PDA

Bekijk Volledige Versie : Server Network valt weg (gedeeltelijk?)



ErikKosters
30/07/06, 11:27
Beste WHT-ers,

Ik zit sinds een paar dagen met een probleem, mijn webserver is vanaf snachts rond kwart over 2 niet te bereiken. Als ik dan via mijn andere server connect (overigens via hetzelfde ip dan ik vanaf thuis doe) dan kom ik erop. Pas als ik 'service network restart' intyp werkt het netwerk ook weer voor buitenaf.

Waar het aan ligt zou ik niet weten, misschien aan DirectAdmin backup? Die loopt rond die tijd namelijk, overigens gaat deze gewoon door en werkt perfect.. Ikzelf heb beetje rond gekeken in de logs maar zie niets verontrustends (welke logs kijken jullie vaak in voor netwerk probs?).

Graag hoop ik op een oplossing te komen. Heb reeds moederbord en processor gewijzigd, dacht dat het probleem daaraan lag. Niet dus.

Edit: Dit krijg ik in de 'secure' logfile:



Jul 30 09:06:53 server sshd[9936]: reverse mapping checking getaddrinfo for hosted.by.ek-hosting.nl failed - POSSIBLE BREAKIN ATTEMPT!


Edit: Dit krijg ik in de 'boot.log' file, ik weet niet of dit normaal is maar het lijkt mij niets te maken te hebben met het netwerk.



Jul 30 04:02:29 server cups: cupsd shutdown succeeded
Jul 30 04:02:30 server cups: cupsd startup succeeded
Jul 30 04:02:31 server snmpd: snmpd shutdown succeeded
Jul 30 04:02:32 server snmpd: snmpd startup succeeded

gjtje
30/07/06, 12:04
hosted.by.ek-hosting.nl bestaat niet en waarom staat er in godsnaam cups op een webserver?
Als de netwerk verbinding wegvalt zou dat in dmesg gemeld moeten worden.

Zou natuurlijk kunnen dat het maken van de backup zoveel kracht en tijd kost dat de rest van de diensten vergeten worden. Als de backup extern gemaakt wordt slurpt het misschien alle bandbreedte op.
Gooit DA niet alle services op slot tijdens het maken van een backup? Volgens mij doet plesk dat ook.

mrleejohn
30/07/06, 12:24
Tip: verzet de DA-backuptijd eens... weet je tenminste zeker of het daar aan ligt.

Jurian
30/07/06, 14:20
Check ook eens of de default route niet verdwenen is, als je er niet meer vanaf thuis op kan, maar wel vanaf die andere lokale server? Netwerk restarten zet namelijk ook de default route terug, dus misschien verdwijnt die op een of andere vreemde manier?

M25
31/07/06, 12:12
Het moederboard en de processor zijn vervangen zeg je, is dat met identieke apparatuur en types/versies gedaan of is dat nieuwe/andere hardware?

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat men linux moet re-installen na het switchen van belangrijke hardware...

-EDIT-
PS. Als dit bijv een onboard lan is, kan ie namelijk maar net anders reageren op commando's...

ErikKosters
31/07/06, 12:14
Ik heb het moederbord vervangen naar andere apparatuur ja. En heb toen de kernel rebuilded.

Vannacht is het probleem uitgebleven, heb de server met pingplotter gelogged (ping dan:p) en deze heeft geen enkele timeout gegeven. Heb niets gewijzigd welliswaar...

M25
01/08/06, 10:54
heb je op het nieuwe moederboard toevallig iets van power management aan staan dat je weet? de netwerkkaart gaat toch niet in een sleep??

MediaServe
01/08/06, 11:27
Hij kan toch intern wel connecten, dus netwerk is niet standby :)

crazycoder
01/08/06, 11:59
Hij kan toch intern wel connecten, dus netwerk is niet standby :)
Geen idee.. misschien haalt het iets uit als hij een keer of wat vanaf huis probeert te connecten... wake up on lan misschien te traag ;)

Kenneth
01/08/06, 13:50
Hij kan toch intern wel connecten, dus netwerk is niet standby :)

heeft 2de interne netwerkkaart ;)

ErikKosters
01/08/06, 19:07
Ja maar die 2e interne netwerkkaart loopt via andere ip-adres. Maar als ik via server2 erna connect vul ik zelfde ip in als wat ik hier thuis invul. Ik vindt het beetje raar, het heeft zich overigens 2 dagen niet voorgedaan zonder dat ik ook maar iets heb aangepast. Ik vertrouw het toch niet helemaal, monitor de ping daarom de gehele dag en nacht.