PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS Hosting aanbieden



virtualsrvr
22/07/06, 19:20
Hallo,

Dit is mijn eerste post op dit forum (heb hier al veel rondgelezen, dat wel). Ik zit er over te denken om VPS hosting te gaan aanbieden op basis van XEN. Zijn er mensen hier die dit al doen, ik zou namelijk graag horen hoe andere mensen dit hebben opgezet.

Ik zoek niet naar de goedkoopste instap (AMD XP met 512 mb, dat soort rommel), ik ga liever voor goed spul. Naar mijn idee is een combinatie van drie servers (2 Dom0 servers en 1 NAS) het minste om mee te beginnen.

Alles op 1 server kan natuurlijk ook, maar dat is best lullig voor je klanten als die het opgeeft (ondanks redundantie etc kan er altijd iets gebeuren), en als je twee machines hebt met allebei een eigen disk systeem, kun je niet live migreren (als je bijv 1 van je servers wilt updaten). Dat kan volgens mijn idee alleen als beide Dom0's toegang hebben tot hetzelfde bestandssysteem (via NAS of SAN).

Ben benieuwd naar reacties. Heb niet veel topics gevonden die gaan over het opzetten van VPS hosting. Als ik niet goed (genoeg) gekeken heb alvast excuses :)

Hosted
22/07/06, 19:26
Wat voor een soort klanten wil je gaan binnen halen met VPS hosting?
Een goedbetaalde klant die streeft naar perfectie of een klant die weinig wil betalen en ook een goede service wilt.
Vooral wanneer je je klanten een perfecte dienst wilt gaan leverren zou ik zelf gaan voor virtuozzo van SW-Soft(http://www.virtuozzo.com/en/) kost wel veel maar dan heb je ook goede software in huis waar je elke kant mee op kan.
Plus de mogelijkheden voor de klant zelf is vele malen beter dan bij XEN.

Op dit moment draaien wij zelf virtuozzo van SW-Soft en het werkt als een trein wanneer er software update's moeten gebeuren op een core server kan je zonder downtime je vps servers overzetten naar een andere core server.

Wanneer er verder vragen zijn dan zou ik die graag beantwoorden

virtualsrvr
22/07/06, 19:38
Ik heb inderdaad ook naar Virtuozzo gekeken (niet uitgeprobeerd, nog), maar is het met Virtuozzo niet zo dat je alleen virtuele guests met hetzelfde OS als de host kan maken? Dat vind ik nogal een beperking. Virtuozzo lijkt me daarnaast nog een redelijk prijzig pakket ook - ik hoorde over prijzen per virtuele guest, dat staat me al helemaal niet zo aan.

Heb je zelf ervaring uit eerste hand met Xen? Ik werk er nu een tijdje mee en ik vind het redelijk prettig werken. Ik heb (nog) geen investeringen gedaan in hardware, en heb daarnaast ook geen superhaast om alles op te zetten (ik doe het liever goed). Doordat ik vrij handig ben met software (ik ben van "nature" een ontwikkelaar), denk ik dat ik het wel voor elkaar kan krijgen om wat management tools (ook client-side) zelf te maken.

Ik ben absoluut met je eens dat gebruikersvriendelijkheid (ook voor de beheerder) van XEN geen sterk punt is, maar dat is voor mij nog geen reden om er niet voor te kiezen. Ik heb begrepen dat i.c.m. een Intel VT based processor (nieuwe Xeon's en Core Duo), XEN in staat is tot volledige virtualisatie en dus in theorie ook windows machines zou moeten kunnen hosten.

Is het ook mogelijk om bijv. gamehosting te doen in virtualisatie omgeving?

Wat heb je precies voor hardware draaien in jullie eigen virtualisatie platform?

djalken
22/07/06, 23:22
Xen is daar zeker geschikt voor, ken je http://www.enomalism.com/ al? lijkt mij erg handig :)

virtualsrvr
23/07/06, 00:15
Zeker heb ik dat gezien; ziet er erg leuk uit, echter door het gebruik van LDAP backend is het niet eenvoudig te installeren. Ben momenteel zelf een management UI (Web based) aan het ontwikkelen, heb daar eigenlijk - mede doordat je zelf eenvoudig dingen kunt toevoegen - meer vertrouwen in. :)

Zodra ik daar wat vorderingen op heb, zal ik dat nog wel eens melden hier.

Hosted
23/07/06, 00:19
Sw-soft kan je leuke prijzen aanbieden maar in het begin is het wel duur zoals je zelf hebt gezegt maar later zijn de kosten 8 dollar per vps dus dan heb je virtuozzo op je core server draaien een een vps server met plesk.

Met xen hebben wij geen ervaring mee omdat ons omgeving alleen producten van sw-soft gebruikt.
Verder maakt het niet uit als je een Linux core server met virtuozzo hebt draaien je dan gebonden bent aan de core OS je kan dus elke OS draaien die je wilt.

Gamehosting zou ik niet echt draaien op een vps maar het is wel mogelijk echter zijn dan de prefomance van de game minder.

Elke IBM server draait met raid 5 en 6 disks(SCSI) 12 GB ram en QUAD Xeon processorren.
Het draait super echter kost het wel veel harde schijfen wanneer een core server flink aan het draaien is.

djalken
23/07/06, 00:23
Xen is gewoon altijd goedkoper, zo simpel is het ;) en er zijn al meer hosters die met Xen VPS hosting bieden, het is minstens net zo stabiel als virtuozzo, maar de grafische schil ontbreekt gewoon, die zou je dus zelf moeten bouwen

luser
24/07/06, 12:12
Wij gebruiken Xen (gentoo dom0, debian/gentoo/slackware domU's), niet zozeer wegens de kosten maar eerder omdat het gewoon perfect paste in het idee.
Geen grafische schil nodig, liever iets flexibel en vooral stevig.

Wil je echte zware apps gebruiken binnen je virtual machines (erp systemen,...) moet je zeker even kijken naar vmware infrastructure.