20 gb bandbreete heb ik net gezien. Hoe groot mijn zijn server dan wel niet zijn? En ik neem aan dat zo'n server niet echt goedkoop is.

Dan kijk ik op hostingsites naar reseller pakketen. Deze hebben bijna de zelfde specs als die shared hosting die ik hier boven aantrof. Zie ik het dan verkeerd?

Keizer
03/08/06, 18:50
een server varierrt puur qua ruimte tussen de 80 en de 300 gb.. de prijzen varieren lekker mee tussen de 80 en de 300 euro per maand...

als ik jou was zou ik bij je huidige hoster (als je daar tevreden over bent) es een offerte vragen voor een reseller pakket.. als dat niet volstaat kan je altijd andere bedrijven aanspreken voor een offerte...

het DirectAdmin controle paneel werkt in ieder geval heel handig, je maakt gewoon gebruikers aan met een domein (en een zelf gemaakt pakket) en je bent alweer klaar...

En ja, er zijn bedrijven die zulke groten pakketten zo goedkoop aanbieden, dat je bij een ander bedrijf diezelfde specs krijgt voor een bedrag van factor tien. Daarom kun je beter bij een goedkoop bedrijf een reseller pakket nemen (wel eentje die je kan vertrouwen natuurlijk)'

Ik zou zeggen begin es met een pakketje van 3 gig en 20 gig verkeer ofzo!

Succes!

Gaia
03/08/06, 19:07
Hmmz goed idee. Ik ben momenteel nog tevrede met mijn huidige hoster. dan ga ik daar zeker even informeren over de reseller pakketen.

Als ik dan eenmaal een reseller heb en mijn kvk/btw heb geregeld. Mag ik dan alleen hosten of ben ik ook in staat om te designen?

Danger
03/08/06, 19:23
Designen mag ook, maar volgens mij mag je deze eigenlijk niet verkopen omdat je geen licentie/betaalde versie van photoshop hebt toch? (correct me if i'm wrong)

FSCJasper
03/08/06, 19:27
Een goede webhoster is meer waard dan een paar centjes. Zeker als je webhosting wilt gaan aanbieden, raad ik je aan om voor kwaliteit te kiezen. Een goedkoper pakket scheelt misschien paar euro's, maar uiteindelijk verdient dat zichzelf allemaal terug.

Als je tevreden bent bij je huidige webhoster, raad ik je aan om te vragen voor een resellerpakket offerte. Een resellerpakket is de perfecte optie om met lage kosten te starten, waarbij minimale kennis vereist is.

Gaia
03/08/06, 19:48
@ danger:
Ik heb alle software die ik gebruik voor het designen van websites legaal.

@FSCJasper:
Als het bedrijf gaat lopen word het inderdaad terug verdient, maar als beginnende ondernemen kan je het beter eerst op save spelen lijkt mij.

Echter weet ik bij mijn huidige hoster niet of zijn servers in NL of ergens anders staan. Hoe kan ik dit vinden?

FSCJasper
03/08/06, 19:53
Geloof me maar: je speelt enkel op save als je fatsoenlijke kwaliteit aanbiedt. Alleen dan kan je bedrijf groeien. Geen enkele klant wilt bij een provider waar de server maar 90% up is, ook niet voor een paar centen minder per maand.

Ook voor jezelf is het veel makkelijker als je kiest voor kwaliteit. Kost je beetje meer, maar levert o zo veel op. Een bedrijf gaat pas lopen als je fatsoenlijke kwaliteit levert. Stel je eens voor: je server ligt alweer voor de 3e keer plat in één maand. Hoe denk je dat je klanten zullen reageren?

1> Ze verlaten je bedrijf, je omzet daalt.
2> Ze bellen je meerdere malen om te vragen wat nu weer aan de hand is.
3> Negatieve referenties over je bedrijf..daan gaan alle kansen op een goede naam.

Als dit bovenstaande je waard is om een paar euro voordeliger uit te zijn, is dat uiteraard je eigen verantwoordelijkheid. Ik raad het je af.

Je bent tevreden met je huidige provider? Waarom daar dan geen resellerpakket afnemen?

jagermaster
03/08/06, 20:03
@ danger:
@FSCJasper:
Als het bedrijf gaat lopen word het inderdaad terug verdient, maar als beginnende ondernemen kan je het beter eerst op save spelen lijkt mij.
Verhuizen kost meer dan een paar een euro meer of minder aan hosting.
Echter weet ik bij mijn huidige hoster niet of zijn servers in NL of ergens anders staan. Hoe kan ik dit vinden?[/QUOTE]
gewoon mailen;) of voer een tracert uit of zo..

Gaia
03/08/06, 20:08
Nou. Ik ben er tevrede mee. Maar ik heb ook verschillende slechte reviews gezien van die provider. Ik zit er dus een beetje over te twijvelen.

@jagermaster:
Zit wat in. Bedankt voor het advies.

Nog wat punten waar ik zeker op moet letten als ik een hostingbedrijfje begin?

jagermaster
03/08/06, 20:11
Nou. Ik ben er tevrede mee. Maar ik heb ook verschillende slechte reviews gezien van die provider. Ik zit er dus een beetje over te twijvelen.
de vraag die je dan moet stellen is of je het eens bent met die review of niet. Weet niet waar de reviews over gaan, zelf zou ik er voor kiezen om een tijdje zelf te monitoren hoe de site(s) bereikbaar blijven.


Nou. Ik ben er tevrede mee. Maar ik heb ook verschillende slechte reviews gezien van die provider. Ik zit er dus een beetje over te twijvelen.

@jagermaster:
Zit wat in. Bedankt voor het advies.

Nog wat punten waar ik zeker op moet letten als ik een hostingbedrijfje begin?
graag gedaan. Je kan op heel veel punten letten. Een belangrijk punt is om goed te letten op waar en hoe je domeinnamen registreerd. Het is aan te raden om ook te letten op een mogelijkheid om het zelf realtime te kunnen registreren. Op andere wachten wordt je op een gegeven moment gek van. Ook niet alle partijen zijn hiervoor weer even goed.. Domeinen verhuizen naar een andere partij is nog meer gezeik dan je hosting te verhuizen..

Gaia
03/08/06, 20:34
Ik heb nu bij verschillede reseller aanbieders gekeken. Wij mij is opgevallen is dat de bandbreedte niet erg hoog is vergeleken met het aantal klanten die je kan aanmaken. Hoe los je dit op om tog genoeg bandbreedte te kunnen bieden voor een betaalbare prijs?

Bullcat
03/08/06, 20:36
je kunt kijken of over selling is toegestaan, zolang je klanten niet aan je gekochte limit komen kan je dus meer aanbieden dan hetgeen je zelf hebt, je moet het alleen in de gaten houden waneer jezelf aam je limit zit.

Hans