PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom geen restwaarde bij afschrijven



bvankuik
25/07/06, 17:10
Vraagje: toen ik naar "afschrijven" zocht via de zoekfunctie, kwam ik hier:
http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/poll-152-hoe-schrijven-jullie-servers-af.html

De meesten schrijven af zonder restwaarde, echter er wordt hier op WHT regelmatig gezocht naar een tweedehands server. Er lijkt dus iets van een markt voor te zijn. Waarom dan toch afschrijven zonder restwaarde?

eMiz0r
25/07/06, 17:20
Wordt je winst lager en betaal je minder belasting, lijkt me vrij logisch toch? :P

Keenondots
25/07/06, 20:45
Wordt je winst lager en betaal je minder belasting, lijkt me vrij logisch toch? :P

Als je die winst op verkoop maar wel in je onderneming boekt en niet privé houdt, anders ben je niet zuiver bezig.

Sander-
25/07/06, 21:20
Als je afschrijving nul is kun je hem natuurlijk "gratis" meegeven aan jezelf of een andere medewerker. Wat je er vervolgens privé mee doet ....

JROnline
25/07/06, 21:26
Het bleek bij ons erg lastig te bepalen wat een server aan het einde van de 3 jaar afschrijving nu precies waard is: er is eens een keer een geheugenbankje vervangen of een harde schijf oid. We weten prima wat de totale waarde van het serverpark is, maar per server kunnen we het niet zeggen.

In overleg met de accountant hebben we gemeend hard te kunnen maken dat een server van 3 jaar oud waardeloos is (ik zou persoonlijk nooit een 3 jaar oude server kopen en inzetten als productieserver). Je maakt het jezelf dus veel makkelijker door af te schrijven naar nul ipv x%.

Keenondots
25/07/06, 21:34
Als je afschrijving nul is kun je hem natuurlijk "gratis" meegeven aan jezelf of een andere medewerker. Wat je er vervolgens privé mee doet ....
Zet jij dat rustig onder je jaarrekening als toelichting, benieuwd hoe ze reageren...

LinQ
26/07/06, 12:50
Volgens mij is het redelijk standaard om servers in 3 jaar af te schrijven met 10% restwaarde. Dus 30% per jaar. Ligt het totale bedrag laag (EUR 250 ofzo) dan kan je 'm ook in 1 jaar afschrijven maar nog steeds met 10% restwaarde.

Als je 'm verkoopt moet je wat je verdient wel binnen je bedrijf houden.

bvankuik
26/07/06, 12:56
Volgens mij is het redelijk standaard om servers in 3 jaar af te schrijven met 10% restwaarde.

Dat is (volgens de poll althans) niet wat de meeste mensen hier doen.

almar
26/07/06, 14:17
Destijds heb ik de poll uitgezet om de beweringen van de boekhouder te kunnen verifieren.

De beredenering is als volgt, omdat het de kern van je bedrijf is is het legitiem om aan te nemen dat de machines niets meer waard zijn na de afschrijvingsperiode.

En inderdaad, het blijkt te kloppen. Harddisks e.d. moet je gewoon los inboeken en niet afschrijven. Je kunt ze gewoon inzetten in bestaande servers. Kapotte disks gooi je toch weg na een Tonino-behandeling.

Ik weet niet of deze regel ook van toepassing is op servers van meer dan 6000 euro.

crazycoder
26/07/06, 14:50
Ik denk dat je uit kan gaan van een restwaarde van 0.

Het is immers ondoenlijk om een restwaarde vast te stellen omdat die mede afhankelijk is van de weinig stabiele prijzen van hardware.

Verder zal een deel van de servers na de economische levensduur wellicht voor andere zaken ingezet worden.

Zolang je de eventuele verkoop maar als omzet boek lijkt het mij wel in orde. Tijdens de laatste controle door de belastingdienst had de controleur hier geen probleem mee.
Helaas geldt ook daar: redementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :)

Randy
26/07/06, 17:30
Volgens mij is het redelijk standaard om servers in 3 jaar af te schrijven met 10% restwaarde. Dus 30% per jaar. Ligt het totale bedrag laag (EUR 250 ofzo) dan kan je 'm ook in 1 jaar afschrijven maar nog steeds met 10% restwaarde.

Als je 'm verkoopt moet je wat je verdient wel binnen je bedrijf houden.

Dit is wel de theorethische eis van de Belastingdienst voor computers. Maar een webserver is m.i. weer een bedrijfsmiddel dan een simpele office-computer en daar kun je je eigen termijn aan stellen.
Zelf schrijf ik alles binnen 1 jaar af met 33% restwaarde. Maar dit omdat we vaak met huurkoop-constructies werken en het kan ook alleen omdat we niet in de budgetsector opereren.
Dit geldt overigens niet voor de 'eigen' web/applicatieservers. Deze worden krachtig genoeg ingekocht en draaien gewoon 3x 33% + 10%, dus de volle 3 jaar.

Een ander probleem zijn de spareparts (~ 4500 euro) die we op voorraad hebben. Hier moet belastingtechnisch nog iets op gevonden worden.

Tuneboy
27/07/06, 23:35
Als je afschrijving nul is kun je hem natuurlijk "gratis" meegeven aan jezelf of een andere medewerker. Wat je er vervolgens privé mee doet ....

Dat bedoel ik (h)

zorg trouwens wel even dat je het geld cash krijgt ofzo, want ik hoor verhalen dat de BD ook wel eens prive-bankafschriften checken.

Als daar dan staat:
Rekningnummer ******** JANS JANSSEN BIJ € 450,-
Betalingsomschrijving: Webserver

dan gaan ze zich wel dingen afvragen denk ik, als je een webhosting bedrijf hebt :)

crazycoder
27/07/06, 23:52
Een ander probleem zijn de spareparts (~ 4500 euro) die we op voorraad hebben. Hier moet belastingtechnisch nog iets op gevonden worden.
Ieder jaar 33% op afschrijven.

Of, als het in kleine bedragen over een langere periode in is gekocht onmiddelijk per post als kosten afboeken. Neem tenminste aan dat het niet als handelsvoorraad gezien moet worden.. Is het dat wel, dan vermoed ik dat je niet aan afschrijven kan ontkomen.