PDA

Bekijk Volledige Versie : Hostmerk of Gedragscode



AlfaHosting
22/07/06, 21:03
Ik heb de afgelopen maanden met een aantal hosters contact gehad omtrent het oprichten van een gedragscode, dit omdat er duidelijk een aantal hosters zijn die op zoek zijn naar een dergelijk iets en die zich niet kunnen vinden in het huidige 'Hostmerk'. Er zijn al een heleboel opmerkingen binnengekomen en hieruit is een basis ontstaan. Ik wil ze hier even posten om ook nog andere reactie's te krijgen. Graag opbouwende en nuttige reactie's.

Met honderden webhosting bedrijven en vele websites die handelen over
hosting met valse toplijsten, verdoken reclame en verzonnen ervaringen op de
markt wordt het voor de consument steeds moeilijker kiezen. Met het publiek
onderschrijven van een ethische gedragscode voor webhosters zouden we ons
kunnen onderscheiden van de rest. U zou uw klanten en would-be klanten op
deze manier kunnen laten weten dat ze terecht komen bij een bedrijf dat een
aantal belangrijke gedragsregels naleeft en respecteert. Daardoor krijgt de
klant een zekerheid en weet men waar men terecht kan wanneer een klacht
tussen de hoster en hem niet opgelost geraakt.

1. U geeft de consument de zekerheid dat elk bedrijf die de gedragscode
onderschrijft en het logo van de gedragscode op zijn website heeft geplaatst
een grondige aanmeldprocedure doorlopen heeft en dat dit bedrijf akkoord
gaat met het volgen van alle regels in deze gedragscode. Het bedrijf dient
gevestigd te zijn in Nederland of Belgie en in bezit van een geldig BTW nummer.
Het bedrijf dient tenminste 6 maanden te bestaan.

2. De website en voorwaarden zijn minimaal in het Nederlands opgesteld.
Wanneer de website zich ook richt op buitenlandse consumenten zal de
aanbieder zorgen dat de voorwaarden minimaal ook in alle talen gebruikt
op de website opgemaakt zijn.

3. Elke onderschrijver van de gedragscode zal steeds zijn uiterste best doen
om elke geldige klacht die voorkomt op een snelle en professionele manier op
te lossen en dit binnen de 5 werkdagen na het indienen van de klacht. Indien
de klacht na 5 werkdagen niet behandelt is naar voldoening van de klant kan
hij met zijn klacht terecht bij de gedragscode. Indien een laatste
verzoeningspoging geen resultaat oplevert zal de gedragscode een uitspraak
doen. Als de oplossing voorgesteld door de gedragscode niet nageleefd wordt
verliest de deelnemer zijn recht op het dragen van de code. Dit geeft de
consument een bepaalde zekerheid.

4. De onderschrijver van de code zal zijn klant steeds de dienst(en) leveren
zoals ze online getoond en omschreven waren. De aangeboden producten of
diensten en de toegepaste tarieven worden door de aanbieder duidelijk
omschreven. De webhoster zal nooit verborgen kosten aanrekenen. Er kan in
het aanbod geen sprake zijn van verborgen extra kosten zoals belastingen
(BTW), verhuiskosten, wijzigingskosten en opstartkosten, …. Het moet op elk moment
duidelijk zijn of de aangegeven prijzen in- of exclusief BTW zijn. Indien er sprake is van beperkte geldigheidsduur van het aanbod, wordt deze beperking duidelijk vermeld. Alle informatie, voorwaarden en garanties beschreven op de site en in emails naar de klant zullen 100% correct zijn. De verkoper zal steeds zijn 'niet tevreden, geld terug' of
elke andere vorm van garantie naleven zoals deze aangeduid zijn op zijn website.

5. De hoster zal via zijn website op een voor iedereen toegankelijke plaats
accurate en ondubbelzinnige informatie betreft zijn identiteit,
contactgegevens en algemene voorwaarden ter beschikking stellen (zijn
volledige gegevens, het adres, telefoonnummer, faxnummer, plaats van fysieke
vestiging en e-mail adres, BTW-nummer). De houder van de code moet tijdens kantooruren, 9.00 tot 17.00, bereikbaar zijn voor zijn klanten. Indien de hoster niet telefonisch wenst gecontacteerd te worden door zijn klanten moet dit ondubbelzinnig vermeld worden op de website zodat de klant hiervan op de hoogte is alvorens het bestellen en dient zijn telefoonnummer niet vermeld te worden. De code beschikt wel over de volledige gegevens.

6. De hoster zal steeds de ontvangst en aanvaarding van de bestelling
bevestigen. De verkoper zal zijn klant de mogelijkheid geven te betalen op
de manieren zoals aangeduid op zijn website. De aanbieder geeft aan op welke
wijze de consument kan betalen. Bij betalingen met kredietkaart zorgt de
hoster voor een beveiligde verbinding. Hij zal deze gegevens nooit per email
opvragen. De webhoster zal duidelijk aangeven binnen welke termijn een
bestelling zal worden aangemaakt. Deze termijn mag maximaal 5 werkdagen zijn, voor dedicated servers en oplossingen op maat mag de termijn 15 werkdagen zijn.

7. De hoster garandeert te beschikken over de nodige technische
bekwaamheid en alle communicatie met de klant zal steeds binnen een
aanvaardbare tijdsspanne gebeuren. Alle geplande downtimes van de diensten
zullen steeds op voorhand naar de klant gecommuniceerd worden. De hoster
erkent elektronische communicatie en zal de geldigheid daarvan niet
ontzeggen vanwege het enkele feit dat de communicatie elektronisch is.

8. Elke hostingprovider dient zijn server en services courant, veilig en
up-to-date te houden en er dienen minimaal wekelijkse backups aanwezig te
zijn. Storingen van langer dan 1 uur dienen aan de klant gemeld te worden.

9. Wanneer een hoster een domeinnaam registreert zal hij steeds de gegevens
en het e-mailadres van de klant opgeven als 'licensee' gegevens. De hoster
zal geen 'voorraad' domeinnamen aanleggen om vervolgens de klant
onder druk te kunnen zetten om de domeinnaam van zijn keuze bij hem aan te
vragen tegen duurdere dan de normaal geldende tarieven. De hoster garandeert
dat hij enkel zal deelnemen aan operaties waarbij de licentiehouder van een
domeinnaam verandert, mits akkoord van de eigenaar. De hoster zal enkel een
transfer voor een domeinnamen opstarten op uitdrukkelijk verzoek van de
eigenaar. De agent zal geen enkele actie ondernemen om een op vraag van de
eigenaar opgestarte transferprocedure te hinderen zoals bv. het niet uit
lock zetten van een domein).

10. De hoster zal een duidelijk uitgewerkt privacy beleid aanhouden en dit
ook op zijn website vermelden. De persoonlijke gegevens van de klanten
zullen niet doorgegeven worden aan derden en de agent zal zich onthouden van
'spam' praktijken. De webhoster is op de hoogte van de in de Nederlandse of
Belgische wet- en regelgeving opgenomen bepalingen ter bescherming van
consumenten. De hostingprovider dient bij het gebruik van persoonsgegevens
de bijzondere zorgvuldigheid in acht te nemen zoals is voorgeschreven in de
nationale regelgeving. De klant zal steeds eerlijk en met respect behandelt worden.


Via een klik op het logo komt de klant op een specifieke pagina van de
gedragscode. Hier kan men de status bekijken van de verkoper en kan de koper
een klacht indienen over de hoster nadat hij geprobeerd heeft de klacht via
mail of telefoon op te lossen. In een eerste fase wordt deze klacht nog
behandelt door de verkoper. In een tweede fase zal de gedragscode oordelen.
Dit oordeel is bindend.

STATUS 1 : alles in orde
STATUS 2 : er is een klacht in behandeling, van zodra de klacht behandelt is
wordt deze terug status 1. Enkel de koper of de gedragscode kan een klacht
sluiten.
STATUS 3 : waarschuwing gegevens, de hoster wil zich niet houden aan de
regels of een uitspraak en staat op het punt zijn recht op de code te
verliezen.
STATUS 4 : hoster is zijn recht op de code kwijt

De gedragscode kan nooit een garantie geven op een positieve uitkomst van
een klacht maar zal wel bijdragen tot het sneller oplossen ervan.
De hoster zal de gedragscode nooit gebruiken in een misleidende vorm (bv.
als garantie of award). De gedragscode is enkel een teken dat men publiek
deze ethische code onderschrijft en dat men de gedragscode toelaat in
geschillen tussen de koper en verkoper.

De gedragscode publiceert op zijn website een overzicht van de aanbieders
die toestemming van de code hebben gekregen voor het gebruik van het
Keurmerklogo. Daarbij zorgt de code dat in dit overzicht een link geplaatst
wordt naar de website van de aanbieder. De code kan de aanbieder het
gebruiksrecht van het Keurmerklogo ontnemen.

Bij de aanvraag dient de code de volledige gegevens van de aanvrager te
krijgen, inclusief kopie van paspoort van de aanvrager en zaakvoerders.

De webhoster kan vrij zijn aanvraag indienen en betaald jaarlijks een som
van XXX euro voor de werking van de gedragscode. Dit geld wordt gebruikt
voor :

- publiciteit
- tussenkomst in geschillen
- opmaak website

Deimos
22/07/06, 21:27
Alle informatie, voorwaarden en garanties beschreven op de site en in emails naar de klant zullen 100% correct zijn. De verkoper zal steeds zijn 'niet tevreden, geld terug' of elke andere vorm van garantie naleven zoals deze aangeduid zijn op zijn website. Hoe kan iemand dit nou garanderen?!? Niks is 100%, stel ik maak een tikfout in een prijs, vergeet een 0 of plaats er één te veel, wat dan ook. Dit zijn reeele fouten.Hoe je het wel moet formuleren geen idee ;).


Deze termijn mag maximaal 5 werkdagen zijn, voor dedicated servers en oplossingen op maat mag de termijn 15 werkdagen zijn. Ik neem aan dat de termijn ingaat op de datum dat de klant alles heeft aangeleverd? Hoe zit het met contracten die op datum xxx ingaan? Daarvoor lijkt mij bovenstaande bepaling niet van belang. Verder vind ik 15dagen voor op maat producten relatief kort.


Storingen van langer dan 1 uur dienen aan de klant gemeld te worden. Hoe wil je dit zien? Telefonisch, per mail, website?


STATUS 2 : er is een klacht in behandeling, van zodra de klacht behandelt is wordt deze terug status 1. Enkel de koper of de gedragscode kan een klacht sluiten. Waarom zou iemand moeten kunnen zien dat er momenteel een klacht in behandeling is? Dit zegt immers niks over de hoster, terwijl je op deze manier het geheel wel in een negatief daglicht plaatst.


De gedragscode kan nooit een garantie geven op een positieve uitkomst van een klacht maar zal wel bijdragen tot het sneller oplossen ervan. Hoelang duurt het voordat de gedragscode in werking treedt bij klachten? Hoe zit het met klanten die een klacht niet sluiten op de website omdat ze niet volledig tevreden zijn?!?

Hoe worden de klachten verholpen, waaruit bestaat de klachtencommissie, hoe ziet hun procedure eruit. Aan de hand waarvan worden er voorstellen gedaan?


De webhoster kan vrij zijn aanvraag indienen en betaald jaarlijks een som van XXX euro voor de werking van de gedragscode. Dit geld wordt gebruikt voor : Waarom zouden we voor bovenstaande betalen? Een ieder kan iets dergelijks opzetten op vrijwillige basis, waarbij alles door vrijwilligers wordt gedraaid. Kosten zijn er mijn inziens nauwlijks. Wat moet ervoor zorgen dat ik me aanmeld?

veenman
22/07/06, 21:33
De gedragsregels zien er prima uit, echter vind ik dat storingen vanaf 30 (eigenlijk zelfs al 15!) minuten absoluut al aan de klant dienen te worden gemeld.

Ik vraag me af of er al is nagedacht over een rechtspersoon, gezien het mij niet verstandig lijkt om dit door één hostingbedrijf uit te laten voeren, een vereniging, vzw of stichting lijkt me wenselijk :)

In verhouding tot HostMerk lijkt dit me een prima aanvulling en weer een stukje verdere professionalisering van de markt, dat mocht het van de grond komen op mijn (ongevraagde) steun kan rekenen ;)

Complimenten voor de samenstelling en je doorzettingsvermogen Mario :D

AlfaHosting
22/07/06, 22:28
Hoe kan iemand dit nou garanderen?!? Niks is 100%, stel ik maak een tikfout in een prijs, vergeet een 0 of plaats er één te veel, wat dan ook. Dit zijn reeele fouten.Hoe je het wel moet formuleren geen idee ;).


Dan is dat aan jou om de opgemaakte prijs te volgen voor die bestelling en nadien dit aan te passen. Een prijs in een supermarkt moet ook gevolgd worden ook al is ze fout aangegeven.



Ik neem aan dat de termijn ingaat op de datum dat de klant alles heeft aangeleverd? Hoe zit het met contracten die op datum xxx ingaan? Daarvoor lijkt mij bovenstaande bepaling niet van belang. Verder vind ik 15dagen voor op maat producten relatief kort.


Het gaat om 15 werkdagen, dus 3 weken. Natuurlijk kan er over termijnen nog een discussie plaatsvinden. Zoals gezegd .. dit is niet te nemen of te laten. Elk punt staat vrij ter discussie. Het is natuurlijk niet de bedoeling dit zo af te zwakken tot een code die niets voorstelt.



Hoe wil je dit zien? Telefonisch, per mail, website?


Het gaat om een gedragscode, hoe een hoster dit afhandelt is zijn beslissing.



Waarom zou iemand moeten kunnen zien dat er momenteel een klacht in behandeling is? Dit zegt immers niks over de hoster, terwijl je op deze manier het geheel wel in een negatief daglicht plaatst.


Deze kritiek heb ik ook reeds enkele malen ontvangen. Misschien heeft iemand een beter idee ?



Hoelang duurt het voordat de gedragscode in werking treedt bij klachten? Hoe zit het met klanten die een klacht niet sluiten op de website omdat ze niet volledig tevreden zijn?!?


Dan is het aan de gedragscode om te besluiten of de oplossing aangereikt door de hoster voldoende is.



Hoe worden de klachten verholpen, waaruit bestaat de klachtencommissie, hoe ziet hun procedure eruit. Aan de hand waarvan worden er voorstellen gedaan?


Eénmaal er een code op punt staat die degelijk is moet er natuurlijk verder gepraat worden over deze praktische details. Hiervoor zouden een aantal mensen zich kandidaat moeten stellen die er hun schouders willen achter zetten.



Waarom zouden we voor bovenstaande betalen? Een ieder kan iets dergelijks opzetten op vrijwillige basis, waarbij alles door vrijwilligers wordt gedraaid. Kosten zijn er mijn inziens nauwlijks. Wat moet ervoor zorgen dat ik me aanmeld?

Ik heb bewust het bedrag weggelaten om geen eindeloze discussie te willen hebben over een kostprijs. Er zal toch een minimaal bedrag moeten zijn voor bv. de oprichting van een vzw of stichting, publiciteit, ontwerp website en dergelijke. Maar ik denk wel dat het geheel op vrijwillige basis zal moeten gerund worden en dat de kostprijs niet te hoog mag liggen. De reden dat je je moet aanmelden staat bovenaan het begintopic :)


De gedragsregels zien er prima uit, echter vind ik dat storingen vanaf 30 (eigenlijk zelfs al 15!) minuten absoluut al aan de klant dienen te worden gemeld.

Ik vraag me af of er al is nagedacht over een rechtspersoon, gezien het mij niet verstandig lijkt om dit door één hostingbedrijf uit te laten voeren, een vereniging, vzw of stichting lijkt me wenselijk :)

In verhouding tot HostMerk lijkt dit me een prima aanvulling en weer een stukje verdere professionalisering van de markt, dat mocht het van de grond komen op mijn (ongevraagde) steun kan rekenen ;)

Complimenten voor de samenstelling en je doorzettingsvermogen Mario :D

Natuurlijk kan er over 60 of 30 of 15 minuten een discussie plaatsvinden. Ik hoop dat je begrijpt dat dit de basis is en het belangrijk is dat iets dergelijk er in vermeld staat.

Een rechtspersoon lijkt me inderdaad een aangewezen optie. Het kan ook een feitelijke vereniging worden.

Niemand zijn steun zal ongevraagd zijn want ze zal zeker nodig zijn om iets dergelijks van start te kunnen laten gaan

De samenstelling is niet alleen door mij gebeurd. Ik wil alle hosters bedanken die over mijn basis hun opmerkingen hebben laten geworden. Uit al die opmerkingen is bovenstaande gekomen. Ik wil dan ook iedereen bedanken.

Mark17
22/07/06, 23:26
Komen de uitspraken van de gedragscode op de site van de gedragscode (uiteraard zonder persoonsgegevens/domeinnamen/bedrijfsnamen/etc.) ter informatie? Het bedrag dat gevraagd word (xxx euro) vind ik relatief hoog (een vereniging kost immers bij de kvk nog geen 30 euro/jaar aangezien er geen onderneming bij zit).

Een design kost nog geen 1000 euro (is meer dan goed mogelijk), hosting zou in het begin bij 1 van de leden kunnen en mogelijk daarna ergens colocatie/dedi (colo/webhosting kost geen 2000 euro/jaar in het begin lijkt mij incl. een 3 a 4 domeinnamen).

Een onkosten vergoeding vind ik geen bezwaar, echter zou het een goed punt zijn als deze beperkt tot werkelijke kosten en eventueel een geringe vergoeding per uur (immers de leden hebben ook voordelen aan de vereniging). De precieze inhoud zou echter voor mijn gevoel nog iets aangepast moeten worden (hiervoor verwijs ik voor nu even naar het topic over hostmerk waar ik een aantal punten genoemd heb).

AlfaHosting
22/07/06, 23:37
Komen de uitspraken van de gedragscode op de site van de gedragscode (uiteraard zonder persoonsgegevens/domeinnamen/bedrijfsnamen/etc.) ter informatie? Het bedrag dat gevraagd word (xxx euro) vind ik relatief hoog (een vereniging kost immers bij de kvk nog geen 30 euro/jaar aangezien er geen onderneming bij zit).

Een design kost nog geen 1000 euro (is meer dan goed mogelijk), hosting zou in het begin bij 1 van de leden kunnen en mogelijk daarna ergens colocatie/dedi (colo/webhosting kost geen 2000 euro/jaar in het begin lijkt mij incl. een 3 a 4 domeinnamen).

Een onkosten vergoeding vind ik geen bezwaar, echter zou het een goed punt zijn als deze beperkt tot werkelijke kosten en eventueel een geringe vergoeding per uur (immers de leden hebben ook voordelen aan de vereniging). De precieze inhoud zou echter voor mijn gevoel nog iets aangepast moeten worden (hiervoor verwijs ik voor nu even naar het topic over hostmerk waar ik een aantal punten genoemd heb).

Ik begrijp dat de 'xxx' verkeerd begrepen is. Ik wou er gewoon geen getal op plakken, het kan dus ook een 'xx' getal zijn. Die discussie wou ik even vermijden. Ik denk inderdaad dat men niet in de richting van een 'xxx' getal moet gaan. Mijn excuses voor de verwarring.

Mocht je een aantal opmerkingen hier willen herhalen zou dat mooi zijn. Ik wil er echt geen hostmerk tegen gedragscode topic van maken want dat lijkt me zinloos.

Sander-
22/07/06, 23:38
En waarom overweeg je niet om met deze gedragscode plannen eens een keer bij het Hostmerk bestuur aan te kloppen? Een integratie van beide initiatieven moet toch mogelijk zijn?

AlfaHosting
22/07/06, 23:41
En waarom overweeg je niet om met deze gedragscode plannen eens een keer bij het Hostmerk bestuur aan te kloppen? Een integratie van beide initiatieven moet toch mogelijk zijn?

Dit is echt wel gebeurd, enkele maanden geleden al. Op dit moment is dat het enige wat ik hierover kan zeggen.

®on
22/07/06, 23:56
Mario, complimenten voor je iniatief. De eerste opzet ziet er prima uit en wekt vertrouwen.

Is er een soort van mailinglist oid waarop aangesloten kan worden?

AlfaHosting
23/07/06, 00:06
Mario, complimenten voor je iniatief. De eerste opzet ziet er prima uit en wekt vertrouwen.

Is er een soort van mailinglist oid waarop aangesloten kan worden?

Nog niet, maar dit idee is al meerdere malen geopperd. Ik zal er werk van maken. Kan even duren omdat ik op verlof vertrek, of ik vraag het aan een collega.

Mark17
23/07/06, 00:19
Op verzoek dan maar een aantal opmerkingen hier.


1. U geeft de consument de zekerheid dat elk bedrijf die de gedragscode
onderschrijft en het logo van de gedragscode op zijn website heeft geplaatst
een grondige aanmeldprocedure doorlopen heeft en dat dit bedrijf akkoord
gaat met het volgen van alle regels in deze gedragscode. Het bedrijf dient
gevestigd te zijn in Nederland of Belgie en in bezit van een geldig BTW nummer.
Het bedrijf dient tenminste 6 maanden te bestaan.

Voor Nederlandse bedrijven mag een KVK nummer ook vereist worden (deze is voor BTW nummer niet noodzakelijk namelijk).


3. Elke onderschrijver van de gedragscode zal steeds zijn uiterste best doen
om elke geldige klacht die voorkomt op een snelle en professionele manier op
te lossen en dit binnen de 5 werkdagen na het indienen van de klacht. Indien
de klacht na 5 werkdagen niet behandelt is naar voldoening van de klant kan
hij met zijn klacht terecht bij de gedragscode. Indien een laatste
verzoeningspoging geen resultaat oplevert zal de gedragscode een uitspraak
doen. Als de oplossing voorgesteld door de gedragscode niet nageleefd wordt
verliest de deelnemer zijn recht op het dragen van de code. Dit geeft de
consument een bepaalde zekerheid.
Dit zal enkel bindend zijn voor het hosting bedrijf, niet voor de klant (ander bedrijf en/of consument). Daarnaast zou de periode van 5 werkdagen gezien moeten worden als eerste reactie met een "aanbod"/"antwoord" (kan dus zowel positief als negatief zijn).


4. De onderschrijver van de code zal zijn klant steeds de dienst(en) leveren
zoals ze online getoond en omschreven waren. De aangeboden producten of
diensten en de toegepaste tarieven worden door de aanbieder duidelijk
omschreven. De webhoster zal nooit verborgen kosten aanrekenen. Er kan in
het aanbod geen sprake zijn van verborgen extra kosten zoals belastingen
(BTW), verhuiskosten, wijzigingskosten en opstartkosten, …. Het moet op elk moment
duidelijk zijn of de aangegeven prijzen in- of exclusief BTW zijn. Indien er sprake is van beperkte geldigheidsduur van het aanbod, wordt deze beperking duidelijk vermeld. Alle informatie, voorwaarden en garanties beschreven op de site en in emails naar de klant zullen 100% correct zijn. De verkoper zal steeds zijn 'niet tevreden, geld terug' of
elke andere vorm van garantie naleven zoals deze aangeduid zijn op zijn website.
Een pagina voor de bestelling definitief is met een overzicht met alle kosten zou hiervoor kunnen (totaal bedrag incl. en excl. BTW en de BTW vermelden zou goed kunnen lijkt mij), hierop zou de bestelling bevestigd moeten worden voor deze geldig is. Het stukje tekst over dat de mail 100% correct moet zijn zou gewijzigd kunnen worden in iets dat er op neer komt dat de intentie duidelijk moet zijn om het 100% correct te doen, hiermee ben je van het probleem van een kleine tikfout af lijkt mij.


5. De hoster zal via zijn website op een voor iedereen toegankelijke plaats
accurate en ondubbelzinnige informatie betreft zijn identiteit,
contactgegevens en algemene voorwaarden ter beschikking stellen (zijn
volledige gegevens, het adres, telefoonnummer, faxnummer, plaats van fysieke
vestiging en e-mail adres, BTW-nummer). De houder van de code moet tijdens kantooruren, 9.00 tot 17.00, bereikbaar zijn voor zijn klanten. Indien de hoster niet telefonisch wenst gecontacteerd te worden door zijn klanten moet dit ondubbelzinnig vermeld worden op de website zodat de klant hiervan op de hoogte is alvorens het bestellen en dient zijn telefoonnummer niet vermeld te worden. De code beschikt wel over de volledige gegevens.
Welke gegevens zouden allemaal vermeld moeten worden volgens jou? Aangezien dit een zeer ruim begrip is, daarnaast zou het begrip kantooruren enigszins aangepast kunnen worden. Bijv. tussen 9.00 en 20.00 uur een totaal van 8 uur minimaal bereikbaar (dit zou in stukken kunnen, de precieze tijden moeten dan op de website staan). Aangezien er meerdere hosting bedrijven zijn die pas vanaf een later tijdstip telefonisch bereikbaar zijn. Overigens dagelijks minimaal de e-mails/tickets/etc. met hoge prioriteit bijwerken lijkt mij wel noodzakelijk (de verstuurder bepaald de prioriteit).


6. De hoster zal steeds de ontvangst en aanvaarding van de bestelling
bevestigen. De verkoper zal zijn klant de mogelijkheid geven te betalen op
de manieren zoals aangeduid op zijn website. De aanbieder geeft aan op welke
wijze de consument kan betalen. Bij betalingen met kredietkaart zorgt de
hoster voor een beveiligde verbinding. Hij zal deze gegevens nooit per email
opvragen. De webhoster zal duidelijk aangeven binnen welke termijn een
bestelling zal worden aangemaakt. Deze termijn mag maximaal 5 werkdagen zijn, voor dedicated servers en oplossingen op maat mag de termijn 15 werkdagen zijn.
Het product aanmaken zou binnen een bepaalde periode na de betaling, dan wel bestelling, van een product moeten/kunnen zijn. Hierbij zou voor maatwerk een periode aangegeven moeten worden op de website/e-mail/offerte/etc., waarbij indien deze termijn te lang is naar de mening van de klant hiervan af kan worden gezien indien de klant binnen 5 werkdagen de bestelling annuleert. Hierbij rekeninghoudende dat het maatwerk dan pas na 5 werkdagen geleverd zou kunnen worden, indien de klant eerder aangeeft akkoord te gaan dan geld natuurlijk de eerdere datum als acceptatie datum voor de termijn waarop uiterlijk geleverd zou moeten worden. Blijkt de datum niet gehaald dan heeft de klant her recht de overeenkomst te ontbinden op de normale methode (zoals bij de hoster elke overeenkomst ontbonden kan worden) zonder opzegtermijn tot 5 werkdagen na ontvangst van de dienst (een tegemoet koming van de hoster aan de klant is uiteraard geen bezwaar indien de klant ermee akkoord gaat).


7. De hoster garandeert te beschikken over de nodige technische
bekwaamheid en alle communicatie met de klant zal steeds binnen een
aanvaardbare tijdsspanne gebeuren. Alle geplande downtimes van de diensten
zullen steeds op voorhand naar de klant gecommuniceerd worden. De hoster
erkent elektronische communicatie en zal de geldigheid daarvan niet
ontzeggen vanwege het enkele feit dat de communicatie elektronisch is.
Deze technische bekwaamheid moet de hoster/eigenaar/personeel zelf hebben of moet deze dat bij een extern bedrijf (waar een contract mee is) ook aanwezig kunnen zijn? Aangezien als je bijvoorbeeld geen Linux kennis hebt en je hebt je server (colo/dedi/vps/etc.) managed door een andere partij de kwaliteit beter kan zijn. Hoe zouden deze geplande downtimes gecommuniceerd moeten worden? Mij lijkt een e-mail naar het e-mail adres dat bekend is + NOC site + gewone website meer dan voldoende, verbeter me als dat niet zo is aub.

Zou electronische communicatie dan ook als opzegmiddel gebruikt moeten kunnen worden (eventueel naast andere methodes)? Bijvoorbeeld een e-mail met een opzegging waarop gebeld/gemaild word om te vragen of dat correct is en dan na een bevestiging van de klant de dienst op de aangevraagde datum stop zetten lijkt mij mogelijk. Op dat moment heb je alles gedaan wat je kunt in principe om te controleren of het echt de klant is die op wil zeggen en niet een systeem dat de afzender "faked".


8. Elke hostingprovider dient zijn server en services courant, veilig en
up-to-date te houden en er dienen minimaal wekelijkse backups aanwezig te
zijn. Storingen van langer dan 1 uur dienen aan de klant gemeld te worden.
Van mij zou de termijn bij storingen op 15 minuten gesteld mogen worden (kan via een NOC pagina of e-mail of telefoon of sms etc. eventueel). Wekelijkse backups offsite zou dan wel mogen (dus echt in een ander gebouw), dit is lijkt mij geen onredelijke eis. Daarnaast zou bepaald moeten worden of het onderhoud door eigen personeel gedaan moet worden of door een gecontracteerde partij (dat is in bepaalde gevallen beter) en of de wekelijkse backups op eigen hardware (ander dc/kantoor/etc.) of op hardware van een ander mag staan (losse backupruimte).


9. Wanneer een hoster een domeinnaam registreert zal hij steeds de gegevens
en het e-mailadres van de klant opgeven als 'licensee' gegevens. De hoster
zal geen 'voorraad' domeinnamen aanleggen om vervolgens de klant
onder druk te kunnen zetten om de domeinnaam van zijn keuze bij hem aan te
vragen tegen duurdere dan de normaal geldende tarieven. De hoster garandeert
dat hij enkel zal deelnemen aan operaties waarbij de licentiehouder van een
domeinnaam verandert, mits akkoord van de eigenaar. De hoster zal enkel een
transfer voor een domeinnamen opstarten op uitdrukkelijk verzoek van de
eigenaar. De agent zal geen enkele actie ondernemen om een op vraag van de
eigenaar opgestarte transferprocedure te hinderen zoals bv. het niet uit
lock zetten van een domein).
Indien de klant aangeeft of een product afneemt waarbij duidelijk is dat de domeinnaam op naam van de hoster word geregistreerd (bijv. ivm privacy etc. etc.). Dan zal dat lijkt mij geen bezwaar zijn (de hoster dient dan wel eventuele verhuis papieren (.nl bijv.) + verklaring waar op staat dat het domein de klant toe behoord te verstrekken aan de klant bij de bestelling (dit kan gewoon een standaard exemplaar zijn waarbij enkel klantgegevens + domeinnaam gewijzigd worden).


10. De hoster zal een duidelijk uitgewerkt privacy beleid aanhouden en dit
ook op zijn website vermelden. De persoonlijke gegevens van de klanten
zullen niet doorgegeven worden aan derden en de agent zal zich onthouden van
'spam' praktijken. De webhoster is op de hoogte van de in de Nederlandse of
Belgische wet- en regelgeving opgenomen bepalingen ter bescherming van
consumenten. De hostingprovider dient bij het gebruik van persoonsgegevens
de bijzondere zorgvuldigheid in acht te nemen zoals is voorgeschreven in de
nationale regelgeving. De klant zal steeds eerlijk en met respect behandelt worden.
Misschien kan een standaard privacy verklaring welke zonder problemen geaccepteerd word door de vereniging/stichting gemaakt kunnen worden? Dan heeft de hoster namelijk zeker een correcte (er zal dan in moeten staan dat de gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt worden dan noodzakelijk voor de dienst verlening van de hoster, geen verkoop van gegevens en een eventuele nieuwsbrief moet online voor af gemeld kunnen worden).


Via een klik op het logo komt de klant op een specifieke pagina van de
gedragscode. Hier kan men de status bekijken van de verkoper en kan de koper
een klacht indienen over de hoster nadat hij geprobeerd heeft de klacht via
mail of telefoon op te lossen. In een eerste fase wordt deze klacht nog
behandelt door de verkoper. In een tweede fase zal de gedragscode oordelen.
Dit oordeel is bindend.

STATUS 1 : alles in orde
STATUS 2 : er is een klacht in behandeling, van zodra de klacht behandelt is
wordt deze terug status 1. Enkel de koper of de gedragscode kan een klacht
sluiten.
STATUS 3 : waarschuwing gegevens, de hoster wil zich niet houden aan de
regels of een uitspraak en staat op het punt zijn recht op de code te
verliezen.
STATUS 4 : hoster is zijn recht op de code kwijt
STATUS 2 zou ik weg laten, zolang er namelijk geen uitspraak is mag je iemand niet veroordelen (wat anders indirect gebeurt door het openbaar te doen), de STATUS 2 zou wel zichtbaar kunnen zijn voor "leden".


De gedragscode kan nooit een garantie geven op een positieve uitkomst van
een klacht maar zal wel bijdragen tot het sneller oplossen ervan.
De hoster zal de gedragscode nooit gebruiken in een misleidende vorm (bv.
als garantie of award). De gedragscode is enkel een teken dat men publiek
deze ethische code onderschrijft en dat men de gedragscode toelaat in
geschillen tussen de koper en verkoper.

De gedragscode publiceert op zijn website een overzicht van de aanbieders
die toestemming van de code hebben gekregen voor het gebruik van het
Keurmerklogo. Daarbij zorgt de code dat in dit overzicht een link geplaatst
wordt naar de website van de aanbieder. De code kan de aanbieder het
gebruiksrecht van het Keurmerklogo ontnemen.
Zou ook een link naar de pagina over de aanbieder binnen de website van de gedragscode erbij kunnen? Dat is op zich een relatief kleine handeling en zorgt voor extra duidelijkheid.


Bij de aanvraag dient de code de volledige gegevens van de aanvrager te
krijgen, inclusief kopie van paspoort van de aanvrager en zaakvoerders.

De webhoster kan vrij zijn aanvraag indienen en betaald jaarlijks een som
van XXX euro voor de werking van de gedragscode. Dit geld wordt gebruikt
voor :

- publiciteit
- tussenkomst in geschillen
- opmaak website
[/quote]
De aanvrager word in deze context hopelijk het hosting bedrijf vermeld dat "erkend" wil worden door de gedragscode.

Kosten: (heb ik zo de belangrijkste?)
Publiciteit:
- Opzetten website
- Verplicht op website vermelden van logo met link indien de gedragscode erkend word
- 1 tot 5 forum/fora kiezen waar op officieel ook door de gedragscode word gereageerd buiten het forum op de website van de gedragscode
- Advertentie campagne is in de toekomst eventueel mogelijk

Tussenkomst in geschillen:
- Reiskosten vergoeding
- Beperkte vergoeding voor de tijd (het lieft geen)
- Huur kosten ruimte indien er een ruimte voor nodig is om met partijen te praten die niet door 1 der partijen gratis geleverd kan worden om welke reden dan ook

Website:
- Design
- Hosting/domein/etc.
- Inhoud

Indien ik ergens in de tekst een verkeerd woord heb gebruikt dan hoop ik dat de intentie van de tekst toch duidelijk is, aangezien het al laat begint te worden. Indien iemand het er niet mee eens is/vragen er over heeft kan deze dat in dit topic of via pm aangeven.

Luuc
23/07/06, 00:37
Mario, complimenten voor je iniatief. De eerste opzet ziet er prima uit en wekt vertrouwen.Hier sluit ik mij volledig bij aan. :)

Ik blijf dit initiafief zéker volgen. Ik heb op dit moment (nog?) niets in te brengen maar voor (financiele) steun kan je zoals je weet altijd op mij rekenen (als persoon)

crazycoder
23/07/06, 09:13
Grappig dat zowel hostmerk als deze gedragscode o.a. zaken wil regelen die al wettelijk geregeld zijn..


4. De onderschrijver van de code zal zijn klant steeds de dienst(en) leveren
zoals ze online getoond en omschreven waren. De aangeboden producten of
diensten en de toegepaste tarieven worden door de aanbieder duidelijk
omschreven. De webhoster zal nooit verborgen kosten aanrekenen. Er kan in
het aanbod geen sprake zijn van verborgen extra kosten zoals belastingen
(BTW), verhuiskosten, wijzigingskosten en opstartkosten, …. Het moet op elk moment
duidelijk zijn of de aangegeven prijzen in- of exclusief BTW zijn. Indien er sprake is van beperkte geldigheidsduur van het aanbod, wordt deze beperking duidelijk vermeld. Alle informatie, voorwaarden en garanties beschreven op de site en in emails naar de klant zullen 100% correct zijn. De verkoper zal steeds zijn 'niet tevreden, geld terug' of
elke andere vorm van garantie naleven zoals deze aangeduid zijn op zijn website.

Verhuiskosten e.d. zijn, zolang ze vooraf vermeld worden, geen verborgen kosten.
Wil een bedrijf na het ontvangen van de order toch extra kosten in rekening gaan brengen dan kan de klant de order binnen 7 dagen na plaatsing annuleren. Dit is voor afstandsverkopen bij wet geregeld.
O ja, als aan bepaalde voorwaarden niet wordt voldaan is de termijn waarin een klant de order mag annuleren zelfs een aantal maanden.

Verder denk ik dat je als status "OK" of "hoster is recht op voeren van logo kwijt". Niet allerlei tussenstappen..

Ik ga niet op ieder punt in... denk wel dat het een goed initiatief is.

Een gedragscode moet exact dat zijn: een gedragscode.

veenman
23/07/06, 09:31
Grappig dat zowel hostmerk als deze gedragscode o.a. zaken wil regelen die al wettelijk geregeld zijn..


Verhuiskosten e.d. zijn, zolang ze vooraf vermeld worden, geen verborgen kosten.
Wil een bedrijf na het ontvangen van de order toch extra kosten in rekening gaan brengen dan kan de klant de order binnen 7 dagen na plaatsing annuleren. Dit is voor afstandsverkopen bij wet geregeld.
O ja, als aan bepaalde voorwaarden niet wordt voldaan is de termijn waarin een klant de order mag annuleren zelfs een aantal maanden.

Dit is een grensoverschrijdende gedragscode, dus het is maar de vraag of dat in Belgie ook zo bij wet geregelt is. Daarnaast betreft het vaak gepersonaliseerde dienstverlening en daarop is de wet koop op afstand niet van toepassing.



Verder denk ik dat je als status "OK" of "hoster is recht op voeren van logo kwijt". Niet allerlei tussenstappen..
Sluit ik me bij aan, keep it stupid simple.

NetGuardian
23/07/06, 10:26
Is het niet handiger om één (1) gedragscode te maken, aangezien HostMerk er ook al mee bezig is. Straks hebben we 5 gedragscodes...

eMiz0r
23/07/06, 10:50
Waarom zouden we voor bovenstaande betalen? Een ieder kan iets dergelijks opzetten op vrijwillige basis, waarbij alles door vrijwilligers wordt gedraaid. Kosten zijn er mijn inziens nauwlijks. Wat moet ervoor zorgen dat ik me aanmeld?

Dit vind ik wel een goed punt trouwens, waarom zouden we ook betalen voor Hostmerk? Exact hetzelfde verhaal, want het heeft tot op heden nog geen enkele meerwaarde :P

Mark17
23/07/06, 10:56
Is het niet handiger om één (1) gedragscode te maken, aangezien HostMerk er ook al mee bezig is. Straks hebben we 5 gedragscodes...

Van de gedragscode van Hostmerk heb ik nog niets gezien. Daarnaast zouden ze dan geen onderscheid moeten maken tussen wel en niet deelnemers met keurmerk.

De eisen zijn dus gewoon nog niet duidelijk die ze in de gedragscode zetten, terwijl hier een zeer duidelijk idee word weergegeven.

AlexanderOnline
23/07/06, 11:13
Wekelijkse backups offsite zou dan wel mogen (dus echt in een ander gebouw), dit is lijkt mij geen onredelijke eis. Daarnaast zou bepaald moeten worden of het onderhoud door eigen personeel gedaan moet worden of door een gecontracteerde partij (dat is in bepaalde gevallen beter) en of de wekelijkse backups op eigen hardware (ander dc/kantoor/etc.) of op hardware van een ander mag staan (losse backupruimte).
Ik vind dat dit niks met een gedragscode te maken heeft. Dan heb je eerder een soort kwaliteitsmerk. Je zou een regel voor de gedragscode kunnen maken dat er duidelijk vermeld wordt hoe de backups (etc) gebeuren. De klant kan zo zelf bepalen wat hij/zij wil, aangezien je meestal met extra backups etc duurder uit bent.

almar
23/07/06, 11:29
Mocht er interesse bestaan dan kunnen we lijkt me het beste met een groep hosters even een locatie regelen waar we een en ander kunnen uitwerken.

Mark17
23/07/06, 11:47
Ik vind dat dit niks met een gedragscode te maken heeft. Dan heb je eerder een soort kwaliteitsmerk. Je zou een regel voor de gedragscode kunnen maken dat er duidelijk vermeld wordt hoe de backups (etc) gebeuren. De klant kan zo zelf bepalen wat hij/zij wil, aangezien je meestal met extra backups etc duurder uit bent.
Dit is naar aanleiding van punt 8 uit de eerste post in dit topic, als je zo'n eis wilt stellen moet je het vind ik persoonlijk ook goed doen. Nog leuke backups op dezelfde server...


Mocht er interesse bestaan dan kunnen we lijkt me het beste met een groep hosters even een locatie regelen waar we een en ander kunnen uitwerken.
Goed idee, waar zou het handig zijn?

eMiz0r
23/07/06, 12:04
Wekelijkse backups offsite zou dan wel mogen (dus echt in een ander gebouw), dit is lijkt mij geen onredelijke eis. Daarnaast zou bepaald moeten worden of het onderhoud door eigen personeel gedaan moet worden of door een gecontracteerde partij (dat is in bepaalde gevallen beter) en of de wekelijkse backups op eigen hardware (ander dc/kantoor/etc.) of op hardware van een ander mag staan (losse backupruimte).

Wekelijkse offsite backup? Hoe wil je dat gaan realiseren als je bijvoorbeeld meer dan 8 TB aan data hebt?

Het lijkt me dat een backup in hetzelfde gebouw een prima oplossing is.

MathijsH
23/07/06, 12:50
Dit is naar aanleiding van punt 8 uit de eerste post in dit topic, als je zo'n eis wilt stellen moet je het vind ik persoonlijk ook goed doen. Nog leuke backups op dezelfde server...


Aparte backupserver in je rack is toch ook een oplossing ?

crazycoder
23/07/06, 13:01
Wekelijkse offsite backup? Hoe wil je dat gaan realiseren als je bijvoorbeeld meer dan 8 TB aan data hebt?

Het lijkt me dat een backup in hetzelfde gebouw een prima oplossing is.
Naar een server (of servers) in een ander DC....

In hetzelfde gebouw geeft nog steeds een zeker risico..

Als het om een wekelijkse backup gaat zou je ook aan een oplossing met tapes kunnen denken.


Aparte backupserver in je rack is toch ook een oplossing ?
Kan, maar dan heb je nog steeds het risico dat er met het DC en/of het rack iets mis gaat.

AlfaHosting
23/07/06, 15:08
Is het niet handiger om één (1) gedragscode te maken, aangezien HostMerk er ook al mee bezig is. Straks hebben we 5 gedragscodes...

Ben ik ook mee akkoord. Door blijkbaar een miscommunicatie had ik niks meer van hen gehoord en heb ik de basis die ik al had hier gepost, anders had ik nog even afgewacht. Al bij al lijkt me de discussie nuttig voor alle partijen.


Hier sluit ik mij volledig bij aan. :)

Ik blijf dit initiafief zéker volgen. Ik heb op dit moment (nog?) niets in te brengen maar voor (financiele) steun kan je zoals je weet altijd op mij rekenen (als persoon)

Zoals reeds gezegd zal alle hulp meer dan welkom zijn. Financiele kant zal niet het probleem zijn, wel enkele mensen die eraan willen werken om dit tot een goed einde te brengen.


Grappig dat zowel hostmerk als deze gedragscode o.a. zaken wil regelen die al wettelijk geregeld zijn..


Maar die niet door alle hosters nageleefd worden :)



Verhuiskosten e.d. zijn, zolang ze vooraf vermeld worden, geen verborgen kosten.


Zolang ze op voorhand aangegeven zijn, zijn het inderdaad geen verborgen kosten.



Wil een bedrijf na het ontvangen van de order toch extra kosten in rekening gaan brengen dan kan de klant de order binnen 7 dagen na plaatsing annuleren. Dit is voor afstandsverkopen bij wet geregeld.


Ik vind persoonlijk dat alle kosten duidelijk op voorhand moeten gemeld zijn bij een bestelling.



Verder denk ik dat je als status "OK" of "hoster is recht op voeren van logo kwijt". Niet allerlei tussenstappen..


Inderdaad, over de tussenstappen moet nagedacht worden.



Ik ga niet op ieder punt in... denk wel dat het een goed initiatief is.
Een gedragscode moet exact dat zijn: een gedragscode.

Klopt, daardoor moet het zich onderscheiden van een regelmerk ... belangrijk is het feit dat het om een gedragscode gaat en niet om een bemoeicode die allerlei zaken regelt in een bedrijf.



Sluit ik me bij aan, keep it stupid simple.

Sluit ik me volledig bij aan.

veenman
23/07/06, 15:23
Zoals reeds gezegd zal alle hulp meer dan welkom zijn. Financiele kant zal niet het probleem zijn, wel enkele mensen die eraan willen werken om dit tot een goed einde te brengen.
Mijn steun kun je krijgen, echter hoop ik dat nu duidelijk is geworden dat HostMerk hier ook aan werkt, dit toch gezamelijk zal worden gedaan. Daarnaast zit er in HostMerk heel wat specifieke expertise en ervaring :)

AlfaHosting
23/07/06, 15:24
Dit vind ik wel een goed punt trouwens, waarom zouden we ook betalen voor Hostmerk? Exact hetzelfde verhaal, want het heeft tot op heden nog geen enkele meerwaarde :P

Het heeft geen nut om eindeloos te gaan discussieren of het nu 0, 10, 50 of 500 euro moet gaan kosten. Feit is dat het helemaal gratis nooit gaat lukken. Opnieuw moet hier een breed draagvlak bestaan onder hosters. Degene die er geen interesse in hebben doen niet mee, dat lijkt me eenvoudig. Het heeft geen nut om over een paar euros te blijven zeuren. Als het nu bijvoorbeeld 100 euro gaat kosten en je hebt het er niet voor over heb ik daar alle begrip voor, maar om daar nu het idee weer gaan af te schieten lijkt me zinloos.


Van de gedragscode van Hostmerk heb ik nog niets gezien. Daarnaast zouden ze dan geen onderscheid moeten maken tussen wel en niet deelnemers met keurmerk.

De eisen zijn dus gewoon nog niet duidelijk die ze in de gedragscode zetten, terwijl hier een zeer duidelijk idee word weergegeven.

Inderdaad, er is al over nagedacht door een aantal hosters, ik wou enkel nu nog van een bredere groep wat voorstellen horen.


Ik vind dat dit niks met een gedragscode te maken heeft. Dan heb je eerder een soort kwaliteitsmerk. Je zou een regel voor de gedragscode kunnen maken dat er duidelijk vermeld wordt hoe de backups (etc) gebeuren. De klant kan zo zelf bepalen wat hij/zij wil, aangezien je meestal met extra backups etc duurder uit bent.

Is ook een mogelijkheid alhoewel er een aantal hosters zijn die een wekelijkse backup te minimaal vinden. Sommigen vinden een dagelijkse backup het minimum. Dit was voorlopig er tussenin.


Mocht er interesse bestaan dan kunnen we lijkt me het beste met een groep hosters even een locatie regelen waar we een en ander kunnen uitwerken.

Dat zou een volgende logische stap moeten worden. graag had ik nog even wat afgewacht tot de discussie hier over is en/of er misschien toch nieuws komt over hostmerk die ook met dergelijke code bezig is.


Wekelijkse offsite backup? Hoe wil je dat gaan realiseren als je bijvoorbeeld meer dan 8 TB aan data hebt?

Het lijkt me dat een backup in hetzelfde gebouw een prima oplossing is.

Ik denk persoonlijk dat een gedragscode niet in detail mag gaan over hoe een bedrijf iets organiseert. Wel moet de klant een bepaalde zekerheid hebben bij een bedrijf die de code voert (bv. een wekelijkse backup). Er zijn nog steeds hosters die tot verbazing van consumenten geen backups nemen.


Mijn steun kun je krijgen, echter hoop ik dat nu duidelijk is geworden dat HostMerk hier ook aan werkt, dit toch gezamelijk zal worden gedaan. Daarnaast zit er in HostMerk heel wat specifieke expertise en ervaring :)

Arnout, ben ik wel mee akkoord. Blijkbaar is er wat misgelopen in de communicatie met Hostmerk anders had Mario nog even afgewacht met dit te posten.

Mark17
23/07/06, 15:36
Mijnn steun heb je ook en indien gewenst wil ik ook het een en ander wel regelen/tijd investeren.

AlfaHosting
23/07/06, 15:43
Voor Nederlandse bedrijven mag een KVK nummer ook vereist worden (deze is voor BTW nummer niet noodzakelijk namelijk).


Dat punt neem ik zeker mee op.



Een pagina voor de bestelling definitief is met een overzicht met alle kosten zou hiervoor kunnen (totaal bedrag incl. en excl. BTW en de BTW vermelden zou goed kunnen lijkt mij), hierop zou de bestelling bevestigd moeten worden voor deze geldig is. Het stukje tekst over dat de mail 100% correct moet zijn zou gewijzigd kunnen worden in iets dat er op neer komt dat de intentie duidelijk moet zijn om het 100% correct te doen, hiermee ben je van het probleem van een kleine tikfout af lijkt mij.


In Belgie is het zo dat wettelijk de aangeduide prijzen moet gevolgd worden tenzij de vergissing zo duidelijk is dat het aanbod onmogelijk is.



Welke gegevens zouden allemaal vermeld moeten worden volgens jou? Aangezien dit een zeer ruim begrip is, daarnaast zou het begrip kantooruren enigszins aangepast kunnen worden. Bijv. tussen 9.00 en 20.00 uur een totaal van 8 uur minimaal bereikbaar (dit zou in stukken kunnen, de precieze tijden moeten dan op de website staan). Aangezien er meerdere hosting bedrijven zijn die pas vanaf een later tijdstip telefonisch bereikbaar zijn. Overigens dagelijks minimaal de e-mails/tickets/etc. met hoge prioriteit bijwerken lijkt mij wel noodzakelijk (de verstuurder bepaald de prioriteit).


Zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Echter is het niet de bedoeling dat men bereikbaar is tussen 17.00 en 22.00. Maar je voorstel lijkt me een goed idee om over na te denken.



Deze technische bekwaamheid moet de hoster/eigenaar/personeel zelf hebben of moet deze dat bij een extern bedrijf (waar een contract mee is) ook aanwezig kunnen zijn? Aangezien als je bijvoorbeeld geen Linux kennis hebt en je hebt je server (colo/dedi/vps/etc.) managed door een andere partij de kwaliteit beter kan zijn. Hoe zouden deze geplande downtimes gecommuniceerd moeten worden? Mij lijkt een e-mail naar het e-mail adres dat bekend is + NOC site + gewone website meer dan voldoende, verbeter me als dat niet zo is aub.


Hoe je een downtime communiceert naar de klant is je eigen zaak. Het is een gedragscode, geen regelcode.



Zou electronische communicatie dan ook als opzegmiddel gebruikt moeten kunnen worden (eventueel naast andere methodes)? Bijvoorbeeld een e-mail met een opzegging waarop gebeld/gemaild word om te vragen of dat correct is en dan na een bevestiging van de klant de dienst op de aangevraagde datum stop zetten lijkt mij mogelijk. Op dat moment heb je alles gedaan wat je kunt in principe om te controleren of het echt de klant is die op wil zeggen en niet een systeem dat de afzender "faked".


Daar is nog niet over nagedacht.



Van mij zou de termijn bij storingen op 15 minuten gesteld mogen worden (kan via een NOC pagina of e-mail of telefoon of sms etc. eventueel). Wekelijkse backups offsite zou dan wel mogen (dus echt in een ander gebouw), dit is lijkt mij geen onredelijke eis. Daarnaast zou bepaald moeten worden of het onderhoud door eigen personeel gedaan moet worden of door een gecontracteerde partij (dat is in bepaalde gevallen beter) en of de wekelijkse backups op eigen hardware (ander dc/kantoor/etc.) of op hardware van een ander mag staan (losse backupruimte).


De 60 minuten was een basisidee. Daar kan een discussie over zijn. Backups zijn denk ik een must in de eisen. Hoe je die regelt is denk ik geen zaak van een gedragscode.





Indien de klant aangeeft of een product afneemt waarbij duidelijk is dat de domeinnaam op naam van de hoster word geregistreerd (bijv. ivm privacy etc. etc.). Dan zal dat lijkt mij geen bezwaar zijn (de hoster dient dan wel eventuele verhuis papieren (.nl bijv.) + verklaring waar op staat dat het domein de klant toe behoord te verstrekken aan de klant bij de bestelling (dit kan gewoon een standaard exemplaar zijn waarbij enkel klantgegevens + domeinnaam gewijzigd worden).


Natuurlijk zijn dit uitzonderingen waarbij het wel mag.



Misschien kan een standaard privacy verklaring welke zonder problemen geaccepteerd word door de vereniging/stichting gemaakt kunnen worden? Dan heeft de hoster namelijk zeker een correcte (er zal dan in moeten staan dat de gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt worden dan noodzakelijk voor de dienst verlening van de hoster, geen verkoop van gegevens en een eventuele nieuwsbrief moet online voor af gemeld kunnen worden).


Prima idee lijkt me.



STATUS 2 zou ik weg laten, zolang er namelijk geen uitspraak is mag je iemand niet veroordelen (wat anders indirect gebeurt door het openbaar te doen), de STATUS 2 zou wel zichtbaar kunnen zijn voor "leden".


Heb ik ondertussen ook al ingezien. Je voorstel betreft het indirecte lijkt me misschien wel een goed idee.



Zou ook een link naar de pagina over de aanbieder binnen de website van de gedragscode erbij kunnen? Dat is op zich een relatief kleine handeling en zorgt voor extra duidelijkheid.


Dit zou voorzien zijn.




Kosten: (heb ik zo de belangrijkste?)
Publiciteit:
- Opzetten website
- Verplicht op website vermelden van logo met link indien de gedragscode erkend word
- 1 tot 5 forum/fora kiezen waar op officieel ook door de gedragscode word gereageerd buiten het forum op de website van de gedragscode
- Advertentie campagne is in de toekomst eventueel mogelijk

Tussenkomst in geschillen:
- Reiskosten vergoeding
- Beperkte vergoeding voor de tijd (het lieft geen)
- Huur kosten ruimte indien er een ruimte voor nodig is om met partijen te praten die niet door 1 der partijen gratis geleverd kan worden om welke reden dan ook

Website:
- Design
- Hosting/domein/etc.
- Inhoud


Zoals jezelf al aangeeft zal er toch een minimumbudget moeten zijn. Ik denk niet dat er een vergoeding voor 'tijd' moet zijn.


Mijnn steun heb je ook en indien gewenst wil ik ook het een en ander wel regelen/tijd investeren.

Staat genoteerd :)

crazycoder
23/07/06, 16:04
In Belgie is het zo dat wettelijk de aangeduide prijzen moet gevolgd worden tenzij de vergissing zo duidelijk is dat het aanbod onmogelijk is.

Dat is in Nederland niet anders.

Verder denk ik dat een gedragscode zich niet moet bemoeien met de wijze van opzegging. Hooguit dat de ontvangst hiervan bevestigd moet worden..

WebXtrA-Rámon
23/07/06, 16:26
Hostmerk is met iets dergelijks bezig: HostEthics
Dit is voor hostingbedrijven die enkel de gedragscode van hostmerk willen gebruiken. Dit is gratis.

http://www.hostethics.eu/

Meer info kan bij hostmerk verkregen worden bestuur@hostmerk.nl

Sander-
23/07/06, 16:29
Ik denk dat zowel deze Gedragscode als Hostmerk hetzelfde doel hebben en dat als beide initiatieven samen gaan smelten er veel meer kans van slagen is dan dat er 2 hele kleine initiatieven dezelfde "markt" gaan aanspreken.

Verder is een gedragscode als deze in veel andere branches onderdeel van een branchevereniging. Zo heb je in de grafische wereld de KVGO (Kring van Grafisch Ondernemers), zodra je hier lid van bent zijn er ook een aantal gedragseisen waar je aan moet voldoen.

Mijn inziens zouden zowel Hostmerk, de "Gedragscode" als de branchevereniging waar Arnout mee bezig is in 1 organisatie terecht kunnen komen die als branchevereniging ook gelijk een garantiekeurmerk geeft aan zijn leden die voldoen aan de keureisen. Je slaat dan meerdere vliegen in 1 klap, zowel voor de hoster als voor de stichting zelf kan dat kostenvoordeel opleveren.

veenman
23/07/06, 16:45
Samenwerking heeft denk ik zeker voordelen. Al denk ik dat je voor een keurmerk en een branchevereniging wel twee rechtspersonen dient te hebben om zo de continuiteit van beiden te garanderen. Zo heeft Thuiswinkel.org dat ook gedaan. Daarbij is het overigens wel zo dat bij de branchevereniging die we nu aan het oprichten zijn er zowiezo een aantal gedragsregels zullen zijn, gezien we partijen die de sector/branche een slechte naam geven er niet bij willen hebben, al zullen de gedragsregels waarschijnlijk een wat algemenere strekking hebben.

Bullcat
23/07/06, 17:44
Is een ISP-branche vereniging niks, want dan ga ik die geloof ik maar oprichten, de 1 vult hier schijnbaar de ander aan, maar er gebeurt niet veel, hostmerk blijft schijnbaar op 10 leden zitten of zoiets, en nu komt er weer een gedragscode.

Ik wacht alles maar eens gewoon af, hoe en wat zie ik nadien wel als er eindelijk wel eens iets positiefs van de grond komt !

Hans

veenman
23/07/06, 17:47
Is een ISP-branche vereniging niks, want dan ga ik die geloof ik maar oprichten, de 1 vult hier schijnbaar de ander aan, maar er gebeurt niet veel, hostmerk blijft schijnbaar op 10 leden zitten of zoiets, en nu komt er weer een gedragscode.

Ik wacht alles maar eens gewoon af, hoe en wat zie ik nadien wel als er eindelijk wel eens iets positiefs van de grond komt !

Hans
Niemand wil penningmeester zijn, zodra iemand die rol op zich wil nemen, ga ik met een rotgang naar de notaris. Dus mocht je je geroepen voelen :)

Keenondots
23/07/06, 18:08
Goed initiatief! Zou ook zijn voor integratie met HostMerk, maar het komt op mij over alsof HostMerk een beetje vanuit een ivoren toren toekijkt.


Ik denk persoonlijk dat een gedragscode niet in detail mag gaan over hoe een bedrijf iets organiseert. Wel moet de klant een bepaalde zekerheid hebben bij een bedrijf die de code voert (bv. een wekelijkse backup). Er zijn nog steeds hosters die tot verbazing van consumenten geen backups nemen.


Exact, daarom zou je het begrip backup niet moeten vastleggen, maar dat een aanbieder voldoende maatregelen treft om in geval van uitval van apparatuur die gegevens van klanten bevat binnen overeengekomen danwel redelijke termijnen dit kan herstellen, bijvoorbeeld door het maken van backups - tenzij expliciet overeengekomen is dat de eindgebruiker hier zelf voor moet zorgen.

Verder:
Hou er in de teksten rekening mee dat niet alle eindgebruikers particulieren zijn (wet kopen op afstand?) maar er ook zakelijk afnemers kunnen zijn.

Bullcat
23/07/06, 18:10
Niemand wil penningmeester zijn, zodra iemand die rol op zich wil nemen, ga ik met een rotgang naar de notaris. Dus mocht je je geroepen voelen :)

Nee jo is niks voor mij, ik ben net 1,5 jaar bezig, dus doe maar niet :)

Maar is een oproep bij personeel gevraagd niet een optie :) wie wil er penningmeester worden van Host-Code :)

MikeN
23/07/06, 18:21
Is een ISP-branche vereniging niks, want dan ga ik die geloof ik maar oprichten, de 1 vult hier schijnbaar de ander aan, maar er gebeurt niet veel, hostmerk blijft schijnbaar op 10 leden zitten of zoiets, en nu komt er weer een gedragscode.
Lijkt me een prima idee. Maak er dan wel een echte vereniging van en geen vage stichting constructie, dat voorkomt al een hoop gezeik zoals bij Hostmerk.

Ik heb net eens naar Thuiswinkel.org gekeken en die hebben hun zaakjes gewoon fatsoenlijk geregeld, iets waar bv. Hostmerk nog veel van kan leren.

Bullcat
23/07/06, 18:29
Ik heb 8 jaar geleden in de branche vereniging glas gezeten, met mensen van de glasfabrieken en de mensen die de glasbakken leegden zodat er een sluitend iets kwam tegen de regering ( speciaal de vrom toen nog ) , maar om nu gelijk een ISP Branche vereniging op te gaan richten is me wat erg hoog gegrepen hoor !

Ik was er eigenlijk van overtuigd dat die ondertussen al wel zou bestaan namelijk !

Maar om maar even verder te brain stormen, als er meer mensen voelen voor een branche vereniging opzet, kom maar op dan.

Maar dan wel als vereniging zijnde en aangemeld bij de daartoe bevoegde instantie's die deze branche verenigingen in de gaten houden !

veenman
23/07/06, 20:00
Ik heb 8 jaar geleden in de branche vereniging glas gezeten, met mensen van de glasfabrieken en de mensen die de glasbakken leegden zodat er een sluitend iets kwam tegen de regering ( speciaal de vrom toen nog ) , maar om nu gelijk een ISP Branche vereniging op te gaan richten is me wat erg hoog gegrepen hoor !

Ik was er eigenlijk van overtuigd dat die ondertussen al wel zou bestaan namelijk !

Maar om maar even verder te brain stormen, als er meer mensen voelen voor een branche vereniging opzet, kom maar op dan.

Maar dan wel als vereniging zijnde en aangemeld bij de daartoe bevoegde instantie's die deze branche verenigingen in de gaten houden !
Ik ben samen met een aantal anderen met de oprichting van een branchevereniging bezig. Zoals ik iets eerder al aangaf ontbreekt enkel een penningmeester nog. Zodra die gevonden er is, gaan we direct richting de notaris :) Daarnaast is alle (overige) hulp (ook) welkom :)

Bullcat
23/07/06, 21:46
Hallo Arnout dan zou ik wel geinformeerd willen worden van alle ins en outs van die vereniging, dit is namelijk de eerste x dat ik er ook maar iets van hoor naast die andere 2 !

WebXtrA-Rámon
23/07/06, 23:35
Zolang er maar geen 2 gedragscode's komen, of sterker nog de één in strijd met de ander, wilt Web://Xtra altijd deelnemen aan een dergelijk initiatief.

Dillard
24/07/06, 00:00
Zoals Ramon al aangaf is de Stichting Hostmerk al sinds mei bezig met het opzetten van een gedragscode, welke laagdrempeliger toegankelijk zou moeten zijn dan HostMerk.

Eigenlijk is Mario hierbij een van de voornaamste aangevers geweest en hebben we hierover ook contact met hem gehad en hem uitgenodigd om hierover verder na te denken met ons, maar (zoals zijn collega aangeeft) is hierbij schijnbaar iets niet goed gegaan en heeft dit overleg tot op heden niet plaatsgevonden.

Ik hoop dus dat we alsnog met Mario (en een groep mensen die hierover wil meedenken) om tafel kunnen zitten om de krachten te bundelen en niet twee soortgelijke initiatieven te starten, zoals Mario zelf ook al voorstelde.

Indien gewenst kunnen we hiervoor een ideeen-forum openen op http://forum.hostmerk.nl ?

Bullcat
24/07/06, 00:19
Ik wil me ook niet in de 2 andere gedrags-code leveranciers mengen, maar ik vind ondertussen wel dat hostmerk alwel erg lang bezig is om van de grond te komen, en om nu alweer een forum op te gaan zetten op de site van hostmerk, vind ik naast het huidige forum wat er al staat een beetje over dreven, vind je ook niet.

Niks forum niks geouwehoer over regeltjes hier en daar, zet nu eindelijk eens iets op poten wat werkt, elke keer het geneuzel hier van regels die gesteld worden er word hier eigenlijk meer gevraagt wat denken jullie van deze regels ?

Als je je niet kan vinden in de regels word je lid van de vereniging dan kan je mee beslissen over de regels die er zijn, zo heeft het volgens mij altijd al gewerkt, maar ga niet aan iedereen vragen of ze het wel kunnen vinden in de gedachte zoals jij het ziet, want dan is er over 10 jaar nog niks.

Schrijf gewoon eens een paar grote partijen aan hoe die erover denken, neem daarnaast ook een paar partijen zoals wij hier zitten stel daar een groep van samen en ga om de tafel zitten, en zet wat op papier waarmee iedereen kan leven, en we elkaar ook laten leven ! We zijn hier wel een beetje tegen elkaar , maar als de nood aan de man is toch ook hopelijk wel een beetje voor elkaar buit dat eens uit, ieder voor zich en de Brache vereniging voor ons allen ! :)

Amen.



Zoals Ramon al aangaf is de Stichting Hostmerk al sinds mei bezig met het opzetten van een gedragscode, welke laagdrempeliger toegankelijk zou moeten zijn dan HostMerk.

Eigenlijk is Mario hierbij een van de voornaamste aangevers geweest en hebben we hierover ook contact met hem gehad en hem uitgenodigd om hierover verder na te denken met ons, maar (zoals zijn collega aangeeft) is hierbij schijnbaar iets niet goed gegaan en heeft dit overleg tot op heden niet plaatsgevonden.

Ik hoop dus dat we alsnog met Mario (en een groep mensen die hierover wil meedenken) om tafel kunnen zitten om de krachten te bundelen en niet twee soortgelijke initiatieven te starten, zoals Mario zelf ook al voorstelde.

Indien gewenst kunnen we hiervoor een ideeen-forum openen op http://forum.hostmerk.nl ?

WebXtrA-Rámon
24/07/06, 02:24
Tafeltje ergens in Breda?

Dan kom ik wel i.p.v. Jeroen, om de heuvel etappe(s) te aanshouwen ;-) (onderonsje RvD en bestuur hostmerk ;-)

AlfaHosting
24/07/06, 12:59
Zolang er maar geen 2 gedragscode's komen, of sterker nog de één in strijd met de ander, wilt Web://Xtra altijd deelnemen aan een dergelijk initiatief.

Ik denk dat iedereen, onszelf inbegrepen, hierover denkt. Het hangt er allemaal een beetje vanaf hoe hostmerk zijn gedragscode ziet. Ik kan zeggen dat aan deze basiscode die ik gepost heb in de beginfase een tiental hosters zijn opmerkingen heeft doorgegeven en dat er toch een tamelijk brede consensus over bestaat.


Zoals Ramon al aangaf is de Stichting Hostmerk al sinds mei bezig met het opzetten van een gedragscode, welke laagdrempeliger toegankelijk zou moeten zijn dan HostMerk.

Eigenlijk is Mario hierbij een van de voornaamste aangevers geweest en hebben we hierover ook contact met hem gehad en hem uitgenodigd om hierover verder na te denken met ons, maar (zoals zijn collega aangeeft) is hierbij schijnbaar iets niet goed gegaan en heeft dit overleg tot op heden niet plaatsgevonden.

Ik hoop dus dat we alsnog met Mario (en een groep mensen die hierover wil meedenken) om tafel kunnen zitten om de krachten te bundelen en niet twee soortgelijke initiatieven te starten, zoals Mario zelf ook al voorstelde.

Indien gewenst kunnen we hiervoor een ideeen-forum openen op http://forum.hostmerk.nl ?

Ik had het zelf ook al aangegeven, blijkbaar is een mail van mij niet aangekomen of ontvangen geweest waardoor Mario zijn post misschien iets te voorbarig heeft gedaan, maar ondertussen waren er al enkele maanden verstreken.

In elk geval kan het toch nuttig zijn geweest omdat iedereen terug wakker geschud is. Nogmaals, het is denk ik niemand zijn bedoeling en in niemand zijn voordeel dat er twee gedragscodes gaan komen. Wel dat er luisterbereidheid is over een aantal punten en dat het geen 'te nemen of te laten' code wordt. Dat miste ik jammer genoeg wel bij de oprichting van het hostmerk zelf, ik ben ervan overtuigd als dat gebeurd was dat een gedragscode zelfs niet nodig was geweest en dat het Hostmerk zelf voldoende was geweest.

Hostmerk staat er nu reeds en ik denk dat zij dan ook de meest aangewezen zijn om dit uit te voeren. Ik neem zeker nog contact op.


Tafeltje ergens in Breda?

Dan kom ik wel i.p.v. Jeroen, om de heuvel etappe(s) te aanshouwen ;-) (onderonsje RvD en bestuur hostmerk ;-)

Breda is haalbaar voor ons.

Ryan Kalkhoven
24/07/06, 17:50
Stichting Hostmerk Nederland is momenteel in gesprek met Mario & Patrick van Alfahosting om de krachten te bundelen. Beide partijen hebben aangegeven, maar één gedragscode te willen lanceren. Een logisch gevolg is een samenvoeging van de huidige twee initiatieven.

De voorlopige lancering van HostEthics stond gepland voor 1 oktober dit jaar, in overleg met Mario en Patrick en de overige betrokkenen zullen we bekijken of deze datum haalbaar blijft.

Voor vragen en/of opmerkingen wil ik verwijzen naar het forum van Stichting Hostmerk Nederland (http://forum.hostmerk.nl) of neem contact op met mij via r.kalkhoven@hostmerk.nl.


Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

veenman
24/07/06, 18:20
Ondanks dat ik op de hand van HostMerk ben vind ik het wel extreem lang dat er 5 maanden voor nodig zijn om een gedragscode te lanceren en al zeker voor een reeds bestaande organisatie (het domein hostethics.eu is op 29 april geregistreerd). Dat moet toch wel sneller kunnen... Daadkracht is wat mensen willen zien!

Ryan Kalkhoven
24/07/06, 18:44
Naast het lanceren van HostEthics zijn er nog vele andere werkzaamheden die wij binnen Stichting Hostmerk Nederland, o.a. het verder opzetten van Hostmerk en de marketing daarvan.

Daarnaast is er bewust gekozen om deze lancering over de vakantieperiode heen te tillen, omdat wij in die periode met een beperkte bezetting werken.

Voor vragen en/of opmerkingen wil ik verwijzen naar het forum van Stichting Hostmerk Nederland (http://forum.hostmerk.nl) of neem contact op met mij via r.kalkhoven@hostmerk.nl.


Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

Deltaned
24/07/06, 20:35
Mario, je kan mijn hulp altijd vragen.
Ik sta hier meer voor open dan voor hostmerk, tevens heb ik het idee dat een gedragscode over het algemeen beter gewaardeerd wordt door zowel consument en "leverancier" dan een keurmerk.

Count me in, contact graag via PM of Mail

Tuneboy
24/07/06, 22:22
Laat het dan alsjeblieft niet verkrachten door met de mensen van Hostmerk in zee te gaan. Ik vind de eisen vooralsnog belachelijk, ik ga niet eens de moeite nemen om op alle te reageren, maar ik zal een voorbeeld geven. Het bedrijf moet in Nederland of Belgie gevestigd zijn. Iemand die dus Nederlander is, vlak over de grens woont in Duitsland, valt al af? Belachelijk toch? Het bedrijf moet minimaal 6 maanden bestaan? Wat voor garantie biedt dit? Zo krijgen de kleine beginners nooit de kans te groeien in de eerste paar maanden. Een goede ondernemer zorgt dat hij pas zijn diensten lanceert als hij serieus na heeft gedacht over hoe hij/zij het wil gaan doen, hiervoor hoef je gene 6 maanden bestaan... en zo zijn er nog zoveel andere dingen...

veenman
24/07/06, 22:36
Mario/Patrick, ik zou zeggen richt een eigen vzw op (Belgische vereniging met rechtspersoon) en voer je plan uit. Mocht je tot samenwerking met HostMerk komen of zelfs samen willen gaan, dan heb je twee rechtspersonen die allebei specifiek de Nederlandse en de Belgische webhosters van gedragscode voorzien.

Sander-
24/07/06, 22:49
Laat het dan alsjeblieft niet verkrachten door met de mensen van Hostmerk in zee te gaan. Ik vind de eisen vooralsnog belachelijk, ik ga niet eens de moeite nemen om op alle te reageren, maar ik zal een voorbeeld geven. Het bedrijf moet in Nederland of Belgie gevestigd zijn. Iemand die dus Nederlander is, vlak over de grens woont in Duitsland, valt al af? Belachelijk toch? Het bedrijf moet minimaal 6 maanden bestaan? Wat voor garantie biedt dit? Zo krijgen de kleine beginners nooit de kans te groeien in de eerste paar maanden. Een goede ondernemer zorgt dat hij pas zijn diensten lanceert als hij serieus na heeft gedacht over hoe hij/zij het wil gaan doen, hiervoor hoef je gene 6 maanden bestaan... en zo zijn er nog zoveel andere dingen...

Verkrachten?? Nou nou... Als je het er niet mee eens bent neem je het toch gewoon niet. Daarnaast hoeft het samengaan niet te betekenen dat de regels allemaal net zo streng worden als die van Hostmerk.

Verder raken al je "argumenten" kant nog wal... Als iemand in Duitsland woont en hij runt een Duits bedrijf dan zal hij dus ook onder een duitse hostmerk variant moeten vallen.

Verder vindt ik 6 maanden zelfs weinig als toetredingslimiet. Als je een keurmerk of een gedragscode wilt hebben waaraan mensen zich moeten houden dan wil je ook een bepaalde continuiteitsgarantie. 6 maanden is iig een vorm van continuiteit.

Alle andere brancheverenigingen, keurmerken etc die ik tot nu toe gezien heb hadden ook een soortgelijke regeling mbt continuiteit.

veenman
24/07/06, 23:15
Sander-, ik denk niet dat de keuringseisen of de regels in de gedragscode echt zo'n struikelblok zijn. Echter wat velen denk ik missen is daadkracht en actie. Daardoor gaan ze tegen dingen aanschoppen die ze onder andere omstandigheden helemaal niet als een probleem zouden zien.

Dotdns
24/07/06, 23:18
Er zit hier bewust 90% van de bedrijven niet bij hostmerk om meerdere redenen.
Wat ik wel hier niet ziet in de reden , is de kost prijs.
Wel besproken in andere thread maar nog niet in deze.
Prijskaart mag er zijn, maar deze van hostmerk lig te hoog voor 50% van de bedrijven onder ons, en dit enkel voor een keurmerk.

Hostmerk komt hier veel aan de praat.
Ispgids voorziet zelf een logo voor de geregistreerde
maar hoeveel zijn er .. ? je telt ze op 2 handen !

Mario , zoals eerder via mail besproken , hebt je mijn steun achter je, maar alvoor in zee te gaan met hostmerk, via je mailling list of hier, maakt er een poll van. wie is voor de samensmelting en wie niet

Uit je maillinglist enkel hebt je al meer interseerde bedrijven dan geregistreerde hostmerk isp
Dit zeg je toch al meer dan genoeg

Luister naar het volk dat achter jou staat.

Deimos
24/07/06, 23:22
uhosting, samengaan met hostmerk betekend toch niet automatisch hostmerk eisen?!? Volgens mij ga je ervanuit dat je wanneer de gedragscode wordt uitgegeven door hostmerk je ook direct lid moet worden van die partij. En dat is juist niet de bedoeling. De gedragscode is er voor iedereen. Onderdeel van hostmerk zal wellicht wel de gedragscode worden maar andersom zie ik dit niet gebeuren.

Designerhosting
25/07/06, 04:59
Maar wordt de gedragscode dan 'zelfstandig'? Met een eigen domein etc? Of is het binnen hostmerk? Dat klanten zien dat je dus niet het gehele pakket aan eisen hebt, maar een minder deel?

HostMerk
25/07/06, 09:09
Bij deze een klein tipje van de sluier voor HostEthics. Kort gezegt zal HostEthics het Hostmerk Keurmerk zijn zonder de technische eisen. Echter de gedragscode van Hostmerk zal niet 1 op 1 gebruikt worden, omdat HostEthics voor een bredere doelgroep bedoelt is.
Partijen uit het buitenland die niet kunnen voldoen aan de technische eisen van Hostmerk kunnen dadelijk dmv HostEthics wel aangeven dat ze een bepaalde gedragscode naleven.
Verder kan ik aangeven dat de jaarlijkse bijdrage van HostEthics onder de € 100,- zal zijn.

Voor vragen en/of opmerkingen wil ik verwijzen naar het forum van Stichting Hostmerk Nederland (http://forum.hostmerk.nl) of neem contact op met mij via r.kalkhoven@hostmerk.nl.


Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

host3000
25/07/06, 09:25
Tja, alles wat over Hostmerk en varianten gezegd kan worden, is zo bijna wel allemaal gezegd. Jammer dat er voornamelijk mensen zijn die zien dat het glas half leeg is in plaats van half vol.

Eigenlijk heb je nu optimaal voordeel van Hostmerk. Nu val je nog op in de rij van merkhouders; als er 250 bedrijven staan niet meer ;)

Het grootste probleem is dat het nu allemaal "liefdewerk oud papier" is. Het beste zou zijn, als er een soort dagelijks bestuurder was die zich parttime (betaald) met de promotie zou kunnen bezig houden. Als vrijwilliger zijn er altijd te veel dingen die moeten gebeuren.

Dat de jaarlijkse bijdrage een probleem is, heeft te maken met de schaalgrootte en de minimale marge waarmee veel bedrijven hier werken. Dat is niet negatief bedoeld, maar dan wordt het gewoon moeilijker om mee te gaan als het je een maandwinst of zo kost. Tenslotte zijn er natuurlijk mensen die overal tegen zijn....:rolleyes:

Hostmerk moet gewoon doorgaan. Ik vond de opmerking over externe financiering van de plannen wel goed; misschien iets om te overwegen, hoewel financierders ongetwijfeld een persoonlijke borg van de bestuurders willen. HostEthics is een welkome aanvulling daarop.

Elke spinn-off is eigenlijk jammer, omdat het de achterban verdeelt. Daarom zou ik liever energie stoppen in het verbeteren van Hostmerk dan het lanceren van een ander initiatief.

veenman
25/07/06, 09:30
Naast het lanceren van HostEthics zijn er nog vele andere werkzaamheden die wij binnen Stichting Hostmerk Nederland, o.a. het verder opzetten van Hostmerk en de marketing daarvan.

Daarnaast is er bewust gekozen om deze lancering over de vakantieperiode heen te tillen, omdat wij in die periode met een beperkte bezetting werken.
....
Als jullie onder marketing het 'doodzwijgen' van de markt vatten, laten we wel wezen tot aan deze topics was het doodstil om HostMerk, dan zijn jullie goed bezig. Enkel één minimaal nieuwsberichtje, waar geeneens een gevolg op is gekomen. Hoe wil je dat een branche vertrouwen in je krijgt en zich zelfs bij je aansluit, zonder dat je die zelfde branche op de hoogte houdt van ontwikkelingen. Communicatie, daadkracht en actie is wat de branche wil, geen club die naar buiten toe zo stil is waardoor het lijkt of ze enkel met zich zelf bezig zijn.

Overigens kom nou niet weer met zo'n standaard reactie, dat is alleen maar irritant, gezien je mij (ten dele) hebt opgevolgt en ik dus op zijn minst enig zicht heb op wat reeel is en wat niet reeel is.

ICTRecht
25/07/06, 13:32
Grappig dat zowel hostmerk als deze gedragscode o.a. zaken wil regelen die al wettelijk geregeld zijn..

Verhuiskosten e.d. zijn, zolang ze vooraf vermeld worden, geen verborgen kosten.
Wil een bedrijf na het ontvangen van de order toch extra kosten in rekening gaan brengen dan kan de klant de order binnen 7 dagen na plaatsing annuleren. Dit is voor afstandsverkopen bij wet geregeld.
O ja, als aan bepaalde voorwaarden niet wordt voldaan is de termijn waarin een klant de order mag annuleren zelfs een aantal maanden.

Verder denk ik dat je als status "OK" of "hoster is recht op voeren van logo kwijt". Niet allerlei tussenstappen..

Ik ga niet op ieder punt in... denk wel dat het een goed initiatief is.

Een gedragscode moet exact dat zijn: een gedragscode.


Dit is een grensoverschrijdende gedragscode, dus het is maar de vraag of dat in Belgie ook zo bij wet geregelt is. Daarnaast betreft het vaak gepersonaliseerde dienstverlening en daarop is de wet koop op afstand niet van toepassing.

Sluit ik me bij aan, keep it stupid simple.

Een antwoord op de vraag of de Wet koop op afstand van toepassing is in België:

In Nederland is de Wet koop op afstand een implementatie van de Europese richtlijn 97/7/EG. Bij alle richtlijnen moeten de EG-landen deze als wet omzetten/implementeren. Deze regel geldt ook voor België. Over de maatwerkdiensten is geschreven op: http://www.webhostingtalk.nl/webhosting-forum/99291-30-dagen-bedenktijd-2.html

Deltaned
25/07/06, 13:43
Waarom is hostmerk altijd verbonden aan het € teken?
Dat is echt vermoeiend zeg...
Weer een reden om er maar niet meer aan mee te doen aangezien ik niet wil betalen voor "hostmerk" zonder bekendheid etc.

HostMerk
25/07/06, 14:35
Als jullie onder marketing het 'doodzwijgen' van de markt vatten, laten we wel wezen tot aan deze topics was het doodstil om HostMerk, dan zijn jullie goed bezig. Enkel één minimaal nieuwsberichtje, waar geeneens een gevolg op is gekomen. Hoe wil je dat een branche vertrouwen in je krijgt en zich zelfs bij je aansluit, zonder dat je die zelfde branche op de hoogte houdt van ontwikkelingen. Communicatie, daadkracht en actie is wat de branche wil, geen club die naar buiten toe zo stil is waardoor het lijkt of ze enkel met zich zelf bezig zijn.

Overigens kom nou niet weer met zo'n standaard reactie, dat is alleen maar irritant, gezien je mij (ten dele) hebt opgevolgt en ik dus op zijn minst enig zicht heb op wat reeel is en wat niet reeel is.

Aangezien ik jou opgevolgd heb, weet je dus ook van de policy van Hostmerk om niet over een nacht ijs te gaan en terughoudend te reageren op fora. Zullen we deze discussie anders een keer prive (of op het Hostmerk forum) verder bespreken dan hier off-topic te gaan en Mario zijn topic te vervuilen?

Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

veenman
25/07/06, 14:38
Waarom is hostmerk altijd verbonden aan het € teken?
Dat is echt vermoeiend zeg...
Weer een reden om er maar niet meer aan mee te doen aangezien ik niet wil betalen voor "hostmerk" zonder bekendheid etc.
Uiteraard is HostMerk een filantropische instelling die door een of andere rijke industrieel wordt gefinancieerd. Het is dan ook onbegrijpelijk dat ze zomaar geld vragen om, reeele kosten die gemaakt worden in uitoefening van de functie die ze bekleden, te dekken en daarnaast ook dingen als marketingactiviteiten te bekostigen.

Helaas is er niet zo'n riijke industrieel, dus zal HostMerk toch ergens inkomsten vandaan moeten halen om te overleven. Het meest logische is dan ook om een vergoeding in de kosten te vragen aan de partijen die er gebruik van maken en er zo het meest bij gebaat zijn.

crazycoder
25/07/06, 14:46
Aangezien ik jou opgevolgd heb, weet je dus ook van de policy van Hostmerk om niet over een nacht ijs te gaan en terughoudend te reageren op fora. Zullen we deze discussie anders een keer prive (of op het Hostmerk forum) verder bespreken dan hier off-topic te gaan en Mario zijn topic te vervuilen?

Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland
Mij ontgaat waarom zaken hier niet besproken kunnen/mogen worden maar wel op het hostmerk forum. Of het moet zijn omdat jullie daar de touwtjes volledig in handen hebben..

Op zich is er niets mis met terughoudendheid, maar het zou goed zijn als hostmerk over bepaalde zaken meer open communiceerde.

Het is wat mij betreft overigens de vraag of een keurmerk en een daaraan verbonden gedragscode voor niet hostmerk gekeurde bedrijven een goed idee is. Wellicht is het een beter idee om dat geheel te scheiden.

veenman
25/07/06, 14:49
Aangezien ik jou opgevolgd heb, weet je dus ook van de policy van Hostmerk om niet over een nacht ijs te gaan en terughoudend te reageren op fora. Zullen we deze discussie anders een keer prive (of op het Hostmerk forum) verder bespreken dan hier off-topic te gaan en Mario zijn topic te vervuilen?

Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland
Gezien er in de titel van het topic zelfs HostMerk staat en daarnaast er zelfs wordt gesproken over samenvoegen van de initiatieven van Mario en HostMerk, lijkt mij HostMerk hier ook onderwerp van discussie. Over één nacht ijs moet HostMerk niet gaan, zeker niet, echter is 150 nachten later meestal de zomer alweer begonnen. Mijn opmerking was dan ook bedoeld als goed bedoeld advies of opbouwende kritiek, wat je wil. Doe daar je voordeel mee, gezien ik verwoord wat velen denken en niet zullen zeggen.

HostMerk
25/07/06, 15:00
Mij ontgaat waarom zaken hier niet besproken kunnen/mogen worden maar wel op het hostmerk forum. Of het moet zijn omdat jullie daar de touwtjes volledig in handen hebben..

Op zich is er niets mis met terughoudendheid, maar het zou goed zijn als hostmerk over bepaalde zaken meer open communiceerde.

Het is wat mij betreft overigens de vraag of een keurmerk en een daaraan verbonden gedragscode voor niet hostmerk gekeurde bedrijven een goed idee is. Wellicht is het een beter idee om dat geheel te scheiden.

De reden waarom wij verzoeken het Hostmerk-forum te gebruiken is dat wij op het eigen forum graag deze discussies zien. Bedrijven, instanties en verenigingen die wij aan het informeren zijn over de voordelen van Hostmerk kennen onze naam en gaan op het bijbehorende forum zoeken naar extra informatie of een plek om te discussiëren.
Deze geïntresseerden verwijs ik liever niet naar het WHT-forum vanwege de tevens technische en overige discussies die niets met Hostmerk te maken hebben.
Kortom het forum bij Hostmerk willen we gaan vullen met discussie en informatie voor mensen die daar behoefte aan hebben. De discussie aldaar mag zowel positief als negatief zijn, omdat wij van beide discussies iets op kunnen steken. Uiteraard zijn er moderators aanwezig om normen en waarden te behouden.

Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

AlfaHosting
25/07/06, 15:59
Stichting Hostmerk Nederland is momenteel in gesprek met Mario & Patrick van Alfahosting om de krachten te bundelen. Beide partijen hebben aangegeven, maar één gedragscode te willen lanceren. Een logisch gevolg is een samenvoeging van de huidige twee initiatieven.

De voorlopige lancering van HostEthics stond gepland voor 1 oktober dit jaar, in overleg met Mario en Patrick en de overige betrokkenen zullen we bekijken of deze datum haalbaar blijft.

Voor vragen en/of opmerkingen wil ik verwijzen naar het forum van Stichting Hostmerk Nederland (http://forum.hostmerk.nl) of neem contact op met mij via r.kalkhoven@hostmerk.nl.


Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

Wegens tijdsgebrek (vakantieperiode) heb ik inderdaad reeds contact gehad maar nog niet uitgebreid kunnen ingaan op alles, zodra ik meer tijd heb ga ik verder contact opnemen om alles grondig door te praten. Voor de rest lijkt het me inderdaad zinloos om meerdere code's te hebben, op voorwaarde natuurlijk dat de principes van beide code's niet te ver uit elkaar liggen.


Ondanks dat ik op de hand van HostMerk ben vind ik het wel extreem lang dat er 5 maanden voor nodig zijn om een gedragscode te lanceren en al zeker voor een reeds bestaande organisatie (het domein hostethics.eu is op 29 april geregistreerd). Dat moet toch wel sneller kunnen... Daadkracht is wat mensen willen zien!

Klopt inderdaad, feit blijft natuurlijk dat het nu vakantie is en dat je beter niet over 1 nacht ijs gaat. Natuurlijk moet het voor Hostmerk eenvoudiger zijn dergelijke code op korte termijn op te richten dan een nieuw initiatief.


Mario, je kan mijn hulp altijd vragen.
Ik sta hier meer voor open dan voor hostmerk, tevens heb ik het idee dat een gedragscode over het algemeen beter gewaardeerd wordt door zowel consument en "leverancier" dan een keurmerk.

Count me in, contact graag via PM of Mail

Bedankt alvast voor je aanbod, ik ga dit zeker noteren. Er zijn meerdere hosters waarmee ik contact gehad hebben die in de eerste plaats een integratie in hostmerk verkiezen. Ik ga daar in beginsel zeker mee akkoord, zoals ik ook al aangegeven heb. Ik wil er absoluut geen anti-hostmerk topic van maken maar er zijn ook hosters die een aantal nadelen geopperd hebben omtrent hostmerk waar ook rekening mee gehouden moet worden, vooral het feit dat er voor Hostmerk zelf weinig geluisterd werd naar de suggesties zit velen dwars.

Voorwaarde blijft dat er denk ik ook geluisterd wordt naar de markt zelf en het geen eenrichtingsverkeer wordt.


Laat het dan alsjeblieft niet verkrachten door met de mensen van Hostmerk in zee te gaan. Ik vind de eisen vooralsnog belachelijk, ik ga niet eens de moeite nemen om op alle te reageren, maar ik zal een voorbeeld geven. Het bedrijf moet in Nederland of Belgie gevestigd zijn. Iemand die dus Nederlander is, vlak over de grens woont in Duitsland, valt al af? Belachelijk toch? Het bedrijf moet minimaal 6 maanden bestaan? Wat voor garantie biedt dit? Zo krijgen de kleine beginners nooit de kans te groeien in de eerste paar maanden. Een goede ondernemer zorgt dat hij pas zijn diensten lanceert als hij serieus na heeft gedacht over hoe hij/zij het wil gaan doen, hiervoor hoef je gene 6 maanden bestaan... en zo zijn er nog zoveel andere dingen...

Hoi Tuneboy, deze basis is duw wat het is een basis. Niets zegt dat er niks aan verandert kan worden. Dit is een basis die gemaakt is op voorstel van een aantal hosters. Het is dus niet een 'te nemen of te laten' iets, dat is blijkbaar wat jij ervan maakt. Zes maanden is een niet al te lange periode en je vermijdt daarmee dat de 'schoolvakantiehosters' zich aansluiten. Wat betreft Nederland en Belgie .. kan een punt zijn van discussie maar dit zijn toch uitzonderlijke gevallen waar je het over hebt.


Mario/Patrick, ik zou zeggen richt een eigen vzw op (Belgische vereniging met rechtspersoon) en voer je plan uit. Mocht je tot samenwerking met HostMerk komen of zelfs samen willen gaan, dan heb je twee rechtspersonen die allebei specifiek de Nederlandse en de Belgische webhosters van gedragscode voorzien.

Dit idee staat zeker genoteerd, alhoewel ik eigenlijk de code in principe wou openstellen voor zowel Belgische als Nederlandse bedrijven.




Verder vindt ik 6 maanden zelfs weinig als toetredingslimiet. Als je een keurmerk of een gedragscode wilt hebben waaraan mensen zich moeten houden dan wil je ook een bepaalde continuiteitsgarantie. 6 maanden is iig een vorm van continuiteit.

Alle andere brancheverenigingen, keurmerken etc die ik tot nu toe gezien heb hadden ook een soortgelijke regeling mbt continuiteit.

Klopt helemaal wat je zegt.


Er zit hier bewust 90% van de bedrijven niet bij hostmerk om meerdere redenen.
Wat ik wel hier niet ziet in de reden , is de kost prijs.
Wel besproken in andere thread maar nog niet in deze.
Prijskaart mag er zijn, maar deze van hostmerk lig te hoog voor 50% van de bedrijven onder ons, en dit enkel voor een keurmerk.

Hostmerk komt hier veel aan de praat.
Ispgids voorziet zelf een logo voor de geregistreerde
maar hoeveel zijn er .. ? je telt ze op 2 handen !

Mario , zoals eerder via mail besproken , hebt je mijn steun achter je, maar alvoor in zee te gaan met hostmerk, via je mailling list of hier, maakt er een poll van. wie is voor de samensmelting en wie niet

Uit je maillinglist enkel hebt je al meer interseerde bedrijven dan geregistreerde hostmerk isp
Dit zeg je toch al meer dan genoeg

Luister naar het volk dat achter jou staat.

Ik luister zeker :) ... hierover zijn de meningen verdeeld. Wat betreft de prijs van het Hostmerk, men heeft al aangegeven dat de code die ze willen lanceren gratis of een heel stuk goedkoper zal zijn.

Iets oprichten gaat altijd wat kosten, zeker als je het wat bekend wil maken. Maar ik denk dat de prijs minimaal moet blijven (tussen de 50 en 100 euro per jaar).

Maar pin me hier niet op vast, het allerlaatste wat ik wil is dat er constant over een prijs gaat gaan. Ik denk dat de prijs bijkomstig is.


uhosting, samengaan met hostmerk betekend toch niet automatisch hostmerk eisen?!? Volgens mij ga je ervanuit dat je wanneer de gedragscode wordt uitgegeven door hostmerk je ook direct lid moet worden van die partij. En dat is juist niet de bedoeling. De gedragscode is er voor iedereen. Onderdeel van hostmerk zal wellicht wel de gedragscode worden maar andersom zie ik dit niet gebeuren.

Zo had ik het ook begrepen.


Bij deze een klein tipje van de sluier voor HostEthics. Kort gezegt zal HostEthics het Hostmerk Keurmerk zijn zonder de technische eisen. Echter de gedragscode van Hostmerk zal niet 1 op 1 gebruikt worden, omdat HostEthics voor een bredere doelgroep bedoelt is.
Partijen uit het buitenland die niet kunnen voldoen aan de technische eisen van Hostmerk kunnen dadelijk dmv HostEthics wel aangeven dat ze een bepaalde gedragscode naleven.
Verder kan ik aangeven dat de jaarlijkse bijdrage van HostEthics onder de € 100,- zal zijn.

Voor vragen en/of opmerkingen wil ik verwijzen naar het forum van Stichting Hostmerk Nederland (http://forum.hostmerk.nl) of neem contact op met mij via r.kalkhoven@hostmerk.nl.


Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

Ik denk dat hier de belangrijkste stap vanuit hostmerk mee gezet is :

- een aanvaardbare prijs
- het wordt geen overname van hun huidige code

Wat betreft het telkens doorverwijzen naar jullie eigen forum, dit zal in de beginfase heel moeilijk liggen. Ik denk dat dit topic voorlopig wel in orde is, en er toch wel goede input uit komt zonder 'bashing'.

Tuneboy
25/07/06, 16:19
Hoi Tuneboy, deze basis is duw wat het is een basis. Niets zegt dat er niks aan verandert kan worden. Dit is een basis die gemaakt is op voorstel van een aantal hosters. Het is dus niet een 'te nemen of te laten' iets, dat is blijkbaar wat jij ervan maakt. Zes maanden is een niet al te lange periode en je vermijdt daarmee dat de 'schoolvakantiehosters' zich aansluiten. Wat betreft Nederland en Belgie .. kan een punt zijn van discussie maar dit zijn toch uitzonderlijke gevallen waar je het over hebt.


OK, mijn excuses voor de foute interpretatie dan.

Zes maanden is wel te lang, vind ik nog steeds! Schoolvakantiehosters (best originele benaming trouwens :) ) kun je er op veel andere manieren uit filteren...

AlfaHosting
25/07/06, 16:23
Tja, alles wat over Hostmerk en varianten gezegd kan worden, is zo bijna wel allemaal gezegd. Jammer dat er voornamelijk mensen zijn die zien dat het glas half leeg is in plaats van half vol.


Ik denk dat het voorlopig in dit topic toch meevalt.



Eigenlijk heb je nu optimaal voordeel van Hostmerk. Nu val je nog op in de rij van merkhouders; als er 250 bedrijven staan niet meer ;)


Met het nadeel dat niemand het kent en het niet erstig genomen wordt.



Het grootste probleem is dat het nu allemaal "liefdewerk oud papier" is. Het beste zou zijn, als er een soort dagelijks bestuurder was die zich parttime (betaald) met de promotie zou kunnen bezig houden. Als vrijwilliger zijn er altijd te veel dingen die moeten gebeuren.


Klopt helemaal, als vrijwilliger ben je aangewezen op de vrije tijd en wordt het soms moeilijk. Van de andere kant kan er geen dagelijkse bestuurder komen met 11 aangesloten bedrijven.



Dat de jaarlijkse bijdrage een probleem is, heeft te maken met de schaalgrootte en de minimale marge waarmee veel bedrijven hier werken. Dat is niet negatief bedoeld, maar dan wordt het gewoon moeilijker om mee te gaan als het je een maandwinst of zo kost.


Dit klopt natuurlijk wel, maar dat is natuurlijk de keuze van het bedrijf zelf.




Elke spinn-off is eigenlijk jammer, omdat het de achterban verdeelt. Daarom zou ik liever energie stoppen in het verbeteren van Hostmerk dan het lanceren van een ander initiatief.


Met het hostmerk is er denk ik te weinig geluisterd naar de achterban. Als het met Hostethics anders loopt ben ik het wel met je eens.


Aangezien ik jou opgevolgd heb, weet je dus ook van de policy van Hostmerk om niet over een nacht ijs te gaan en terughoudend te reageren op fora. Zullen we deze discussie anders een keer prive (of op het Hostmerk forum) verder bespreken dan hier off-topic te gaan en Mario zijn topic te vervuilen?



Ik denk inderdaad dat dit misschien een discussie is tussen jullie beiden. Maar ik begrijp ook wat Arnoud wil zeggen.


OK, mijn excuses voor de foute interpretatie dan.

Zes maanden is wel te lang, vind ik nog steeds! Schoolvakantiehosters (best originele benaming trouwens :) ) kun je er op veel andere manieren uit filteren...

Ideeen zijn altijd welkom :)


Waarom is hostmerk altijd verbonden aan het € teken?
Dat is echt vermoeiend zeg...
.

Omdat iedereen een ander idee heeft over wat een redelijke prijs voor iets is.

HostMerk
27/07/06, 13:11
Mijn steun kun je krijgen, echter hoop ik dat nu duidelijk is geworden dat HostMerk hier ook aan werkt, dit toch gezamelijk zal worden gedaan. Daarnaast zit er in HostMerk heel wat specifieke expertise en ervaring :)
Arnout, ik zie net dat jij ook een initiatief hiervoor hebt opgezet (www.gedragscode.com), wat zijn je lange termijn plannen hiermee?

Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

veenman
27/07/06, 13:29
Arnout, ik zie net dat jij ook een initiatief hiervoor hebt opgezet (www.gedragscode.com), wat zijn je lange termijn plannen hiermee?

Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland
Op de langere termijn weet ik nog niet hoe de ISPGids Gedragscode zich zal gaan ontwikkelen. De gedragscode is in (letterlijk!) 24 uur ontwikkeld om te laten zien dat je daar echt geen 5 maanden voor nodig hebt. Overigens heb ik het plan voor een ISP gedragscode op 11 mei al op mijn corp. weblog (geen link ivm spam) geplaatst.

Overigens vind ik je quote wel heel erg selectief, gezien je beter of tenminste ook had kunnen quoten hoe ik denk over de ontwikkelingstermijn van HostEthics die 5 maanden zou moeten duren en daardoor op 1 oktober pas het licht zou moeten zien. Niet echt netjes van je Ryan.

AlfaHosting
27/07/06, 13:46
Arnout, ik zie net dat jij ook een initiatief hiervoor hebt opgezet (www.gedragscode.com), wat zijn je lange termijn plannen hiermee?

Ryan Kalkhoven
Stichting Hostmerk Nederland

Hier had ik ook nog geen idee van, jammer dat dit niet eerder vermeld is.

Mikey
27/07/06, 17:26
Op de langere termijn weet ik nog niet hoe de ISPGids Gedragscode zich zal gaan ontwikkelen. De gedragscode is in (letterlijk!) 24 uur ontwikkeld om te laten zien dat je daar echt geen 5 maanden voor nodig hebt. Overigens heb ik het plan voor een ISP gedragscode op 11 mei al op mijn corp. weblog (geen link ivm spam) geplaatst.



Arnout,

Dus dit kort samengevat kun jij dit in 24 uur wat wij met meerdere input bij mekaar gehaald hebben. Uit je reactie krijg ik ook het gevoel dat je je probeert te bewijzen tegenover hostmerk en de rest. Jouw gedragscode is dus in 24uur gemaakt.

Hoe ga jij ermee om als er door een fout in jouw gedragscode inkomsten of misverstanden plaats (gaan) vinden. Ben jij dan persoonlijk aansprakelijk of heb je een zelf geknutselde disclaimer erbij gezet. Dit doordat jouw gedragscode maar een denkwijze op kent, en dat is die vanuit Arnout zelf. Beetje hypocritisch en vooral erg kort door een bocht.

Misschien is het gewoon verstandiger om je bezig te houden met ispgids en jongens zoals xynta en besthost niet hun positieve waardering ontneemt omdat jij misschien wel eens een persoonlijke vete (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vete) wil voeren. Schrap gewoon die gedragscode en zorg dat er één partij komt die dit gaat beheren. En niet een of andere indivu die denkt het ook te kunnen.

tot slot


Als je iemand neerhaalt, dan moet jij zelf ook naar dat niveau afdalen om hem daar te houden - je had voor hetzelfde geld hoog kunnen vliegen.

Deltaned
27/07/06, 17:55
@mikey,

Waarom zo negatief?
Ik blijf het een goed initiatief vinden en kan de snelheid wel waarderen.
Zoals eerder gezegd staat een heel groot gedeelte niet te wachten op Hostmerk, ook niet als ze komen met een gedragscode.
Het is aan een ieder VRIJ om zich aan te sluiten bij Arnout.

crazycoder
27/07/06, 18:43
@mikey,

Waarom zo negatief?
Ik blijf het een goed initiatief vinden en kan de snelheid wel waarderen.
Zoals eerder gezegd staat een heel groot gedeelte niet te wachten op Hostmerk, ook niet als ze komen met een gedragscode.
Het is aan een ieder VRIJ om zich aan te sluiten bij Arnout.
Oud zeer?? Concurentie?

Hoe dan ook, er zijn plenty gedragscodes voor om het even welke beroepsgroep op internet te vinden.
Zelfde geldt trouwens ook voor keurmerken.

Los van alles denk ik dat het geen goed idee is om een beta te laten ondertekenen....

Kan een beetje doortastend optreden trouwens wel waarderen. Als hostmerk ook zo doortastend wordt dan zou dat veel schelen.

Bullcat
27/07/06, 18:45
Ik denk eerder het zeer van, we raken potentiële leden kwijt zo misschien wel !

AlfaHosting
27/07/06, 18:56
@mikey,

Waarom zo negatief?
Ik blijf het een goed initiatief vinden en kan de snelheid wel waarderen.
Zoals eerder gezegd staat een heel groot gedeelte niet te wachten op Hostmerk, ook niet als ze komen met een gedragscode.
Het is aan een ieder VRIJ om zich aan te sluiten bij Arnout.

Natuurlijk staat het iedereen vrij, vond het wel een beetje jammer dat hij dit niet eerder vermeld had.

D. ter Horst
27/07/06, 20:44
Goed iniatief, je plannen zien er ook goed uit.

Ik als beginnende hoster zie vaak op tegen de prijzen zoals bij bijvoorbeel Hostmerk. Dit heeft voor mij geen toegevoegde waarde op het moment. Als het nou eens een prijs was van om en nabij de 100 euro per jaar, dan is het ook rendabel voor de kleinere bedrijven, en ik denk juist dat dat het segment is wat je aan wilt pakken met zo'n gedragscode?

Ik ben geen krent, voor kwaliteit mag best wat geld neergelegd worden, maar er zit ook een grens aan natuurlijk, en zoals ik al zei is die bij Hostmerk te hoog in mijn geval.