PDA

Bekijk Volledige Versie : Inschrijven KVK?



rrobin
31/07/06, 13:39
Ik ben net mijn eerste site begonnen waar wat mensen op willen adverteren maar dan alleen wit natuurlijk. Ik heb mijn gewone baan waar ik dit naast doe dus belasting technisch komt er wat bij kijken ben ik bang. Wat kan ik het beste/eenvoudigste doen om bv mijn facturen uit te gaan schrijven? Ik heb al het één en ander gelezen over freelance basis of ZZP'er. Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is en hoe jullie het regelen.

bvd,

Robin

Rick L.
31/07/06, 13:40
Ik zou je aanraden eens een bezoekje te brengen aan de KvK. Zij kunnen je het beste informeren.

veenman
31/07/06, 13:45
Ga even langs bij de kamer van koophandel, daar kunnen ze je inderdaad het beste informeren en tevens hebben ze ook boekjes en brochures die je gratis of tegen een kleine vergoeding kan halen.

Henky!
31/07/06, 14:04
Dat zijn geen antwoorden op de vraag ('wat zijn jullie ervaringen / hoe regelen jullie dat') op de vraag van TS mensen. Lijkt er meer op dat jullie er uit op zijn op simpele wijze jullie aantal postingt te verhogen.

veenman
31/07/06, 14:11
Je hebt gelijk Henky!, ik keek te veel naar de vorige poster.

Allereerst zou ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel, dit kost ongeveer 60 euro per jaar. Daarnaast zou ik me bij de belastingdienst aanmelden. veelal stuurt de belastingdienst je daarvoor een uitnodiging nadat je je zelf ingescheven hebt bij de Kamer van Koophandel en verder zou ik een VAR (Verklaring Arbeids Relatie) aanvragen eveneens bij de belastingdienst voor de werkzaamheden die je wilt gaan uitvoeren als freelancer/zzp-er.

Voordat je daadwerkelijk begint doe je er verstandig aan om te bedenken hoe je je administratie gaat doen en sjablonen van offertes en facturen zijn ook handig, zodat je de basis hiervoor al hebt liggen. Ook is het handig om een zakelijke giro- of bankrekening te openen, om zo je prive en zakelijke inkomsten niet door elkaar gaan lopen. Bij de postbank is een dergelijke rekening zo goed als gratis, bij de banken vanaf ongeveer 5 euro per maand, meestal is het eerste jaar overigens wel gratis.

rrobin
31/07/06, 14:22
Bedankt Skunkah voor je duidelijke antwoord. Langs gaan bij de KVK is toch noodzakelijk en daar krijg ik dus ook alle info. Moet er toch maar eens aan gaan geloven dus we gaan er voor. Bedankt voor de snelle antwoorden.

Robin

crazycoder
31/07/06, 14:50
Gelukkig kwam Henky! met het verlossende antwoord ;)

Als het om een klein bedrag per jaar gaat dan denk ik dat niemand erop zit te wachten dat TS een bedrijf gaat starten. TS zelf in de laatste plaats.

Je mag als particulier een rekening aan een bedrijf geven, maar je mag er geen BTW op in rekening brengen. Vervolgens moet je dit op het aangifteformulier als (uit mijn hoofd) extra inkomsten opgeven.
Je mag overigens aftrekbare kosten van deze inkomsten aftrekken.
http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2005/aangifte2005-72.html

Ik weet niet precies waar de grenzen liggen, wellicht dat de KvK en de belastingdienst hier antwoorden op kunnen geven.

veenman
31/07/06, 14:55
Ik moet terugkomen op mijn vorige bericht (nog niet helemaal wakker toen ben ik bang). Als het om kleine bedragen gaat is het hele traject doet ik noemde kant klare onzin. Dan kun je gewoon je facturen sturen (zonder BTW!) en dit als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' aan de belastingdienst opgeven. Zolang de inkomsten niet boven de 1.500 euro per jaar uitkomen lijkt me het geen enkel probleem om het zo te doen. Al doe je er verstandig aan om hiervoor toch even langs de kamer van koophandel te gaan, de website van de belastingdienst of de belastingtelefoon te raadplegen.

FuturisticDsign
06/10/06, 13:54
Ik zou je aanraden eens een bezoekje te brengen aan de KvK. Zij kunnen je het beste informeren.

Ik heb het zelfde gedaan en ben perfect geholpen met al mijn vragen :cool:

FTP-leek
11/10/06, 21:11
het is inderdaad zo dat als er regelmaat komt in de facturenstroom de belastingdienst automatisch bedrijfsactiviteiten gaat herkennen. Het is dus verstandig om even in te schatten hoeveel en wat je denkt te gaan doen.

Zie het zo, 2 keer een auto kopen en verkopen kan nog. Worden het er 10 dan moet toch een bedrijfsactiviteit worden herkent;)

Idd inschrijving bij de KvK is zo gebeurd en kost idd weinig. Ze hebben speciale avondbijeenkomsten voor starters of mensen die de stap overwegen dus misschien is dat wel een aanrader.