PDA

Bekijk Volledige Versie : Correct elektronische factureren



mauriceb
02/08/06, 14:18
Volgens mij zijn er flink wat webhosters die hun factureren elektronisch verzenden. De belastingdienst stelt hier echter een paar eisen aan.

Wie van jullie voldoet daarbij aan de eisen van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-65.html
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/elektronisch_factureren_ob2081z2fd.pdf

dreamhost_nl
02/08/06, 16:40
Volgens mij zijn er flink wat webhosters die hun factureren elektronisch verzenden. De belastingdienst stelt hier echter een paar eisen aan.

Wie van jullie voldoet daarbij aan de eisen van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-65.html
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/elektronisch_factureren_ob2081z2fd.pdf

Het lijkt me logisch dat iedereen die hier zijn facturen electronisch verzend, aan deze regels voldoet... :rolleyes:

MikeN
02/08/06, 16:42
Ik heb altijd maar weinig bedrijven zien voldoen aan het regeltje:

De authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de inhoud moet gewaarborgd zijn, bijvoorbeeld door middel van een geavanceerde elektronische handtekening.

WenS Int. Dnstn
02/08/06, 16:45
Uw afnemer moet hiermee wel akkoord gaan.

Wie heeft zijn klanten toestemming gevraagd om electronische facturen te versturen?

groenleer
02/08/06, 16:49
Wie heeft zijn klanten toestemming gevraagd om electronische facturen te versturen?

Laten we het anders stellen.
WIe duwt de elektronische factuur gewoon door de strot omdat ze geen papieren factuur wensen te versturen ivm de kosten en de moeite die hier aan hangt.

Hier worden de facturen per papier verzonden.
Men kan de factuur per e-mail krijgen als kennisgeving. Dit houd bij ons in dat er altijd een papieren factuur volgt. De kosten hiervoor zijn in de productprijzen mee genomen.

maxnet
02/08/06, 19:20
Ons systeem verstuurt een .pdf factuur die voorzien is van een elektronische handtekening en voldoet daarmee aan de eisen.
Verder is in de Algemene Voorwaarden opgenomen dat de klant instemt met elektronische facturering.

Op dit moment versturen we echter alleen de eerste factuur elektronisch. Facturen voor volgende perioden gaan voor Nederlandse klanten (nog) per ouderwetse post.
Eens per maand facturen met acceptgiro printen en opsturen is voordeliger dan online betalingsmethoden en makkelijker te administreren dan eigen overschrijvingen.

M25
02/08/06, 20:46
Het grappige is dat dit veel vaker 'ongevraagd' gebeurd, ik denk dat een hoop mensen het bestaan niet af weten van deze regeltjes...

In het handboek wat ik hier van de belastingdienst heb (wellicht een ouwertje) staat dus niets over electronisch factureren...

WebXtrA-Rámon
02/08/06, 20:48
Wie heeft zijn klanten toestemming gevraagd om electronische facturen te versturen?
Kun je aangeven in je algemene voorwaarden.... wanneer ze daarmee akkoord gaan gaan ze ook akkoord met elektronische facturen....


Ik heb altijd maar weinig bedrijven zien voldoen aan het regeltje:
De authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de inhoud moet gewaarborgd zijn, bijvoorbeeld door middel van een geavanceerde elektronische handtekening.

Mail header....
Elektronische handtekening is een VOORBEELD.

Een elektronische uitwisseling van gegevens waarbij de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de uitwisseling is gewaarborgd, bijvoorbeeld door een papieren afstemmingsoverzicht.

Factuurtje/factuurhistorie uitprinten en in een klapper doen.


U mag ook een andere methode kiezen, waarbij in ieder geval de authenticiteit van de herkomst en integriteit van de inhoud is gewaarborgd.

Wie zegt dat een header niet voldoet aan de eisen?

mauriceb
02/08/06, 22:00
.....

Mail header....
Elektronische handtekening is een VOORBEELD.


Wie zegt dat een header niet voldoet aan de eisen?

Een mail header zal zeker niet voldoen aan de eisen. Je waarborgt hiermee niet de integriteit en authenticiteit van de factuur. Ik zou namelijk ook een zelfde header kunnen toevoegen.

almar
02/08/06, 22:02
Wie heeft zijn klanten toestemming gevraagd om electronische facturen te versturen?

Wij hebben dat gedaan. Maar de klant kan zelf aangeven hoe deze zijn factuur wil hebben. Alleen de achtergrondkleur is niet aan te passen :D

mauriceb
02/08/06, 22:03
Ons systeem verstuurt een .pdf factuur die voorzien is van een elektronische handtekening en voldoet daarmee aan de eisen.
Verder is in de Algemene Voorwaarden opgenomen dat de klant instemt met elektronische facturering.

Op dit moment versturen we echter alleen de eerste factuur elektronisch. Facturen voor volgende perioden gaan voor Nederlandse klanten (nog) per ouderwetse post.
Eens per maand facturen met acceptgiro printen en opsturen is voordeliger dan online betalingsmethoden en makkelijker te administreren dan eigen overschrijvingen.

plaatsen jullie die handtekening geautomatiseerd of worden alle facturen handmatig getekend? En watvoor certificaat gebruik je? Is dat een standaard certificaat of echt een pkioverheid certificaat ?

maxnet
02/08/06, 22:40
plaatsen jullie die handtekening geautomatiseerd of worden alle facturen handmatig getekend? En watvoor certificaat gebruik je? Is dat een standaard certificaat of echt een pkioverheid certificaat ?

De handtekening wordt geautomatiseerd geplaatst.
Zelf een tooltje in Java m.b.v. iText voor geschreven
Voorbeeldcode is te vinden op: http://itextpdf.sourceforge.net/howtosign.html

Verder staat ergens in het materiaal van de belastingdienst dat een "ongekwalificeerde geavanceerde digitale handtekening" voldoet.
Dat betekend in normale taal dat je zelf een (self-signed) certificaat'je mag aanmaken.

WebXtrA-Rámon
02/08/06, 22:45
Een mail header zal zeker niet voldoen aan de eisen. Je waarborgt hiermee niet de integriteit en authenticiteit van de factuur. Ik zou namelijk ook een zelfde header kunnen toevoegen.

Een digitale handtekening kan ik ook kopiëren en toevoegen.

Triloxigen
02/08/06, 23:04
Ik heb altijd maar weinig bedrijven zien voldoen aan het regeltje:
"De authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de inhoud moet gewaarborgd zijn, bijvoorbeeld door middel van een geavanceerde elektronische handtekening."


En elders defnieert de belastigdienst deze 'elektronische handtekening', daarin staat iets dat de technologie zo snel gaat dat er geen eisen hieraan verbonden zijn :p

Dus een 'x' is al voldoende :)

mauriceb
02/08/06, 23:16
Een digitale handtekening kan ik ook kopiëren en toevoegen.

Lees dit maar is over wat een digitale handtekening is: http://www.digitalehandtekening.be

WebXtrA-Rámon
02/08/06, 23:39
Wat ik me nu afvraag is het volgende:
Hoeveel papieren facturen worden voorzien van een handtekening?

Een bonnetje van de supermarkt is ook een factuur.... zet de cassier daar ook zijn/haar handtekening op?


Lees dit maar is over wat een digitale handtekening is: http://www.digitalehandtekening.be

Een commercieel verhaal ja van GlobalSign, die niets liever doen dan ons een certificaat aansmeren.

mauriceb
03/08/06, 00:02
Een ditigale handtekening kan zeker meer waarde hebben dan alleen een commercieel iets.

Bij het versturen van elektronische facturen waar ik me ook wel af of het allemaal zo uitgebreid moet. Een factuur via de post waarborgt ook niet de authenticiteit en integriteit van de factuur.

Maar de belastingdienst stelt nou eenmaal die eis (zie startpost)

WebXtrA-Rámon
03/08/06, 00:05
Een ditigale handtekening kan zeker meer waarde hebben dan alleen een commercieel iets.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat www.digitalehandtekening.be een site is van GlobalSign.

Met andere woorden dat het een commerciëel praatje van GlobalSign is dat aanspoort om bij hen certificaten af te nemen ;)

maxnet
03/08/06, 00:09
Wat ik me nu afvraag is het volgende:
Hoeveel papieren facturen worden voorzien een handtekening?


Bij een factuur die in HTML formaat aangeleverd wordt is het een stuk makkelijker om een nulletje bij het bedrag erbij te zetten of er af te halen dan bij een papieren factuur op het briefpapier van een bedrijf.
Als de belastingdienst er achter komt dat de bedragen op de factuur afwijken en er niet giraal betaald is, is het moeilijk om te bewijzen door wie er gefraudeert is.
Heeft de leverancier het bedrag aangepast om minder belasting te hoeven betalen, of de afnemer om meer BTW te kunnen terugvragen?
M.b.v. een (cryptografische) digitale handtekening ga je dat tegen.

Fraude voorkom je nooit helemaal, maar je moet het niet te makkelijk maken.

WebXtrA-Rámon
03/08/06, 00:11
Oké, das waar.

Onze accountant vertelde me laatst nog dat een bedrijf gemiddeld 1 maal in de 40 jaar een controle krijgt ;)

mauriceb
03/08/06, 00:12
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat www.digitalehandtekening.be een site is van GlobalSign.

Met andere woorden dat het een commerciëel praatje van GlobalSign is dat aanspoort om bij hen certificaten af te nemen ;)

Ehh op die manier :)

Dit was de eerste hit op google waar wel wat handige informatie op leek te staan :)

nopzolder
03/08/06, 08:35
Als ik dit zo lees:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/elektronisch_factureren_ob2081z2fd.pdf

Dan moet er heel wat gebeuren voordat je electronische facturen mag sturen.

O.a. het volledig documenteren van de digitale handtekening, alsmede het corrigeren van fouten etc etc.

eMiz0r
04/08/06, 14:15
Laten we het anders stellen.
WIe duwt de elektronische factuur gewoon door de strot omdat ze geen papieren factuur wensen te versturen ivm de kosten en de moeite die hier aan hangt.

Laten we het nóg weer anders stellen. Wie maakt er vrijwillig onnodig veel kosten aan het factureren per post? Kan dit niet gewoon digitaal en - als de klant er om vraagt - gratis een factuur per post krijgen? Ik zie daar geen problemen in en het scheelt me toch snel 1000 euro in de maand :)