PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat nu



Bullcat
25/07/06, 19:12
Ik heb een klant op mijn server staan, die voor een andere klant de site onderhield.

Nu heeft die webmaster al 3weken niks van zich laten horen dus neemt de 2de partij een andere in de arm om hun website te onderhouden, uiteraard liefde werk oud papier.

Vanmorgen word ik gebeld, dat hun website niet meer werkt, dus ik kijk, alles eraf, zelfs de domeinnaam uit direct admin verdwenen en de map public_html gewist kompleet weg dus.

Ik techneut gebeld van kijk eens of je wat kunt vinden, en uiteraard in de Directadmin log kwam naar voren dat de oude webmaster ingelogd was geweest en diverse commando's had uitgevoerd zoals CMD ftp en DB en ook om naar domeinnaam beheer te gaan.

Ik geef dus alles door aan de klant zonder site, en zeg ik zet backup terug en wijzig wachtwoord.
Klant neemt contact op met hun en zegt ik heb je wachtwoorden niet eens meer ervan !

Nu voel ik er eigenlijk veel voor om die oude webmaster een factuur te sturen vanwege het moetwillig saboteren van die site !

Maar hoe sterk sta ik, ik heb alleen die DA log met zijn ipadres zowel bij zijn eigen site als bij die site van die andere klant !

Hans

Ber|Art
25/07/06, 19:38
Niet zo sterk wat je kunt nooit bewijzen dat het moedwillig is gebeurd IMO?

Bullcat
25/07/06, 19:52
dus die knakker, gooit niet moedwillig, de site weg, de database weg en zelfs de domeinnaam ervanaf ?

ik heb die log toch dacht ik waarin zijn ip adres staat en ergens anders zwart op wit dat hij er niet geweest is vandaag ? kan moeilijk op vingerafdrukken gaan zoeken :)

digi
25/07/06, 19:58
IMO is het een probleem tussen jouw klant en de lekkere webmaster.
Het is een dienstverlening van jou dat je dat hersteld hebt. Aan jou om het wel / niet te factureren aan jouw klant. Met die webmaster heb jij geen binding...

eMiz0r
25/07/06, 20:00
Natuurlijk moet je je er niet mee bemoeien! Zo kun je jezelf ook nog in de problemen brengen.

Str@nger
25/07/06, 20:42
Jij als hoster hebt alleen de klant; hoe hij verder zijn website verzorgd, met welke webmaster dan ook, is niet aan jou. Daar moet jij buiten staan.

Je kunt wel de klant de gegevens verstrekken dat in de logfile een IP-adres staat...welk IP hoef je niet te vermelden als er niet (expliciet) om gevraagd wordt (weet niet of het IP-adres op zich ook al privac-rechten heeft trouwens...)
Verder moet je het de klant laten oplossen - desgewenst kan hij aangifte doen...; en bij jezelf te raden gaan of dit iets is waar je de klant (niet de hoster) voor moet factureren...

Marin
16/02/07, 23:15
je klant moet het zelf oplossen, die had zijn pass moten wijzigen op t moment dat ze n ander in de arm namen.. niet jou verantwooirdelijkheid, nette service dat je de backup terug hebt gezet.. meer kun je niet doen

systemdeveloper
17/02/07, 01:34
beetje late reactie... maar ja, het is carnaval ;)

Ingvald
17/02/07, 12:37
beetje late reactie... maar ja, het is carnaval ;)
Hij heeft al verschillende oudere topics gekickt, denk dat hij voor de 1 of andere redenen snel een bepaalde postcount wil bereiken ;)

wbakker-letsgoonline
17/02/07, 12:43
hehe, zal al wel teveel gedronken hebben en de datum van de topic verkeerd gelezen hebben.

Rammboy
17/02/07, 12:48
Zoiets valt wel wat onder misbruik van de diensten, maar echt concrete bewijzen heb je niet. Als je klant er een zaak van wil maken, geef hem alle gegevens die hij nodig heeft zou ik zo zeggen.

systemdeveloper
17/02/07, 12:48
lmao, misschien was iemand aan het forum aan het knutselen en heeft een geintje uitgehaald... 'DESC' wegehaald in de 'Nieuwe berichten' funktie of zo ;)

crazycoder
17/02/07, 12:54
Zoiets valt wel wat onder misbruik van de diensten, maar echt concrete bewijzen heb je niet. Als je klant er een zaak van wil maken, geef hem alle gegevens die hij nodig heeft zou ik zo zeggen.
Dit lijkt mij zo'n 7 maanden!! na de vraag van TS niet meer zo relevant.

Topic voor de zekerheid maar gemeld.

Ber|Art
17/02/07, 12:55
Topic is van juli 2006...op slot, DigiState is nu op de hoogte...