PDA

Bekijk Volledige Versie : Klanten lastig vallen + Laster in hoeverre sta ik in mijn recht



dutchcrazytiger
03/08/06, 12:56
Er zijn hier een aantal mensjes wel heel lief clienten aan het stelen en overboeken door middel van laster etc. Nou is mijn vraag wat moet je met zon bedrijf doen. Gewoon een factuur sturen met gemaakte uurkosten etc?

Hoever sta ik in mijn recht als ik een "gerespecteerd"-bedrijf een factuur stuur voor de slechte naam en indruk die hij achterlaat als ik een hosting bv met een omzet van 100.000 euro heb en hij zeker hier schade op weet in te brengen met de valselijk informatie die hij verstrekt.

Dit persoon waar ik het in dit geval over heb, is elke reseller die wij hebben aan het nagaan en kijkt of hij wil verhuizen naar elders. Reeds hebben alle resellers bij mij "koffie" komen halen om nou eens uit te zoeken wat dit voor ongein is.

Namen zal ik tot nadere orde niet noemen :P maar als ik hem een factuur ga sturen / aangetekende brief zal ik zeer zeker wel zorgen dat deze hier op komt te staan. Echter wat is redelijk en wat mag je doen.

In de bewijsmaterialen die ik heb wordt weldegelijk ongegrond ingegaan op slechte service die wij bieden ten opzichte van clienten in misschien wel de drukste periode in het jaar *voor ons dan*. Daarnaast kent hij feitelijk ons bedrijf niet en is ook nooit client bij ons geweest. En ook geen vriend van hem.... Tenzij hij in het buitenland woont.

crazycoder
03/08/06, 13:01
Als het probleem groot genoeg is ga je eens bij een advocaat langs om een kopje koffie te drinken. Probeer wel vooraf afspraken te maken over de kosten.. dat kan met vrijwel iedere advocaat..

MediaServe
03/08/06, 13:40
Laster mag in Nederland niet. Als jij kunt aantonen dat je schade hebt geleden, dan kun je daar werk van maken. Zelf een factuur sturen komt echter niet geloofwaardig over denk ik. Ik zou het dus sowieso via je advocaat regelen. Uiteraard afhankelijk van de geleden schade, voor een paar tientjes ga je geen advocaat inhuren.

veenman
03/08/06, 13:42
Laster is een misdrijf, dus gezien je er daadwerkelijk schade van ondervind, zeker weten aangifte doen bij de politie. Daarnaast kun je ook kijken naar civielrechtelijke stappen. Waarbij het handig is om te weten dat een strafrechtelijke veroordeling voor laster, de weg voor een civielrechtelijke veroordeling (schadevergoeding) volledig vrij maakt.

dutchcrazytiger
03/08/06, 13:46
Het gaat toch om een 40 tal clienten waar we zeker 2 uur per stuk tijd in hebben moeten steken aan documentatie en brieven waarin we onze trouw etc hebben aangetoond. Het gaat de helemaand al zo, en continu blijft dit persoon de mensen benaderen.

Legale stappen zijn zowiezo een overweging aangezien het hier een princiepe kwestie betreft. Ik had het met een advocaat het er al over om hem een schikking te sturen waarop als hij niet reageert gewoon een kort geding aan gaan spannen.

Dat geld dat doet me echt niets ;) Als ik "mn" klanten maar op een nette manier houd. Een client mag rustig verhuizen geen probleem. Maar als plotseling al je klanten komen vragen, we horen dit en dat en het is totaal niet waar, begin je toch achter je oren te krabbelen.

Het persoon moet gewoon een nette les geleerd worden wat betreft zaken doen. Of liever gezegd eerlijk zaken doen. Persoon heeft naar mijn weten wel een KVK/BTW nummer, maar om te zeggen dat het een gevulde kip is om te plukken... echt niet. Als het persoon met zn hosting 50 euro per maand verdient is het veel. Maar ik ben het zo langzamerhand spuugzat.

crazycoder
03/08/06, 13:49
Laster is een misdrijf, dus gezien je er daadwerkelijk schade van ondervind, zeker weten aangifte doen bij de politie. Daarnaast kun je ook kijken naar civielrechtelijke stappen. Waarbij het handig is om te weten dat een strafrechtelijke veroordeling voor laster, de weg voor een civielrechtelijke veroordeling (schadevergoeding) volledig vrij maakt.
Strafrechtelijk is goedkoper ;)

Als je schade niet fenomenaal groot is heb je zelfs kans dat de rechter het in het strafrechtelijke vonnis mee zal nemen.

Bedenk wel dat we niet in de VS leven, schade moet dus wel zeer aannemelijk zo niet aantoonbaar zijn..