PDA

Bekijk Volledige Versie : Starten zonder na te denken



binkie1979
25/07/06, 22:26
Het valt me steeds meer op dat er nieuwe (jonge) leden een hosting bedrijf willen beginnen zonder dingen uit te zoeken en dan gewoon van start gaan en hier dingen plaatsen om raad te vragen.

Vragen van mag ik starten omdat ik 14 ben? Als je jonger bent dan 18/19/20 ga je eerst naar je ouders en dan pas raad en informatie vragen bij bestaande bedrijven of hier.
Net zoals hoe verwerk ik betalingen wat moet ik doen als ze niet betalen? Welke rechten en zeker welke PLICHTEN heb ik. Missen ze bijna allemaal.

Of ze starten met halve informatie / administratie op hun site, en als je ze dan op aanspreekt dan is het niet waar of wordt er over heen gepraat. Deze branche gaat hard achter uit zo. De goede gaan gebukt straks onder de kwade..

Waar is die oude vertrouwde startersplan...

digi
25/07/06, 22:43
Leeftijd wil niet alles zeggen, er zijn er ook (weinig) die het wel goed onderbouwd doen. Ben het wel met je eens dat 14 te jong is, zou niet mogen. Helaas kan een klant dat aan een flitsende website van templatemonsters niet zien...
Je ziet er genoeg, geen kvk, btw, geen contact (alleen een form)
Anderzijds doen we er zelf aan mee met onze resellerpakketten, ik hou ze daarom ook reelijk aan de hoge prijs.. :)

binkie1979
25/07/06, 23:24
ik bedoel het ook in het algemeen. maar de jongeren springen er wel uit..

Grischje
26/07/06, 01:22
nofi maar volgens mij is die discussie al redelijk vaak gevoerd...

ik ben zelf ook begonnen toen ik 18 was, overigens niet in de webhosting branche.
nu draait alles ook toppie, eigen kantoor, goede omzet, fulltime er mee bezig met 2 vennoten en een werknemer.

14 is inderdaad jong maar opzich is het lovenswaardig dat mensen op deze leeftijd al zo ondernemend zijn. misschien moeten we dit aanmoedingen en juist ondersteunen en zorgen dat ze hier wat van leren.

Henky!
26/07/06, 01:49
Ach, zijn we niet allemaal ooit zo begonnen? Met een mooi ondernemingsplan misschien maar hoeveel zin had dat nou eigenlijk achteraf gezien? Je komt dingen tegen onderweg en pas als je daar mee om weet te gaan ben je een ondernemer. Wat je leeftijd ook is trouwens.

justin
26/07/06, 04:25
Wat is volgens jullie wel eeen goede leeftijd dan? Zelf ben ik ook minderjarig maar heb toch wel redelijk wat ervaring al opgedaan en kan zeggen dat ik het meeste toch zelf heb uitgezocht en veel met mijn ouders samen doe zoals advies vragen als er wat verkeerd gaat etc.
Iedereen kan wel een bedrijf runnen maakt niet uit hoe oud of jong je bent als je de juiste instelling hebt en zelf het één en ander uitzoekt vind ik niet dat je iemand hier zomaar zwart kan maken omdat ie 14/15/16 is ik snap best dat je er je goed kan aan kan ergeren als hier een 14 jarige jongen om advies komt vragen of ie een bedrijf mag starten als hij 14 is dit is natuurlijk voor hem om uit te zoeken maar ik zie ook vaak dat iemand automatisch weg word gestemt zodra hij minderjarig is hoe goed hij het ook doet.
Neem bellen.com is ook ooit gestart door een jongen van 15 en is onderhand een bedrijf wat meer dan een miljoen winst heeft gemaakt.

binkie1979
26/07/06, 05:48
dat je dingen tegen komt is waar. maar heb je een plan of dingen verder uit gedacht dan hoef je niet zulke vragen te stellen en zo snel achter elkaar.
Ik mag ervan uit gaan als iemand begint dat hij of zij dan ook weet dat je bij de belastingdienst, verzekering etc moet zijn om dingen af te sluiten en te regelen.

qua betalingsverkeer en rechten en plichten hapert het meestal ook omdat ze er niks vanaf weten. de ouders zijn tot hun 21 financieel aansprakelijk
Denk jij dat elke ouder het goed vind dat hun zoon of dochter een bedrijf begint maar zij er voor kunnen opdraaien als het mis gaat.

bellen.com is inderdaad zo'n bedrijf en als je alles goed gevolgd hebt is dat en bedrijf waarbij zijn ouders mee kijken en actief mee doen. in de begin jaren dat kan je van de sommige hosters hier erniet uithalen.

CharlieRoot
26/07/06, 08:25
Ach, zijn we niet allemaal ooit zo begonnen? Met een mooi ondernemingsplan misschien maar hoeveel zin had dat nou eigenlijk achteraf gezien? Je komt dingen tegen onderweg en pas als je daar mee om weet te gaan ben je een ondernemer. Wat je leeftijd ook is trouwens.

Ik ben begonnen toen ik 16 was en heb expres wél een ondernemersplan geschreven. Dat laat al zien dat je genoeg kennis hebt, een doel hebt en er voor wilt gaan. Plus, je kunt achteraf terug lezen om te kijken was je precies in gedachten had. Een soort zwart-/op wit van het hele bedrijf!

Ik heb niets tegen 14 jarige ondernemers als ze alles goed op orde hebben. Ik ben zelf ook in de afgelopen 4 jaar enorm gegroeid (en dan bedoel ik dus ook qua leerstof en volwassenheid) en hoop dat veel 14 jarige dit ook zullen oppakken. Ik heb het helaas zó vaak zien fout gaan dat die kans mij erg gering lijkt.

WenS Int. Dnstn
26/07/06, 10:59
vind ik niet dat je iemand hier zomaar zwart kan maken omdat ie 14/15/16 is

Dit heeft m.i. niets te doen met zwartmaken. Er wordt door TS een constatering gedaan en die wil daar open over discussieren. Denk dat je je niet zo aangevallen moet voelen omdat je minderjarig bent.

veenman
26/07/06, 11:45
Het is een probleem inderdaad, echter vind ik het terecht dat er wordt gezegt dat leeftijd echt niets hoeft te zeggen. Ik ken genoeg (startende) ondernemers die al op leeftijd zijn en ook begonnen met het idee 'ik moet klanten regelen', zonder daarbij over andere rechten, plichten en randvoorwaarden na te denken. Dit beperkt zich overigens ook niet tot hosting.

Overigens hebben (jonge) startende ondernemers ook niet echt zicht op wat er noodzakelijk is om succesvol van start te gaan als webhoster. Natuurlijk vergeten ze ook vaak ook de zaken die voor alle ondernemingen gelden, maar specifiek voor webhosting zijn er ook een heleboel punten waar ze niet over nadenken of simpelweg over het hoofd zien.

Wellicht is het handig om hier eens een tutorial of een gids 'hoe start ik een webhosting bedrijf' over te maken, waarin alle informatie eenduidig en in leken taal staat uitgelegt.

David-Andrew
26/07/06, 11:51
Wellicht is het handig om hier eens een tutorial of een gids 'hoe start ik een webhosting bedrijf' over te maken, waarin alle informatie eenduidig en in leken taal staat uitgelegt.

Kijk, dat is volgens mij een heel erg goed idee! Ik wil er best aan helpen.

Ber|Art
26/07/06, 11:52
Wellicht is het handig om hier eens een tutorial of een gids 'hoe start ik een webhosting bedrijf' over te maken, waarin alle informatie eenduidig en in leken taal staat uitgelegt.Volgens mij heeft Rik dit al bijna klaar, mss moet je Rik hier eens naar vragen, dit is al vaker geopperd.

veenman
26/07/06, 11:54
Volgens mij heeft Rik dit al bijna klaar, mss moet je Rik hier eens naar vragen, dit is al vaker geopperd.
Ik hoor continue dat iedereen aan dingen werkt, echter resultaten zie je bijna nooit. Daarnaast zullen andere schrijvers het vanaf een andere invalshoek belichten en zodoende denk ik dat er ruim plaats is voor meerdere van zulke gidsen :)

Ber|Art
26/07/06, 11:56
Ik wist niet dat je kwaad werd :D was maar een tip :)

veenman
26/07/06, 11:58
Ik wist niet dat je kwaad werd :D was maar een tip :)
Het was misschien iets te fel, excuses. Nee, maar als er weer een idee is dan hoor je gemiddeld 5 personen roepen van 'Ik doe het wel of ik ben er mee bezig' en als je dan een maand later kijkt wat er van gekomen is, dan zie je dus niks. Echter als Rik met een dergelijke publicatie komt, ik ben benieuwd :)

Ber|Art
26/07/06, 12:01
;) Me too, het zou zeer zeker nuttig zijn als er zoiets is/komt voor starters, toen ik startte in 1998 was er zoiets nog niet helaas :(

MathijsH
26/07/06, 12:07
Als ik eerlijk mag zijn vind ik zo'n publicatie regelrechte onzin. Als je wilt starten is het toch juist verstandig om het zelf uit te zoeken zodat je de juiste kennis vergaart? Juist door zo'n document uit te brengen leg je de drempel NOG lager.

Grischje
26/07/06, 12:09
een goed idee,

hierin kunnen dan bijvoorbeeld ook een aantal webhosters aan het woord komen. uitleggen wat zij tegen gekomen zijn en wat volgens hun do's en dont's zijn.

beetja ala het boekje 'Eigenwijs' van JongMKB

mocht iemand dit oppakken en hier hulp bij nodig hebben dan wil ik graag helpen.

veenman
26/07/06, 12:12
Als ik eerlijk mag zijn vind ik zo'n publicatie regelrechte onzin. Als je wilt starten is het toch juist verstandig om het zelf uit te zoeken zodat je de juiste kennis vergaart? Juist door zo'n document uit te brengen leg je de drempel NOG lager.
Allereerst moet iemand de bewuste publicatie vinden, dus de starter moet al actief opzoek gaan naar de informatie die die nodig heeft. Ik heb geen idee wat Rik er precies in wil gaan zetten. Zelf denk ik aan een leidraaid waar niet alles in voorgekauwd staat, maar wel alle facetten waar rekening mee moet worden in staan beschreven en ook duidelijke verwijzingen naar bronnen die geraadpleegd kunnen worden.

3j3ct
26/07/06, 12:15
Allereerst moet iemand de bewuste publicatie vinden, dus de starter moet al actief opzoek gaan naar de informatie die die nodig heeft. Ik heb geen idee wat Rik er precies in wil gaan zetten. Zelf denk ik aan een leidraaid waar niet alles in voorgekauwd staat, maar wel alle facetten waar rekening mee moet worden in staan beschreven en ook duidelijke verwijzingen naar bronnen die geraadpleegd kunnen worden.

starterspakket van kvk staat toch al aardig alles beschreven?!

Grischje
26/07/06, 12:21
starterspakket van kvk staat toch al aardig alles beschreven?!

zoiets dacht ik ookal :)
wil je een webhosting bedrijf starten? ga eerst eens naar:
http://www.kvk.nl/sectie/sectie.asp?sectieID=1

als je dan denkt dat je dat allemaal afgedekt hebt dan eens nadenken of je over de technische kennis beschikt en zo niet hoe je die gaat vergaren.

hiernaa met veel mensen praten wat zij van je plannen vinden, schrijf een ondernemersplan laat die aan mensen lezen en praat verder...

hierna zou je misschien de stap kunnen nemen....

host3000
26/07/06, 12:21
Volgens mij heeft Rik dit al bijna klaar, mss moet je Rik hier eens naar vragen, dit is al vaker geopperd.
Bedoel je niet http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/36758-wht-cursus-deel-2-de-k-v-k.html ?

xserve
26/07/06, 12:23
Ik weet dat Rik een tijd terug een serie artikelen heeft gepubliceerd op WHT. Dat waren een aantal artikelen over wat moet je met de KVK regelen en hoe zit het met de belastingdienst. Ik kan ze zo snel niet terug vinden, maar volgens mij zijn ze er wel geweest.


Bedoel je niet http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/36758-wht-cursus-deel-2-de-k-v-k.html ?
Die bedoelde ik wel:

Deel 1:
http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/35283-wht-cursus-deel-1-het-businessplan.html?highlight=wht+cursus

Deel 2:
http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/36758-wht-cursus-deel-2-de-k-v-k.html?highlight=wht+cursus

Deel 3:
http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/37763-wht-cursus-deel-3-klanten-vinden.html?highlight=wht+cursus

Deel 4:
http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/38668-wht-cursus-deel-4-klantgericht-ondernemen.html?highlight=wht+cursus

crazycoder
26/07/06, 12:33
Waarom zou er een startersgids moeten komen?

Dat zorgt m.i. voor een nog lagere drempel. Wat wil je nu nog meer als pubertje? Een gids, bij voorkeur compleet met overzicht van goedkope reseller accounts. Zodat zij vooral geen eigen kennis hoeven te hebben of initiatief hoeven te tonen.
Snel webhoster worden en heel veel geld verdienen.. denken zij........

Vervolgens heb je hostmerk nodig om het kaf van het koren te scheiden :(

Als je dan toch zo nodig een dergelijke gids moet maken, maak er dan ook een waardoor potentiele klanten ook tussen de al dan niet hostmerk gekeurde bedrijven een betrouwbare partij kan vinden.

Ber|Art
26/07/06, 12:34
Bedoel je niet http://www.webhostingtalk.nl/het-run...-de-k-v-k.html (WHT cursus deel 2: De K.v.K.) ?Die bedoel ik idd :) staat toch al veel in? Thx! Hans ;)

Bullcat
26/07/06, 12:45
Ik zie een gat in de markt :D ( Webhosting for dummies ) :D :D :D

Grischje
26/07/06, 12:54
nu blijf ik mij alleen afvragen, waarom wil iedereen zo graag een webhosting bedrijfje starten.

de markt is totaal verzadigd, de concurentie is moordend... dr valt met webhosting toch geen goed brood meer te verdienen?

veenman
26/07/06, 13:32
nu blijf ik mij alleen afvragen, waarom wil iedereen zo graag een webhosting bedrijfje starten.

de markt is totaal verzadigd, de concurentie is moordend... dr valt met webhosting toch geen goed brood meer te verdienen?
Nou, nou, nou, ik zie nog tientallen kansen. Het probleem is mijnziens als volgt: Als je in een dorp waar nog geen pizzeria is, een pizzeria opent, dan zal iedereen dat een goed idee vinden. Echter als je een pizzeria opent in een dorp waar al tien pizzeria's zijn dan is dat een minder goed idee. Echter wil dat nog niet zeggen dat een pannenkoekenrestaurant in dat zelfde dorp openen ook een slecht idee is!

FSCJasper
26/07/06, 13:36
Jonge ondernemers moeten gedwongen worden om zelf informatie op te zoeken. Bij het beschikbaar maken van een gids waarin alle informatie wordt gegevens dat nodig is om een (webhosting)bedrijf te starten, maak je het de starter veel te makkelijk.

Doordat de starter gewend raakt aan het simpel vergaren van informatie, zal hij op ten duur problemen krijgen. Alles moet je leren; zelf informatie zoeken en in de praktijk brengen is daar een onderdeel van.

Grischje
26/07/06, 13:49
Nou, nou, nou, ik zie nog tientallen kansen. Het probleem is mijnziens als volgt: Als je in een dorp waar nog geen pizzeria is, een pizzeria opent, dan zal iedereen dat een goed idee vinden. Echter als je een pizzeria opent in een dorp waar al tien pizzeria's zijn dan is dat een minder goed idee. Echter wil dat nog niet zeggen dat een pannenkoekenrestaurant in dat zelfde dorp openen ook een slecht idee is!

klopt, waar ik op doelde was dat een webhosting bedrijf in stappen via het boek webhosting voor dummies :)

Gewoon een kvk + btw en reselleraccountje en dan aan de slag... welke meerwaarde bied je dan, volgens mij ben je dan gewoon een 13 in een dozijn webhoster... nog een pizzeria.

Welke meerwaarde kan een (er zal ongetwijfeld iets zijn) 14 jarige (aspirant) hoster bieden? lage overhead en dus tegen extreem lage prijzen hosten? zijn er al niet genoeg pizzeria’s die dat concept toepassen?

veenman
26/07/06, 13:54
Een boek webhosting voor dummies, tja zo uitgebreid moet je het ook niet maken. Zie het liever als een checklist, waardoor het duidelijk is dat ze daar ook nog aan moeten denken. Verder zul je in zo'n gids ook sterk de focus moeten leggen op het onderscheiden van andere aanbieders en wat je juist niet moet doen.

Henky!
26/07/06, 13:56
Iemand van 14 die hier vragen stelt is al begonnen met nadenken, advies inwinnen etc. Dat zou juist moeten worden toegejuicht!

IN 4 business?
26/07/06, 14:02
Ga ik volledig mee akkoord Henky!

Beter op die manier dan zonder nadenken beginnen en een tijdje later verzuipen...

Grischje
26/07/06, 14:05
Iemand van 14 die hier vragen stelt is al begonnen met nadenken, advies inwinnen etc. Dat zou juist moeten worden toegejuicht!

Klopt, zoals ik in het begin al had aangegeven.
willen ondernemen op je 14 moeten we juist aanmoedigen!

crazycoder
26/07/06, 14:17
Voor zover ik weet ;) heb ik geen kinderen. Zou ik er wel hebben en deze zou op 14 jarige leeftijd beginnen praten over zelfstandig ondernemerschap, dan zou die toch heel wat moeten praten om niet iedere keer op een stoutmatje ;) gezet te worden.

Hoster is geen 9-5 baan en m.i. totaal ongeschikt voor een scholier. Een hoeveelheid klachten daarover kan je hier op WHT vinden.. tuurlijk zal het soms goed gaan maar bij (te) veel gaat het fout.

Een scholier moet zichzelf op zijn/haar studie kunnen concentreren. Een baantje op zaterdag is prima, veel meer zou ik als ik de vader was geen goed idee vinden.

Een hostingbedrijf wil zeggen dat er naast de studie ook 's avonds gewerkt zal moeten worden. Als je geen pretpakket heb zal dat tegenvallen. Support overdag zal lastig zijn..
En dan heb ik het nog niet eens over de verantwoording die het met zich meebrengt.

TS doet er goed aan zijn/haar ouders hierbij te betrekken en ook uit te leggen dat zij als het fout gaat de pineut zijn. In veel gevallen zal de plaatselijke appie hein er weer een sollicitant bij krijgen.. och nee... dat mag een 14 jarige nog niet.......

Henky!
26/07/06, 14:34
Een ouderwetse papa met z'n stoutmatje:-)

Ik zou juist apetrots zijn! En zien hoe hij / zij de zaken aan gaat pakken, inclusief de door jou genoemde mogelijke problemen en uitdagingen. Mooi toch!

En of het nou lukt of niet, je leert er veel van. Meer dan school of Appie kan bieden.

PS: Ik heb een neefje van zeven. Die droomt er al van een website op te zetten waar mensen tegen betaling spelletjes kunnen spelen. Een kinderfantasie natuurlijk maar wel een zeer leerzame fantasie die je niet af moet kappen met stoutmatjes.

crazycoder
26/07/06, 14:52
Een ouderwetse papa met z'n stoutmatje:-)

Nee hoor, ouderwets is net zolang een pak slaag geven tot je het idee eruit heb geslagen. ;-)

edwinmeijer83
26/07/06, 15:16
Volgens mij ben je 24 uur per dag ondernemer, en niet alleen na schooltijd of in de vakantie. Een scholier die wil ondernemen moet vooral z'n gang gaan maar wellicht iets anders gaan doen dan hosting, bijv. webdesign of zoiets. De meesten beseffen niet dat hosting verantwoordelijkheden met zich meebrengt en denken dat 't snel geld verdienen is.

Dus: het ondernemen an sich vooral stimuleren, maar óók stimuleren om sommige dingen nog even uit te stellen. Een goede (ondernemende) ervaring van nu kan later alsnog van pas komen bij een hostingbedrijf toch?

AlfaHosting
26/07/06, 16:10
Wat is volgens jullie wel eeen goede leeftijd dan? Zelf ben ik ook minderjarig maar heb toch wel redelijk wat ervaring al opgedaan en kan zeggen dat ik het meeste toch zelf heb uitgezocht en veel met mijn ouders samen doe zoals advies vragen als er wat verkeerd gaat etc.
Iedereen kan wel een bedrijf runnen maakt niet uit hoe oud of jong je bent als je de juiste instelling hebt en zelf het één en ander uitzoekt vind ik niet dat je iemand hier zomaar zwart kan maken omdat ie 14/15/16 is ik snap best dat je er je goed kan aan kan ergeren als hier een 14 jarige jongen om advies komt vragen of ie een bedrijf mag starten als hij 14 is dit is natuurlijk voor hem om uit te zoeken maar ik zie ook vaak dat iemand automatisch weg word gestemt zodra hij minderjarig is hoe goed hij het ook doet.
Neem bellen.com is ook ooit gestart door een jongen van 15 en is onderhand een bedrijf wat meer dan een miljoen winst heeft gemaakt.

Bellen.com is toch iets anders dan de webhostingbranche. Daar wordt verwacht dat je bijna continue beschikbaar bent, ook tijdens schooluren.

binkie1979
26/07/06, 23:08
Wat zo'n onderwerp allemaal kan oproepen. persoonlijk vindt ik dat nieuwe bedrijven van te voren moet weten wat te doen bij geldzaken/problemen. en niet zeggen ik ben nu op school kan nu niks je start een zaak en verkoopt spullen die 24 uur per dag online moeten zijn.

Henky stel je voor je neef(je) is je zoon en is 14 hij maakt schulden hoe los jij dat op. ga jij dat betalen? jij bent verantwoordelijk. we doen een leuk bedrag zonder dat jij het weet heeft hij een schuld van € 80.000,00 ga jij je huis verkopen door je zoon's zijn fout?

Henky!
27/07/06, 00:00
Snap werkelijk niet waar jullie zo bang voor zijn. Nogmaals, al die mogelijke problemen die jullie noemen moet je juist zien als uitdaging. Fantastisch toch als het kleine ventje die weet op te lossen. Zoals we overigens allemaal dingen hebben moeten oplossen. Ik heb even genoeg van die verhalen hier, als dat een mooi ondernemingsplan alle problemen bij voorbaat op zou lossen. Klinkklare onzin natuurlijk, wil ik niet meer horen.

Ok, onthulling. Ik ben altijd ondernemer geweest, verschillende succesvolle bedrijven en ik heb nog nooit van mijn leven zo'n ondernemingsplan gemaakt. Is ook meer voor de bank geloof ik maar ik heb geen lening nodig. Alleen een goed idee.

Net zoals mijn neefje van zeven een goed idee heeft. Ik heb hem al gratis webruimte geboden om het idee te realiseren hoewel hij op het moment nog nauwelijks weet wat webruimte is.

En natuurlijk, als hij onder mijn financiele verantwoording zou vallen hou ik zijn rekeningen in de gaten. Domme vraag overigens.

Want mijn zoontje van veertien zou zo zijn opgevoed dat hij niet gemakkelijk schulden maakt. Toen ik zelf 14 was kon ik ook al behoorlijk nadenken. Ik rookte zelfs al jointjes:-)

En jij denkt dat mensen van 18 geen 80.000 Euro schuld kunnen maken? Ik denk van wel, zelfs als ze geen jointjes roken.

Vanwaar toch die angst mensen. Tegenwoordig zijn de meesten op hun 14de al ontmaagd. Laat ze toch. Sommigen gaan op hun bek maar anderen zullen succesvol zijn. Niks mis mee. Dat geld immers ook voor ons, volwassenen.

veraert
27/07/06, 00:15
@Henky!: Daar ben ik het volkomen mee eens.

binkie1979
27/07/06, 05:33
henky hoor je hoe makkelijk jij praat... "zou vallen" je geeft hieraan te twijfelen. en dan betekend ook dat je alles in de gaten moet houden op de bankrekening hoeft de 80.000,00 niet te staan die hij kwijt is. dit kan een lopende zaak zijn. dus dan moet je zijn post etc etc ook bekijken.

"Want mijn zoontje van veertien zou zo zijn opgevoed dat hij niet gemakkelijk schulden maakt. Toen ik zelf 14 was kon ik ook al behoorlijk nadenken. Ik rookte zelfs al jointjes:-)"

Dat kan je nooit bewijzen en hard maken, dit is lul koek. je weet nooit wat mensen doen en kunnen. als ze makkelijk dingen kunnen krijgen en het bedrijf draaid niet dan kunnen ze het niet betalen. En dat jij op de 14e al jointjes rookte mocht dat van je ouders... zo,nee dan was jij toch ook stiekem bezig zonder dat je ouders er van af wisten. dus dan handelde jij achter je rug van je ouders om.

veenman
27/07/06, 08:24
Een ondernemingsplan maken is nuttig, maar naar mijn idee heeft een echte ondernemer het niet (direct) nodig. Al is enige voorbereiding waarmee je de basis legt toch wel handig, om daarover niet meer na te hoeven denken.

Wat ik zelf ook merk dat ondernemerschap in het bloed zit, zelf was ik in principe op mijn twaalfde (toen rookte ik (nog) geen jointjes ;)) al ondernemer en daar rol je gewoon in, je ziet een kans en die benut je, en zo blijf je doorgaan.

Echter met webhosting is er een punt dat enige voorbereiding belangerijker maakt, namelijk dat je verantwoordelijkheid draagt voor de bereikbaarheid en gegevens van je klanten. Dat is een grote verantwoordelijkheid die je ook moet kunnen dragen, naar mijn idee is het met webhosting onverantwoord om te zeggen 'as I go' leer ik wel hoe het werkt. Ineens klapt je server eruit en kom je er achteraf pas achter dat het ook wel handig is om backups te maken. Waardoor je klanten van je onwetendheid de dupe worden.

AlfaHosting
27/07/06, 14:30
Soms is een ondernemingsplan toch verplicht ? Bv. bij het oprichten van een BV ?

veenman
27/07/06, 14:31
Soms is een ondernemingsplan toch verplicht ? Bv. bij het oprichten van een BV ?
Nope, in principe enkel akkoord van justitie en 18.000 euro kapitaal dat je dient vol te storten. Echter weet ik niet hoe het voor de Belgische BVBA zit.

crazycoder
27/07/06, 14:53
Is een ondernemingsplan verplicht? Nou nee, hooguit als je als starter naar de bank moet of andere investeerders nodig hebt.

Is het verstandig om een ondermeningsplan (of iets wat erop lijkt) te maken? Ik denk het wel. Het dwingt je om vooraf na te denken over zaken als benodigde kapitaal e.d.
Als het alleen voor eigen gebruik is kan je bij wijze van spreken volstaan met de achterkant van een bierviltje..

Als ik door bepaalde topics lees dan krijg ik de indruk dat velen gewoon een server hebben gekocht, een distro erop gegooid, een CP erbij en draaien maar.. Vervolgens komen er problemen en weet men zich geen raad.

Zelfs als het ondernemen je in het bloed zit zal je toch een aantal zaken vooraf moeten bedenken. Voordat Henky! hierop duikt ;) nee je kan niet alles vooraf bedenken maar een plan maken voor bijv. disaster recovery kan geen kwaad..

binkie1979
27/07/06, 18:58
Zelfs als het ondernemen je in het bloed zit zal je toch een aantal zaken vooraf moeten bedenken. Voordat Henky! hierop duikt ;) nee je kan niet alles vooraf bedenken maar een plan maken voor bijv. disaster recovery kan geen kwaad..

hier ben ik het mee eens

Henky!
27/07/06, 23:28
Zelfs als het ondernemen je in het bloed zit zal je toch een aantal zaken vooraf moeten bedenken. Voordat Henky! hierop duikt ;) nee je kan niet alles vooraf bedenken maar een plan maken voor bijv. disaster recovery kan geen kwaad..

Grapjas:-)

Beetje nadenken kan zeker geen kwaad. Helemaal mee eens. Maar zo'n plan?

Bij mijn eerste bedrijfje dacht ik dat dat moest, zo'n ondernemingsplan. Dus dapper begonnen met zo'n voorbeeld. Wat een onzin zeg. Vragen als 'Hoeveel omzet wilt u in het eerste jaar genereren?'. Nou, doe maar een miljoentje of twee! Of 'hoeveel potentiele klanten wonen er in een straal van drie kilometer, enzovoorts'. Het is wel lang geleden moet ik zeggen. Ik denk dat ze toen nog niet van het internet hadden gehoord.

De papieren dus al snel opzij gegooid, ook al omdat ik geen economie heb gestudeerd. Tweeduizend gulden geleend en een Internet winkeltje begonnen. Binnen een paar maanden kon ik er van leven.

Hoewel je je natuurlijk altijd af kunt vragen of die ik twee miljoen omzet wel had gehaald als ik dat in het plannetje had getiept:-)

binkie1979
28/07/06, 00:11
Maar Henky ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn ene vraag..

Maxhost
28/07/06, 00:46
Ok, dan mijn reactie maar even. Zelf ben ik 14 jaar dus gaat mij dit wel aan.
Ik heb ook een webhostingbedrijfje en sta helemaal open voor kritiek.
Ik ben mijn bedrijf begonnen omdat het mij erg leuk leek, en mijn computer heilig is:cool: Ik zat er hele dagen achter, en zocht iets nieuws om te doen. Dit leek me geweldig. Ik ben begonnen als reseller. (Ervaring opdoen). Ik heb me eerst goed laten infomeren bij de KvK. Daar sta ik zoals jullie kunnen zien ook ingeschreven. Ook heb ik me ingeschreven bij moeder belasting. Helaas heeft deze vrouw meer kindjes. Dus moet ik nog even wachten voor ik mijn nummer krijg. De bedoeling van mijn bedrijfje is ervaring opdoen over het zakeleven. Mijn boekhouding heb ik prima op orde. (hulp van ouders die mijn inichatief steunen). Waar ik me wel een beetje boos over maak is dat mensen het niet kunne warderen dat iemand van 14 zoiets als dit onderneemt. Zijn ze soms bang zelf niets meer te verdienen?....:rolleyes: En dat ik hier vragen stel is alleen positief. daar is een forum tog voor? om van te leren. En ik denk dat niet alleen de "14 jarigen" hier wat van leren, maar genoeg volwassenen sommige dingen OOK nog niet weten. Bij deze even mijn mening. En ik zou zeggen als je 14 bent weerhoud je er niet van!! ga lekker je gangetje... maar heb wel iemand achter de hand voor als je er niet helemaal uit komt!!

Marijn

Henky!
28/07/06, 00:52
Marijn, niets aan te voegen. Helemaal mee eens. Ik denk trouwens ook dat hier een zekere angst heerst voor nieuwe concurrentie en ook voor budgethosters. De reacties zijn altijd afwijzend. Vaak een ongefundeerd 'maar die kunnen toch nooit de kwaliteit leveren die wij, enz'.

Binkie, welke vraag zou ik moeten beantwoorden? Heb hem even gemist vrees ik.....

Geoffrey
28/07/06, 02:20
Ok, dan mijn reactie maar even. Zelf ben ik 14 jaar dus gaat mij dit wel aan.
Ik heb ook een webhostingbedrijfje en sta helemaal open voor kritiek.
Ik ben mijn bedrijf begonnen omdat het mij erg leuk leek, en mijn computer heilig is:cool: Ik zat er hele dagen achter, en zocht iets nieuws om te doen. Dit leek me geweldig. Ik ben begonnen als reseller. (Ervaring opdoen). Ik heb me eerst goed laten infomeren bij de KvK. Daar sta ik zoals jullie kunnen zien ook ingeschreven. Ook heb ik me ingeschreven bij moeder belasting. Helaas heeft deze vrouw meer kindjes. Dus moet ik nog even wachten voor ik mijn nummer krijg. De bedoeling van mijn bedrijfje is ervaring opdoen over het zakeleven. Mijn boekhouding heb ik prima op orde. (hulp van ouders die mijn inichatief steunen). Waar ik me wel een beetje boos over maak is dat mensen het niet kunne warderen dat iemand van 14 zoiets als dit onderneemt. Zijn ze soms bang zelf niets meer te verdienen?....:rolleyes: En dat ik hier vragen stel is alleen positief. daar is een forum tog voor? om van te leren. En ik denk dat niet alleen de "14 jarigen" hier wat van leren, maar genoeg volwassenen sommige dingen OOK nog niet weten. Bij deze even mijn mening. En ik zou zeggen als je 14 bent weerhoud je er niet van!! ga lekker je gangetje... maar heb wel iemand achter de hand voor als je er niet helemaal uit komt!!

Marijn

Beste Marijn,

ikzelf ben ook heel jong gestart met mijn onderneming en heb ondertussen al ondervonden hoe bepaalde mensen / bedrijven hier in elkaar zitten. Ik raad je ook aan om hard verder te gaan en je zeker niet neer te laten halen door wat sommigen zeggen of doen, uiteindelijk is het toch allemaal om één reden en dat is de bekrompenheid en jaloezie van de mensen. Me dunkt dat een vroege volwassene perfect in staat moet zijn om een bedrijf op te starten en goed te onderhouden als die persoon aan een aantal voorwaarden voldoet. Wat ik altijd aan een probleem heb aanzien bij mensen onder de 18 is dat ze nog school lopen. Als een server down gaat tijdens de schooluren kan je niet zomaar zeggen van "hé jij daar vooraan, geschiedenis kan even de boom in, ik moet m'n server gaan fixen". Zorg dus dat je, je zoals je zelf al aangaf goed laat bijstaan door oudere personen, die vooral (belangrijkste punt!) voldoende kennis & kwaliteit kunnen garanderen. Uiteindelijk zal de toekomst duidelijk maken of u / uw bedrijf al dan niet goed uit doeken komt. Voor de rest houd ik men mond of ik deel weer in de klappen :)

Veel succes!

@Henky!: Ik vrees dat ik er ook naast aan het kijken ben, want kan hem ook niet vinden..

DutchTSE
28/07/06, 07:56
Hoster is geen 9-5 baan en m.i. totaal ongeschikt voor een scholier. Een hoeveelheid klachten daarover kan je hier op WHT vinden.. tuurlijk zal het soms goed gaan maar bij (te) veel gaat het fout.

Een scholier moet zichzelf op zijn/haar studie kunnen concentreren. Een baantje op zaterdag is prima, veel meer zou ik als ik de vader was geen goed idee vinden.

Een hostingbedrijf wil zeggen dat er naast de studie ook 's avonds gewerkt zal moeten worden. Als je geen pretpakket heb zal dat tegenvallen. Support overdag zal lastig zijn..
En dan heb ik het nog niet eens over de verantwoording die het met zich meebrengt.
en gelukkig zijn er uitzonderingen :rolleyes:

Ik ben 24/7 beschikbaar terwijl ik een student met HBO studie ben en een gewone bijbaan heb. Kwestie van goed plannen en afspraken maken met je collega('s) :)

IN 4 business?
28/07/06, 10:13
Mario, in België is dit 100% verplicht bij de oprichting van een bedrijf. In Nederland weet ik het niet zeker...

Komto
28/07/06, 11:02
Ik denk dat leeftijd wel degelijk een bellemering kan zijn. Echter als je het goed aanpakt lijkt het me een onbelangrijke zaak. Ook iemand van 14 die de eigenaar is kan iemand inhuren die wel 24/7 beschikbaar is. Daarmee sta je dus in 1x zeker voor alle zaken.

robva
28/07/06, 11:05
Als een server down gaat...
Als je geen tijd hebt om zelf problemen op te lossen, is het toch heel eenvoudig om gewoon reseller te blijven? Dan wordt het voor je gedaan. En als je je klanten dan een beetje tijdig en uitgebreid informeert doe je het nog steeds beter dan het gros van de budgethosts.

En dat heeft helemaal niets met leeftijd enzo te maken. Ik heb een dochter van 16... man, ik wou dat zij dit soort dingen deed!

Toppie, Marijn!

Maxhost
28/07/06, 11:28
Ik ben het er mee eens dat het lastig is. bij mij op sgool mag je zelfs geen telefoon mee de klas in:O...
Maargoed. Ik heb ene jongen (ook 14) die mij helpt. zelf heb k mijn telefoon wel mee (trilfunctie;)). mocht server downs zijn heb ik altijd iemand achter de hand die hem voor mij aan zet/onderhoud. dat kan gewoon via een smsje. dit heb ik allemaal al geregeld, want ik ga na mijn vakantie van reseller over op een eigen colo server:)

AlfaHosting
28/07/06, 11:41
Nope, in principe enkel akkoord van justitie en 18.000 euro kapitaal dat je dient vol te storten. Echter weet ik niet hoe het voor de Belgische BVBA zit.

Bij een Belgische BVBA is het verplicht.

Bullcat
28/07/06, 11:43
Sonder worden.....



Ik ben het er mee eens dat het lastig is. bij mij op sgool mag je zelfs geen telefoon mee de klas in:O...
Maargoed. Ik heb ene jongen (ook 14) die mij helpt. zelf heb k mijn telefoon wel mee (trilfunctie;)). mocht server downs zijn heb ik altijd iemand achter de hand die hem voor mij aan zet/onderhoud. dat kan gewoon via een smsje. dit heb ik allemaal al geregeld, want ik ga na mijn vakantie van reseller over op een eigen colo server:)

X-Hosted
28/07/06, 11:50
Inderdaad robva, het uitbesteden van zaken die ze niet kunnen/geen tijd voor hebben is een goede zaak voor jonge ondernemers, vandaar dat ze dan ook vaak de keuze (juiste keuze) van een reseller maken (ook uit budgetoverwegingen natuurlijk), ik zie iemand van 14 die pas start nog geen server beheren, vaak weten ze net hoe directadmin werkt.

Vaak is het wat vrienden / kennissen / bekenden hosten (en dus publiek geen hosting aanbieden) zodat ze de kosten van een reseller eruit weten te halen, in dat geval zou je niet eens aan een kvk hoeven te denken en is het gewoon een beetje (oke, oke zwart...:X) bij-hobby'en en zo ervaring op doen.. niets mis mee als je het mij vraagt!:)

Een reseller bij ons en tevens kennis van mij is 15 en ook aan het beginnen met hosting en krijgt nu ook al die vragen voor zijn kiezen van... 'waar ga ik mijn klanten vandaan halen' ... 'moet ik direct een kvk halen of eerst wat onder vrienden/kennissen/familie/ gaan verkopen en daarna pas kvk gaan halen', kan niets anders doen dan dit van harte aanmoedigen en hem waar mogelijk van advies voorzien.

Want het is toch geweldig dat jonge mensen dit soort dingen durven op te zetten! al is het alleen maar om ervaring op te doen of uit nieuwsgierigheid, de beste leermethode is nog altijd de praktijk.. je kan zoveel bedrijfsplannen schrijven als je wil, in de praktijk merk je pas hoe het er echt aan toe gaat.

Enne.. mocht het niet lukken met een webhosting ''bedrijf'', dan kan je er als reseller nog redelijk makkelijk uitstappen (reseller stoppen en je 'klanten' door het hosting bedrijf waar je die reseller had laten overnemen).

De schade?-> De kosten en een resellers accountje (zal niet zo veel zijn dus) en wat domeinen.
De winst? -> Laten zien dat je lef hebt en natuurlijk de ervaring op gedaan!.. een werkgever zal liever iemand hebben die het lef heeft om te ondernemen dan iemand die z'n ganse jeugdjaren als vakkenvuller in de supermarkt heeft doorgebracht!:D

binkie1979
28/07/06, 14:00
de vraag aan mij was henky wat doe je als je zoontje van 14 grote schulden heeft opgebouwd dit hoeft niet op de bankrekening zichtbaar te zijn.. wat doe je dan.. ga jij je huisverkopen? jij bent immers aansprakelijk hij niet!!!
het betekend als jij de schuld niet kan betalen je huis, inboedel, loonbeslag op jouw naam komt te staan..

en dit geld ook voor de andere.. die hierop willen reageren

X-Hosted
28/07/06, 14:15
Zolang het bij een resellertje blijft, kunnen er niet zo gek veel schulden zijn ;) een resellertje zal geen vermogen kosten:)

Proxio
28/07/06, 14:21
Zolang het bij een resellertje blijft, kunnen er niet zo gek veel schulden zijn ;) een resellertje zal geen vermogen kosten:)

Schadeclaims? Je kan anders genoeg schulden maken hoor als je wil... :).

Maxhost
28/07/06, 17:32
Als je wilt. maar wie wil dit? niemand dus

DutchTSE
28/07/06, 17:35
Als je wilt. maar wie wil dit? niemand dus
maar dit betekend niet dat het niet kan gebeuren

niemand wilt negatieve dingen, en toch gebeuren ze te vaak ;)

veenman
28/07/06, 17:40
Schadeclaims? Je kan anders genoeg schulden maken hoor als je wil... :).
Mwah, dat is meer theoretisch, meestal trek je als 'hoster die niet echt nadenkt' geen klanten aan die een schadeclaim zullen doorzetten...

IN 4 business?
28/07/06, 18:02
Mwah, dat is meer theoretisch, meestal trek je als 'hoster die niet echt nadenkt' geen klanten aan die een schadeclaim zullen doorzetten...
dat weet ik nog zo niet, in België heeft Olivier Baum met BASM ook echt jaren aan een stuk een spoor van schulden en problemen achter zich gelaten...

veenman
28/07/06, 18:04
dat weet ik nog zo niet, in België heeft Olivier Baum met BASM ook echt jaren aan een stuk een spoor van schulden en problemen achter zich gelaten...
Wat je zegt, schulden en problemen, afgezien van het feit dat ik de zaak enkel ken van horen zeggen, vermoed ik dat het zal gaan om producten en diensten die zijn afgenomen en niet betaald zijn. Of er schadeclaims zijn ingediend, die echt zijn doorgezet (voor de rechter gekomen) betwijfel ik.

Geoffrey
28/07/06, 18:16
Schadeclaims? Je kan anders genoeg schulden maken hoor als je wil... :).

Als je met een reseller zit die 24 uur offline is waardoor je klanten onder die reseller niet bereikbaar zijn en één van jou klanten wil hiervoor een vergoeding kan je altijd beroep doen op je algemene voorwaarden, contract, eventuele afgesloten SLA, enz.. Als je met een reseller werkt moet je gewoon alles goed afstemmen op het papierwerk van de hoster waarbij je die reseller hebt, dan kan er niet zoveel gebeuren en kan je vanaf het ogenblik dat jij schadevergoeding moet betalen, deze ook doorrekenen aan de partij waarbij je host.

crazycoder
28/07/06, 18:22
Als je met een reseller zit die 24 uur offline is waardoor je klanten onder die reseller niet bereikbaar zijn en één van jou klanten wil hiervoor een vergoeding kan je altijd beroep doen op je algemene voorwaarden, contract, eventuele afgesloten SLA, enz.. Als je met een reseller werkt moet je gewoon alles goed afstemmen op het papierwerk van de hoster waarbij je die reseller hebt, dan kan er niet zoveel gebeuren en kan je vanaf het ogenblik dat jij schadevergoeding moet betalen, deze ook doorrekenen aan de partij waarbij je host.
Verhalen is soms lastiger dan je denk. Ook als jij wel moet betalen..

Geoffrey
28/07/06, 18:42
Verhalen is soms lastiger dan je denk. Ook als jij wel moet betalen..

Ach, veel miserie kan bespaard worden door goed de documenten van beide partijen te lezen. Als je dit doet en je goed laat adviseren zal je zelden of nooit voor verrassingen komen te staan. Het is alvast iets waar ik me altijd grondig in laat bijstaan en adviseren, papieren kunnen heel handig zijn, maar kunnen ook de nagel aan iemand z'n doodskist zijn.

Mijn moto: het leven is zo moeilijk als je het zelf maakt. :)

crazycoder
28/07/06, 18:48
Ach, veel miserie kan bespaard worden door goed de documenten van beide partijen te lezen. Als je dit doet en je goed laat adviseren zal je zelden of nooit voor verrassingen komen te staan. Het is alvast iets waar ik me altijd grondig in laat bijstaan en adviseren, papieren kunnen heel handig zijn, maar kunnen ook de nagel aan iemand z'n doodskist zijn.

Dat ben ik niet met je eens.

Iemand komt bij jou aankloppen voor een vergoeding, jij betaal die netjes en jij klop bij jouw leverancier aan.. als die het vertikt om te betalen heb jij een probleem.

Natuurlijk kan je een advocaat inhuren, maar de kosten daarvan inclusief een rechtzaak kunnen behoorlijk oplopen.

Het moge duidelijk zijn dat ook aan het resellerschap nogal wat risico's kleven. Bedenk dat je zonder risico's te lopen nooit veel kan/zal verdienen.

Geoffrey
28/07/06, 18:53
Dat ben ik niet met je eens.

Iemand komt bij jou aankloppen voor een vergoeding, jij betaal die netjes en jij klop bij jouw leverancier aan.. als die het vertikt om te betalen heb jij een probleem.

Natuurlijk kan je een advocaat inhuren, maar de kosten daarvan inclusief een rechtzaak kunnen behoorlijk oplopen.

Het moge duidelijk zijn dat ook aan het resellerschap nogal wat risico's kleven. Bedenk dat je zonder risico's te lopen nooit veel kan/zal verdienen.

Het is altijd kwestie van je voldoende in te dekken. Ik heb zelden een bedrijf in weten te gaan tegen zijn eigen contract / algemene voorwaarden (1 keer wel). Het is ook ongelofelijk dom omdat je van vooraf aan al weet dat je toch verliest als het voor een rechter komt. Niemand mag bang zijn een rechtzaak aan te gaan als hij / zij recht in z'n schoenen staat. Meestal komt de advocaat van de tegenpartij dan toch met een schikking. Zoniet dan komt het voor een rechter en vorder je de kosten van de rechtbank & advocaat gewoon terug. Dit kan natuurlijk wel alleen als je zeker recht in je schoenen staat, anders moet je er niet aan beginnen.

Toch heb ik een veiliger gevoel dat alles op eigen servers gehost wordt waar we zelf volledige controle over hebben. Ik kan me echter goed inbeelden dat een nieuwe hoster start met een reseller om ook de nodige kennis & ervaring in tussentijd op te doen zoals maxhost ook al zei.

Het is allemaal kwestie van het goed & correct aan te pakken. Als dit goed zit komen er achteraf geen ambetante problemen. Risico's loop je zoals Crazycoder al zei wel altijd, maar veel kunnen ingedekt worden.

binkie1979
29/07/06, 00:28
Hier gaat dus die topic over, de meeste beginnende hosters doen dat niet. ben nog steeds benieuwd naar het antwoord van Henky en de rest..

zoals maxhost en overige jongeren

AlfaHosting
29/07/06, 10:22
Mijn mening is dat jongeren van 14, 15, 16 zich bezig moeten houden met meiden versieren, op stap gaan, hun playstation en de school zoals in de goede oude tijd :). In Belgie is het totaal anders geregeld als in Nederland en gaat het niet zo eenvoudig een bedrijf op te reichten op die leeftijd. En je merkt toch duidelijk de verschillen ... de problemen met hosters zijn er echt stukken minder dan hier.

veenman
29/07/06, 10:35
Mijn mening is dat jongeren van 14, 15, 16 zich bezig moeten houden met meiden versieren, op stap gaan, hun playstation en de school zoals in de goede oude tijd :). In Belgie is het totaal anders geregeld als in Nederland en gaat het niet zo eenvoudig een bedrijf op te reichten op die leeftijd. En je merkt toch duidelijk de verschillen ... de problemen met hosters zijn er echt stukken minder dan hier.
In Belgie zijn er ook véél minder webhosters in totaal, dan is het ook niet zo merkwaardig dat er ook een stuk minder problemen met webhosters zijn. Als een jongere vanaf 16 jaar een (webhosting)bedrijf wil beginnen en daarbij ook de noodzakelijke voorbereidingen treft en er voor zorgt dat deze het weet te combineren met school/studie dan hoeft daar absoluut niks mis mee te zijn.

Jong ondernemerschap is het mooiste wat er is en veel van die ondernemers die het vak op jonge leeftijd al leren groeien later uit tot zeer succes volle ondernemers, of te wel precies wat de economie nodig heeft.

Het probleem is dat veel van deze jongeren denken in de webhosting even snel geld te kunnen verdienen en zodoende ook nog eens onbezonnen te werk gaan zonder enige voorbereiding. Zodra ze aan de slag zijn gaat het allemaal ook vrij eenvoudig, het geld stroomt binnen en de klanten zijn in eerste instantie tevreden. Echter zodra het iets moeilijker wordt of er problemen komen dan stort het kaartenhuis achter de facade die ze geschapen hebben in elkaar en zijn de klanten weereens de dupe.

AlfaHosting
29/07/06, 10:59
In Belgie zijn er ook véél minder webhosters in totaal, dan is het ook niet zo merkwaardig dat er ook een stuk minder problemen met webhosters zijn. Als een jongere vanaf 16 jaar een (webhosting)bedrijf wil beginnen en daarbij ook de noodzakelijke voorbereidingen treft en er voor zorgt dat deze het weet te combineren met school/studie dan hoeft daar absoluut niks mis mee te zijn.

Het probleem is dat veel van deze jongeren denken in de webhosting even snel geld te kunnen verdienen en zodoende ook nog eens onbezonnen te werk gaan zonder enige voorbereiding. Zodra ze aan de slag zijn gaat het allemaal ook vrij eenvoudig, het geld stroomt binnen en de klanten zijn in eerste instantie tevreden. Echter zodra het iets moeilijker wordt of er problemen komen dan stort het kaartenhuis achter de facade die ze geschapen hebben in elkaar en zijn de klanten weereens de dupe.


In Begie zijn er minder hosters omdat de voorwaarden voor een bedrijf er hoger liggen en omdat je als jongere geen bedrijf kan oprichten. Als je in Nederland dezelfde voorwaarden zou stellen zou het aantal hosters hier ook met 50% verminderen.

Ik denk dat je hosting op een bepaald moment niet meer kan combineren met studie. Misschien wel nog gedurende de eerste maanden als je bijna geen klanten hebt maar daarna toch niet meer.

Met je laatste paragraaf ben ik het volledig eens.

crazycoder
29/07/06, 11:11
In Belgie zijn er ook véél minder webhosters in totaal, dan is het ook niet zo merkwaardig dat er ook een stuk minder problemen met webhosters zijn. Als een jongere vanaf 16 jaar een (webhosting)bedrijf wil beginnen en daarbij ook de noodzakelijke voorbereidingen treft en er voor zorgt dat deze het weet te combineren met school/studie dan hoeft daar absoluut niks mis mee te zijn.

Als ze daarbij een gezonde prijsstelling hanteren en e.e.a. eerlijk communiceren.. sure..

Hoe vaak gebeurt dat? En hoe vaak zorgen ze ervoor dat ze hun zaakjes echt voor elkaar hebben??

Naar mijn gevoel veel te weinig! Ik heb geen zin om namen te noemen, maar als je bij het jeugdige deel van de vaste WHT bezoekers de site bezoek zijn ze steeds professioneel en geven ze een zeer goede support. Grappig dat je bij sommigen mams aan de lijn krijg die verteld dat zoonlief pas in de avonduren terug is.. leuk als je als zakelijke klant 's avonds nog een keer moet bellen.. of dat je hoster even terugbelt zodra hij op school even naar de wc gaat..

Overigens is dat niet tot de jeugdige deelnemers beperkt, ik weet ook genoeg minder jeugdigen die eigenlijk geen flauw benul hebben van waar ze mee bezig zijn.

De goede mensen inhuren? Sureeeeee en als die persoon met vakantie is kom je gewoon je vragen op WHT stellen :) een echt bedrijf zorgt voor een goede backup tech.
Goede documentatie zodat een eventuele backup tech gelijk in kan springen...

Nadenken voordat je begin houd OOK in dat je voldoende mensen achter de hand heb. Procedures voor vastleggen systeemdocumentatie, configuraties.. you name it!
Telefoonlijsten, vakanties van medewerkers/hulpjes/techs in de gaten houden en daarop anticiperen.
Het houd ook in dat je vooraf nadenk over het behalen van eventuele groei en hoe daarop ingespeeld moet gaan worden..

Als je het allemaal niet zo erg snap of geen kaas van het technische deel heb gegeten, ga dan maar liever voor een reseller account bij een club die weet waar ze mee bezig zijn.. en dan bij voorkeur bij een wat grotere.. anders is je leverancier straks in Spanje en liggen je sites alsnog een aantal dagen plat voordat deze terug is.
Ontgroei je dat zoek dan een dedicated server die volledig door je leverancier wordt onderhouden.

Er zijn ook genoeg problemen met Belgische webhostes geweest.. en vermoedelijk nog..

AlfaHosting
29/07/06, 13:11
Er zijn ook genoeg problemen met Belgische webhostes geweest.. en vermoedelijk nog..

Ik kan ze op één hand tellen.

localh
31/07/06, 19:26
Het is allemaal kwestie van het goed & correct aan te pakken. Als dit goed zit komen er achteraf geen ambetante problemen.

Het goed en vooral correct aanpakken is meestal datgene wat er schort (en niet alleen bij jonge hosters). De meesten denken aan op korte termijn poen pakken maar niet op lange termijn klanten "soigneren" zoals ze in België zeggen.
Een host met een klein verloop aan klanten betekent in de meeste gevallen ook een correcte/goede host. Niemand verhuist z'n site immers met plezier met regelmaat van de klok. Tip: in the end kom je bij het om de haverklap switchen van (budget)host dan ook duurder uit. Waar 'k nu ook niet mee wil hebben gezegd dat de duurdere webhosts wel altijd degelijke service lenen....

binkie1979
02/08/06, 17:43
vindt het jammer dan Henky en maxhost niet meer reageren en de vraag beantwoorden

FSCJasper
02/08/06, 18:00
Zo te zien wordt één belangrijk aspect compleet vergeten in dit topic: je netwerk.

Bedoel natuurlijk niet het netwerk waar je server aan hangt, maar het netwerk met bedrijven en contactpersonen. Ben inmiddels drie jaar bezig, waarvan de laatste maand op serieuze basis. Het valt mij op dat er één aspect is van die laatste drie jaar dat mij nog steeds zeer van pas komt: mijn netwerk met andere bedrijven, klanten en leveranciers. Mede daardoor heeft mijn bedrijf nu een vliegende start.

Zonder netwerk loop je als ondernemer heel veel mis. Niet alleen financieel, maar ook als ondersteuning in moeilijke periodes en het bereiken van potentiële klanten. Kan aan iedere starter aanraden hier voldoende zorg aan te besteden.

crazycoder
02/08/06, 18:03
vindt het jammer dan Henky en maxhost niet meer reageren en de vraag beantwoorden
Dacht dat maxhost zelf nog minderjarig is. Blijft afaik Henky! over.

AlexanderOnline
02/08/06, 21:13
Mijn mening is dat jongeren van 14, 15, 16 zich bezig moeten houden met meiden versieren, op stap gaan, hun playstation en de school zoals in de goede oude tijd :)..
Dat kan allebei toch ook wel? ;) Ik vind het de kans om iets van je schooltijd te maken waar je later echt wat aan hebt, een berg ervaring waar je anders misschien helemaal niet meer aan toe komt om mee te beginnen.

Henky!
03/08/06, 00:27
vindt het jammer dan Henky en maxhost niet meer reageren en de vraag beantwoorden

Ik heb je vraag al lang en breed beantwoord. Kan ik wel herhalen maar je kunt natuurlijk ook gewoon het topic lezen.

binkie1979
03/08/06, 06:07
op de volgende vraag heb ik nog geen antwoord gehad:

de vraag aan mij was henky wat doe je als je zoontje van 14 grote schulden heeft opgebouwd dit hoeft niet op de bankrekening zichtbaar te zijn.. wat doe je dan.. ga jij je huisverkopen? jij bent immers aansprakelijk hij niet!!!
het betekend als jij de schuld niet kan betalen je huis, inboedel, loonbeslag op jouw naam komt te staan..

en dit geld ook voor de andere.. die hierop willen reageren

Mark17
03/08/06, 09:12
op de volgende vraag heb ik nog geen antwoord gehad:

de vraag aan mij was henky wat doe je als je zoontje van 14 grote schulden heeft opgebouwd dit hoeft niet op de bankrekening zichtbaar te zijn.. wat doe je dan.. ga jij je huisverkopen? jij bent immers aansprakelijk hij niet!!!
het betekend als jij de schuld niet kan betalen je huis, inboedel, loonbeslag op jouw naam komt te staan..

en dit geld ook voor de andere.. die hierop willen reageren

Dan zal hij bij veel partijen kleine schulden moeten hebben lijkt mij, het blijft immers een 14 jarige welke slechts voor een beperkt bedrag zonder toestemming van zijn ouders kan handelen.

crazycoder
03/08/06, 10:02
Dan zal hij bij veel partijen kleine schulden moeten hebben lijkt mij, het blijft immers een 14 jarige welke slechts voor een beperkt bedrag zonder toestemming van zijn ouders kan handelen.
Van de andere kant, een bedrijf runnen houd ook in dat je goederen en diensten afneem. Dat maakt deel uit van de normale bedrijfsvoering. Als ouders toestaan dat een 14 jarige een bedrijf heeft dan mag je er wellicht ook vanuit gaan dat deze met toestemming van de ouders de contracten aan gaat.

In ieder geval mag je er, als het goed is, vanuit gaan dat de ouders voldoende toezicht houden en hun kind(eren) bij het doen van zaken begeleiden. Ik vraag mezelf af of ze zomaar weg kunnen komen met het niet akkoord verklaren met bepaalde overeenkomsten.

Helemaal leuk gaat het worden als een 14 jarige de handtekening van een van de ouders vervalst....

Henky!
03/08/06, 13:54
op de volgende vraag heb ik nog geen antwoord gehad:

de vraag aan mij was henky wat doe je als je zoontje van 14 grote schulden heeft opgebouwd dit hoeft niet op de bankrekening zichtbaar te zijn.. wat doe je dan.. ga jij je huisverkopen? jij bent immers aansprakelijk hij niet!!!
het betekend als jij de schuld niet kan betalen je huis, inboedel, loonbeslag op jouw naam komt te staan..



Die vraag heb ik al beantwoord. Ongeveer zoals bovenstaanden maar lees anders zelf eens dit topic door.

joriz
03/08/06, 14:22
Een 14 jarige kan neem ik aan niet zoveel schuld maken aangezien je als 14 jarige nou eenmaal niet zomaar iets bij de bank kan lenen.
Tevens kunnen je ouders je altijd het huis uit schoppen. (weet niet precies hoe dat zit aangezien ik er geen ervaring mee heb).

Wel leuk op je 14e al een strafblad hebben vanwege fraude.

Albert
03/08/06, 15:11
Een 14 jarige kan neem ik aan niet zoveel schuld maken aangezien je als 14 jarige nou eenmaal niet zomaar iets bij de bank kan lenen.
Tevens kunnen je ouders je altijd het huis uit schoppen. (weet niet precies hoe dat zit aangezien ik er geen ervaring mee heb).

Wel leuk op je 14e al een strafblad hebben vanwege fraude.

Kids 18< zijn handelingsonbekwaam...

Ouders zijn verplicht hun kinderen te voorzien in basis behoefte tot hun 21ste...

crazycoder
03/08/06, 15:22
Een 14 jarige kan neem ik aan niet zoveel schuld maken aangezien je als 14 jarige nou eenmaal niet zomaar iets bij de bank kan lenen.
Tevens kunnen je ouders je altijd het huis uit schoppen. (weet niet precies hoe dat zit aangezien ik er geen ervaring mee heb).

Wel leuk op je 14e al een strafblad hebben vanwege fraude.
Dat strafblad ben je kwijt zodra je meerderjarig wordt ;) sommigen compenseren dat daarna weer volledig..

Denk dat je jezelf niet blind moet staren op eur 85.000.. bedenk dat de meeste mensen ook niet zomaar 20.000 of 30.000 van de bank op kunnen nemen.

En ja, ik denk dat het voor een minderjarige in theorie mogelijk is om een dergelijke schuld op te bouwen..

binkie1979
03/08/06, 16:49
geld lenen bij de bank gaat makkelijk. als iemand overal diensten afneemt en niet vraagt om een handtekening of ouders zijn niet van op de hoogte dan loopt het op.

FSCJasper
03/08/06, 17:56
Niet helemaal. Als startende onderneming heb ik namelijk geen enkele rechten om krediet te lenen van mijn bank (in dit geval de Postbank).

veenman
03/08/06, 18:46
Niet helemaal. Als startende onderneming heb ik namelijk geen enkele rechten om krediet te lenen van mijn bank (in dit geval de Postbank).
Het verschilt heel erg per bank. De ene bank leent je als starter niks, de ander wil eerst een analyse door een accountant en de volgende bank leent je zo 25K. Mocht je dus nog een bedrijfsfinancieering nodig hebben, een beetje shoppen werpt daarbij zijn vruchten af. ;)

Bullcat
03/08/06, 18:55
Wel leuk op je 14e al een strafblad hebben vanwege fraude.

Staat wel leuk op je CV : ervaring frauduleuze handelingen verricht :)

FSCJasper
03/08/06, 19:11
Het verschilt heel erg per bank. De ene bank leent je als starter niks, de ander wil eerst een analyse door een accountant en de volgende bank leent je zo 25K. Mocht je dus nog een bedrijfsfinancieering nodig hebben, een beetje shoppen werpt daarbij zijn vruchten af. ;)

Zit inmiddels drie dagen op een zakelijke rekening bij de Postbank en helaas al heel wat op aan te merken. Enige wat wel voordoet is de supportlijn.

- Gesloten rekening van 23.00 - 06.00 uur
- Sommige betaling pas na twee dagen binnen.
- Pas na 6 maanden(!) mogelijk tot kredietverlening. Een bedrag van €500,00 rood staan werd niet geaccepteerd.

Zit inmiddels te denken om eens een gesprek te voeren met de Rabobank. Zitten hier dicht in de buurt en lieten een goede indruk op me achter toen ik wat geld kwam inwisselen. Nadeel is het kostenplaatje, maarja..informeren is vrijblijvend.

Ook een goede tip: zorg voor een bank dat bij je past. :)

Scr33x0r
03/08/06, 19:34
Zit inmiddels drie dagen op een zakelijke rekening bij de Postbank en helaas al heel wat op aan te merken. Enige wat wel voordoet is de supportlijn.

- Gesloten rekening van 23.00 - 06.00 uur
- Sommige betaling pas na twee dagen binnen.
- Pas na 6 maanden(!) mogelijk tot kredietverlening. Een bedrag van €500,00 rood staan werd niet geaccepteerd.

Zit inmiddels te denken om eens een gesprek te voeren met de Rabobank. Zitten hier dicht in de buurt en lieten een goede indruk op me achter toen ik wat geld kwam inwisselen. Nadeel is het kostenplaatje, maarja..informeren is vrijblijvend.

Ook een goede tip: zorg voor een bank dat bij je past. :)

Ik geloof dat de meeste banken van die acties hebben, abn heeft bijvoorbeeld eerste jaar gratis internet-bankieren?

Proxio
03/08/06, 19:47
Zit inmiddels drie dagen op een zakelijke rekening bij de Postbank en helaas al heel wat op aan te merken. Enige wat wel voordoet is de supportlijn.

- Gesloten rekening van 23.00 - 06.00 uur
- Sommige betaling pas na twee dagen binnen.
- Pas na 6 maanden(!) mogelijk tot kredietverlening. Een bedrag van €500,00 rood staan werd niet geaccepteerd.

Zit inmiddels te denken om eens een gesprek te voeren met de Rabobank. Zitten hier dicht in de buurt en lieten een goede indruk op me achter toen ik wat geld kwam inwisselen. Nadeel is het kostenplaatje, maarja..informeren is vrijblijvend.

Ook een goede tip: zorg voor een bank dat bij je past. :)

Iedere bank heeft zo zijn voor en nadelen.

Ik vind het niet zo gek dat ze pas na 6 maanden krediet geven. Na die 6 maanden is het formuliertje in vullen en je kan tot 5K rood staan geloof ik, en dat zonder problemen. Dat is bij bijv. ABN Amro bij lang en na niet zo snel geregeld als bij Postbank.

De openingstijden en betalingen moet je maar voor lief nemen als je bij de Postbank zit :), oke, het zijn nadelen, maar als je daarnaast legt wat het gebruik van een Postbank rekening kost, 3,50 EUR per maand of zo? :)

Als je dan kijkt bij ABN Amro en Rabobank, bij Rabobank moet je volgens mij zelfs betalen als je zakelijk je rekeningafschrift online download. En bij ABN Amro betalen wij ook onderhand 400 EUR per kwartaal voor betalingsverkeer.

binkie1979
03/08/06, 19:59
ik kreeg binnen 2 minuten bij de postbank een krediet aangeboden zonder te tekenen dit is een standaard pakket wil ik meer dan 5000.00 dan moest er een scan gedaan worden.

Henky dit is het halve antwoord wat ik heb gevonden:

Net zoals mijn neefje van zeven een goed idee heeft. Ik heb hem al gratis webruimte geboden om het idee te realiseren hoewel hij op het moment nog nauwelijks weet wat webruimte is.

En natuurlijk, als hij onder mijn financiele verantwoording zou vallen hou ik zijn rekeningen in de gaten. Domme vraag overigens.

Want mijn zoontje van veertien zou zo zijn opgevoed dat hij niet gemakkelijk schulden maakt. Toen ik zelf 14 was kon ik ook al behoorlijk nadenken. Ik rookte zelfs al jointjes:-)

En jij denkt dat mensen van 18 geen 80.000 Euro schuld kunnen maken? Ik denk van wel, zelfs als ze geen jointjes roken.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

dan heb je de vraag toch nog niet helemaal beantwoord.. controleren?? makkelijk gezegd dan gedaan en wat ga je den als hij daad werkelijk schuld heeft.. je huis verkopen jij in de wsnp?

crazycoder
03/08/06, 20:36
Zit inmiddels drie dagen op een zakelijke rekening bij de Postbank en helaas al heel wat op aan te merken. Enige wat wel voordoet is de supportlijn.

- Gesloten rekening van 23.00 - 06.00 uur
- Sommige betaling pas na twee dagen binnen.
- Pas na 6 maanden(!) mogelijk tot kredietverlening. Een bedrag van €500,00 rood staan werd niet geaccepteerd.

Zit inmiddels te denken om eens een gesprek te voeren met de Rabobank. Zitten hier dicht in de buurt en lieten een goede indruk op me achter toen ik wat geld kwam inwisselen. Nadeel is het kostenplaatje, maarja..informeren is vrijblijvend.

Ook een goede tip: zorg voor een bank dat bij je past. :)
Rabobank is, zeker met veel kleinere betalingen, heel erg duur. Postbank is veel goedkoper.
Tussen 23.00 en 06.00 ga je lekker slapen ;) heb je ook geen last van de openingstijden.

Betalingen abn-amro en rabo naar postbank, duurt 1 dag. Soms nog dezelfde dag binnen.

Vind het alleen maar goed dat banken niet zomaar krediet verschaffen...

Henky!
04/08/06, 00:18
dan heb je de vraag toch nog niet helemaal beantwoord.. controleren?? makkelijk gezegd dan gedaan en wat ga je den als hij daad werkelijk schuld heeft.. je huis verkopen jij in de wsnp?

Dus jij houdt je zoontje kort en op de wipwap tot hij 18 is? Als een veertienjarige inderdaad een schuld kan creeren van 80.000 Euro dan heeft hij daar geen eigen bedrijf voor nodig lijkt me zo. Dat kan ook vanaf de wipwap.

Ook als je zoontje nog geen multinational bestuurt moet je als ouder uiteraard de dingen een beetje in de gaten houden.

Overigens, transacties van zoontje die plaatsvinden zonder jouw toestemming kun je achteraf ook gewoon weer terugdraaien. Heb jij je 80.000 weer terug. Tenminste, als zoontje daar niet inmiddels al een paar toin van heeft gemaakt!

host3000
04/08/06, 03:23
Zit inmiddels drie dagen op een zakelijke rekening bij de Postbank en helaas al heel wat op aan te merken. Enige wat wel voordoet is de supportlijn.

- Gesloten rekening van 23.00 - 06.00 uur
- Sommige betaling pas na twee dagen binnen.
- Pas na 6 maanden(!) mogelijk tot kredietverlening. Een bedrag van €500,00 rood staan werd niet geaccepteerd.

Zit inmiddels te denken om eens een gesprek te voeren met de Rabobank. Zitten hier dicht in de buurt en lieten een goede indruk op me achter toen ik wat geld kwam inwisselen. Nadeel is het kostenplaatje, maarja..informeren is vrijblijvend.

Ook een goede tip: zorg voor een bank dat bij je past. :)

Onze ervaring is precies het tegenovergestelde.

Postbank: direct credit cards; incassomachtigingen
Rabobank: leuke salespraatjes, maar als puntje bij paaltje komt kan niets.

Dus, Postbank wordt (weer) onze hoofdbankier, en Rabobank is wel eens handig voor internationale betalingen.

Postbank heeft nadelen (zoals de niet-24uurs opening internetbankieren) en kan soms wat star overkomen. Maar per saldo heb je bij de Postbank veel meer bewegingsruimte.

binkie1979
04/08/06, 04:59
Henky, jij denkt dat je de transactie zo kan terug draaien!
waar haal je dat vandaan? zo makkelijk gaat dat niet.

IK heb gisteren nog even een jurist gesproken die kwam met het volgende:

14 en 15 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door kinderen van 14 of 15 zijn in principe de ouders aansprakelijk, tenzij ze het foute gedrag van hun kinderen écht niet konden verhinderen.

In het laatste geval moeten de ouders aantonen dat hen geen verwijt treft. Dat kan moeilijk zijn, omdat ouders geacht worden hun maatregelen voor het voorkomen van ongelukken te verscherpen, naarmate het kind een groter gevaar oplevert.

16 en 17 jaar - Kinderen van 16 of 17 zijn in de eerste plaats zélf aansprakelijk en de ouders pas in de tweede plaats (als ze nalatig zijn geweest). Een geestelijke of lichamelijke tekortkoming is niet voldoende om onder de aansprakelijkheid uit te komen.

18 jaar en ouder - Een kind van 18 jaar of ouder is meerderjarig. Ouders zijn dan niet meer aansprakelijk voor de schade die deze kinderen veroorzaken of de schulden die ze maken.

Sommige mensen denken dat de aansprakelijkheid van ouders doorloopt tot de kinderen 21 zijn, maar dat is een misverstand. Die leeftijd van 21 jaar heeft betrekking op iets anders, namelijk de verplichting aan ouders om hun kinderen tot die leeftijd financieel te steunen. Het gaat dan om de kosten van levensonderhoud en studiekosten.

Bijzonderheden

Is de minderjarige zelf aansprakelijk, dan is in principe geen verhaal bij de ouders mogelijk. Hierop zijn echter uitzonderingen mogelijk tot dat het kind 18 jaar is geworden.

Als het kind niet thuis woont, kan de ouders minder snel een verwijt worden gemaakt, waarbij natuurlijk wel altijd voor een goede aansprakelijkheidsverzekering moet zijn gezorgd (zie onder).

Als het kind verslaafd is, is het zaak om zoveel mogelijk beschermende maatregelen te nemen, zoals onder bewind stelling of curatele.

AlphaXS
04/08/06, 10:42
Postbank is op het moment hard bezig met aanpassingen in hun dienstverlening. Zo word er momenteel nieuwe girotel en girotel (online) software intwikkelt.

Wij zijn meer dan tevreden over de postbank.
De reden dat girotel tussen 23:00 en 6:00 afgesloten is, heeft te maken met zowel verwerking van betalingverkeer als mede ook uit veiligheidsoverweging.
De postbank controleert haar betalingsverkeer heel erg goed, en snachts gaat dat gewoon minder makkelijk.

Daarnaast gebruiken ze de tijd snachts voor onderhoud.

En ja ik heb ook al een keer flink lopen vloeken toen het net vijf minuten over elf was en ik er net niet meer op kon komen, dat is niet leuk.
Maar goed op een goede dienstverlening neem ik dat voor lief.

ookvoorjou
08/08/06, 17:04
Onze ervaring is precies het tegenovergestelde.

Postbank: direct credit cards; incassomachtigingen
Rabobank: leuke salespraatjes, maar als puntje bij paaltje komt kan niets.

Dus, Postbank wordt (weer) onze hoofdbankier, en Rabobank is wel eens handig voor internationale betalingen.

Postbank heeft nadelen (zoals de niet-24uurs opening internetbankieren) en kan soms wat star overkomen. Maar per saldo heb je bij de Postbank veel meer bewegingsruimte.

Als je een nieuwe klant bent van de postbank kan incasso pas na 9-12 maanden ben ik achter gekomen. Is natuurlijk wel goed om een cashflow beeld van de klant te krijgen, maar een lange tijd als je het wil gebruiken...