PDA

Bekijk Volledige Versie : De laad snelheid van profielensite



hoesik
30/07/06, 19:45
Beste mede webmasters,

sinds gisteren heb ik een dedicated server besteld voor mijn profielensite www.superhunks.nl www.superbabes.nl en tot op mijn verbazing zie ik nu dat het sites nog traag werken zoals bij de oude host was, de oude host was het geen dedicated maar shared, dus samen met andere klanten, de oude host sepcs waren amd opteron 2 gb ram,

en deze dedicated is:

pentium 4, 2.4 ghz
2x 512 mb ram
80 gb hdd, 150 gb data p,m

nou de probleem is, als de profielensite drukker wordt in de avonden bijvoorbeeld, met 60 leden online, dan wordt de website erg traag en wordt zeer traag de paginas opengeladen, wat ik normaal nooit had verwacht bij een dedicated server, ik snap alleen niet wat er aan de scripting aangepast moet worden, vele zeggen het dat de database erg onnetjes eruit ziet, en dat er 1 tabel 14700 rijen heeft etcetera...

heeft iemand ervaringen bij zulke problemen? en mij advies kunt geven hoe ik deze probleem kan oplossen zodat er tot 500 of meer leden online makkelijk de server aankan? Of moet het database helemaal herschreven worden op een betere manier zodat de site sneller laadt van database?

Graag jullie reacties hieronder, msn mag ook: hjanojan@hotmail.com

bij voorbaat dank.

gjtje
30/07/06, 19:59
Een tabel met 14700 rijen doorzoeken is geen problem, zolang je maar de juiste indexen hebt.
Het kan zoveel zijn, weet je zeker dat het de database is? Heb je mysql wel geoptimaliseerd? Met zon bergje geheugen voor 1 site kan je flink wat data cachen, dat scheelt enorm.

RFK
30/07/06, 20:21
lees even topic door van Xclusiv, staan misschien wat nodige hints in voor je (zoals indexing e.d.)

M25
31/07/06, 11:05
met de dedicated servere kan je vast met ssh inloggen en zien wat de serverload is

nadat je de load hebt bekeken kan je zien met top welke processen veel tijd in beslag nemen en een redelijke zoekrichting bepalen

de hoeveelheid records in de database zou hierbij geen probleem meoten zijn tenzij de programmering en de indexen goed hebt

mocht het probleem echt bij de programmering liggen, wat ik niet snel verwacht, dan kan je altijd iemand inhuren voor een code review
bijv. voor een prijsopgaaf om de code te herschrijven of het geven van tips...

veenman
31/07/06, 11:20
Ik vermoed dat het een kwestie is van een query die niet helemaal lekker geschreven is eventueel gecombineerd met geen of zelfs verkeerde indexen.

Mark17
31/07/06, 13:46
de hoeveelheid records in de database zou hierbij geen probleem meoten zijn tenzij de programmering en de indexen goed hebt


Ik hoop dat hier onderstaande zou moeten staan:

de hoeveelheid records in de database zou hierbij geen probleem moeten zijn mits de programmering en de indexen goed hebt

M25
01/08/06, 09:53
Dank je wel Mark, typo :-P

Wido
01/08/06, 10:03
Ik vermoed dat het een standaard DirectAdmin install is (http://www.superhunks.nl:2222/) waar niets aan de httpd.conf van Apache en de my.cnf van MySQL is gedaan, dan is hij inderdaad supertraag.

Alleen een goede my.cnf moet je al een performance-boost geven.

MediaServe
01/08/06, 10:22
De beste performance boost kun je nog altijd halen door je scripts en database te optimaliseren. Normaliseren en indexeren van je database is van groot belang.

Wido
01/08/06, 10:23
De beste performance boost kun je nog altijd halen door je scripts en database te optimaliseren. Normaliseren en indexeren van je database is van groot belang.Niet altijd, als jij je caches in je database-server veel te laag hebt staan, dan gaat hij bij veel requests gewoon traag worden.

MediaServe
01/08/06, 10:43
Ik bedoel dat je wel een mega snelle server kunt hebben, maar als je scripts en database onlogisch in elkaar zitten dan blijft je website traag. Als je website goed in elkaar zit dan draait die zelfs op een langzaam servertje nog lekker vlot. Ik heb hier websites draaien met aardig wat meer bezoekers en database records, maar toch op Microsoft Access (!) draaien zonder problemen :)

jobsnijders
01/08/06, 10:53
Als je echt groot word kun je memcached gebruiken om je mysqlserver te ontlasten.

_arno_
01/08/06, 12:08
Hier lijkt het ook wel alsof hij de dns niet kan resolven een tijd.
Uiteindelijk zie ik hem wel.

Ic3man
01/08/06, 21:04
Een goed database ontwerp met de indexen op de juiste plaatsen en het gebruik van goede query's kan/zal een hele hoop schelen. Veel rijen in een tabel moeten normaal gesproken niet voor veel problemen zorgen, een slecht/slordig ontwerp zonder indexen kan dat echter wel. Verder kan het tweaken van mysql/apache een hoop schelen.

Wanneer je niet de expertise hebt om de database goed in elkaar te zetten of de server goed te configureren raad ik je aan hier iemand voor in te huren, je hebt dan uiteindelijk een hoop meer plezier van je dedi.

Glenn
01/08/06, 21:26
Hier lijkt het ook wel alsof hij de dns niet kan resolven een tijd.
Uiteindelijk zie ik hem wel.
Met welke mysqlhost maakt de profielsite verbinding? Is dit localhost? Staat localhost in de hosts file?

We hebben wel eens een klant gehad die verbond op de URL van zijn eigen site. Gezien het feit dat zijn URL niet in de hosts file stond ging de query en de data eerst naar buiten en weer naar binnen, terwijl het verstandig is het gewoon intern te houden.

Voxio
01/08/06, 22:02
Ik vermoed dat het een standaard DirectAdmin install is (http://www.superhunks.nl:2222/) waar niets aan de httpd.conf van Apache en de my.cnf van MySQL is gedaan, dan is hij inderdaad supertraag.

Alleen een goede my.cnf moet je al een performance-boost geven.

Voor het geval je deze niet kan vinden, hier (http://help.directadmin.com/item.php?id=44) staat een uitleg.

slipperman
07/08/06, 15:10
Haha dit script van Superhunks/Superbabes is gebasseerd op de eerste scripting van FunkyHunks/FunkyBabes (orginele naam he :P). Deze scripting is echt ZWAAAR rot. En je ziet elke x bij hoesik in zijn msn naam weer staan dat ie weer ff snel een scripter nodig heeft. Dit is een gaar script wat door een aantal mensen is veranderd en volgens mij nog steeds zwaar gaar is.

Showeb
09/08/06, 12:50
Het valt me op dat de site aan de client kant de CPU behoorlijk aan het belasten is.

Freezer
09/08/06, 13:28
slow query log aanzetten en nakijken welke query's traag gaan?