PDA

Bekijk Volledige Versie : ssh via gprs -> latency ?



dinmir
02/08/06, 21:29
Ik ben van plan om een pocket pc aan te schaffen, waarbij ik zit te twijfelen tussen de MDA Vario (alleen GPRS) en de MDA Vario II.

Nu wil ik graag een beetje normaal kunnen SSH-en via dit toestel, maar ik heb gelezen dat GPRS nogal wat latency heeft waardoor je met SSH een vertraging hebt met de weergave van wat je typt. Hoe vervelend is deze latency?

Is het waard om te wachten op de MDA Vario II (zodat ik een alternatief heb voor GPRS) ?

lifeforms
02/08/06, 21:40
Je moet wel uitgaan van 700ms ping, maar voor SSH is het prima te doen. Nou ja, wat je prima noemt he. Het is niet alles natuurlijk. Als je enigszins de keus hebt ga je natuurlijk achter een computer zitten. Ook omdat dat qua keyboard en schermgrootte veel lekkerder werkt. Maar als je on the road bent, zijn die GPRS dingetjes puik. De verbinding is prima stabiel omdat het packetswitched is en geen inbelverbinding die constant verbroken wordt, en voor SSH is de latency niet echt een probleem.

Gomer
02/08/06, 21:42
verwacht niet teveel van...het harpert soms erg op mijn blackberry. Ook op mda van t-mobile. Latency kan uitlopen tot 4000 ms.

wv-
02/08/06, 21:44
latency wordt op UMTS schijnt kunstmatig hoog gehouden zodat je er zeker geen VOIP over kan doen.

crazycoder
02/08/06, 21:45
Met dat soort speelgoed heb ik het nooit gedaan. Wel met notebook en GPRS. Werkt acceptabel (Nederland, Frankrijk, Spanje, Portugal)..

Ongeveer dezelfde snelheid als ISDN.

Prima als je even iets moet fixen of checken. In alle andere gevallen in ieder geval te kostbaar :) kon van mijn telefoonrekening een leuke vakantie betalen :)

almar
02/08/06, 21:55
Wacht op de II, deze komt nog deze maand bij TMOBILE in de shop. GRPS zuigt werkelijk icm pocketputty.

dinmir
02/08/06, 22:01
latency wordt op UMTS schijnt kunstmatig hoog gehouden zodat je er zeker geen VOIP over kan doen.

Daar schiet ik dan helemaal niks mee op. Niet omdat ik dan niet kan VOIPEN, maar omdat ik graag fijn wil kunnen SSH-en mocht dat nodig zijn. Ik had verwacht dat je in ieder geval met UMTS/HSDPA van T-mobile (Web 'n Walk) een latency zou hebben van maximaal 300 ms.

wv-
02/08/06, 22:09
Daar schiet ik dan helemaal niks mee op. Niet omdat ik dan niet kan VOIPEN, maar omdat ik graag fijn wil kunnen SSH-en mocht dat nodig zijn. Ik had verwacht dat je in ieder geval met UMTS/HSDPA van T-mobile (Web 'n Walk) een latency zou hebben van maximaal 300 ms.

Hier heb ik met een belgische provider een constante ping van 1000ms, altijd rond de 1000ms.

luser
02/08/06, 22:30
GPRS via proximus (BE) heb ik op mijn laptop, werkt perfect voor SSH. Meer moet je er niet van verwachten.

Binnekort even kijken naar een UMTS/HSDPA kaartje.

snaaps
02/08/06, 22:46
SSH via pocketpc en GPRS gaan over het algemeen wel goed.
Echter Putty op mijn mda werkt niet geheel lekker, het beeldscherm is te klein waardoor niet alles op het beescherm past.

Op mijn nokia 9500 werkt het wel goed, echter duurt de eerste verbinding altijd vreslijk lang. maar ach als hij eenmaal verbonden heb je niet veel last van die Latency.

Als ik jouw was zou ik toch voor UTMS of EDGE gaan.
Is wel iets duurder maar je verbinding is een stuk sneller!
EDGE doet hier in de laptop maximaal 80kps, terwijl GPRS niet eens de 10kps haalt

wv-
02/08/06, 23:11
gprs en UMTS maakt imho weinig uit. Aan de prijs dat je nu moet betalen mag je blij zijn dat het niet sneller gaat :). Ik heb liever lagere latency dan dan meer bandbreedte, maarja, rekening houden met de wil van de klant is niets voor grote telco's. Cash cash cash moet dat opbrengen.

Hier in .be kan je trouwens gratis filmpjes bekijken over UMTS maar wil je er data oevr doen is het opeens 4 euro per meg.

luser
02/08/06, 23:19
Aan de prijs dat je nu moet betalen mag je blij zijn dat het niet sneller gaat :).


Ik heb nu een 3h abotje bij proximus (kost €15 p/m, €5 per extra uur). Aantal megs maakt weinig uit.
Momenteel genoeg voor wat interventies als ik op de baan ben, meestal zit ik toch achter mijn desk.

wv-
02/08/06, 23:29
jah idd, maar dat is nog niet zo lang. Ik moet dat ook is gaan omzetten :)

AlexanderOnline
02/08/06, 23:42
Ik gebruik soms gprs via mijn telefoon om met mijn laptop even te SSHen, werkt prima!

Keizer
03/08/06, 00:16
waarom niet pocket internet totaal voor 10 euro pm, is toch vele malen sneller ?

WebXtra
03/08/06, 00:52
Laatst vanaf weekend bestemming via een gprs verbinding i.c.m. laptop castcontrol gedownload, geupload en geinstalleerd op een server.
Heb toen ook het hoop via SSH gedaan, en leverde geen enkel probleem op.

Werk met T-mobile pocket internet totaal, Nokia 9300i & een bluetooth verbinding naar laptop.

Met Pocket internet totaal van t-mobile kun je ook van alle t-mobile hotspots gebruik maken, en nog een jaar van alle kpn hotspots als ik me niet vergis.

almar
03/08/06, 07:56
correct. en dus ook umts.

Keenondots
03/08/06, 10:22
GPRS latency is circa 600ms en UMTS latency is circa 300ms. SSH over UMTS is echt prima te doen, alsof je SSH naar een bak in China doet zeg maar...

Latency wordt hoger als je bereik slecht is.

Stefan Mensink
03/08/06, 16:56
Ik weet niet precies wat de latencies zijn, maar ik heb hier net even getest via UMTS op een MDA Vario II (nuja, een HTC TyTN, maar dat is hetzelfde) met het programma PockeTTY. Zodra ik op een letter druk staat-ie ook zo'n beetje op het scherm, en na een enter begint meteen de output te scrollen.

Gevoelsmatig is de latency dus minimaal, maar je ziet wel dat een lap tekst een stuk langzamer verschijnt dan thuis met een SSH onder Linux over breedband.

In mijn beleving is het in elk geval niet echt langzamer dan ik gewend was van ssh op de Sharp Zaurus over WiFi.

Anyway, ik heb dit apparaat ook met name gekocht om overal toegang te kunnen krijgen tot servers, in geval van 'nood'. Daarvoor is het zeker bruikbaar vind ik.

PS: De een verwacht de Vario II van T-mo elk moment, de ander roept einde dit jaar. Als je haast hebt kan je al wel in de diverse webshops de unbranded versie kopen.