Resultaten 1 tot 14 van de 14
Geen
    ssd twijfel je nog ? Kijk mee !
    moderator
    7.022 Berichten
    Ingeschreven
    29/07/03

Post Thanks / Like
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    175 Berichten zijn liked

Naam: Mike
    Bedrijf: admin.nu
    URL: www.admin.nu
    Registrar SIDN: Ja
    KvK nummer: 09139651

Wie kent de vraag zelf niet, in hoeverre is een ssd betrouwbaar, en zou dit werken voor mijn servers, wat win ik ermee, zal ik er ook eens mee moeten testen. En belangrijker hoe lang kan ik ermee doen... ? Via deze post wil ik de bevindingen die ik opgedaan heb aan de hand van statistieken met jullie delen.

Ik heb in het verleden apoc beloofd om een promise enclosure bij ons te monitoren, dit is inmiddels meer dan een jaar geleden. De statistiek op de afbeelding is voor de algehele enclosure (1), en niet controller totaal. De onderliggende gegevens zijn voor een array van 8 sas 15k schijven. Hier draaien 14 virtuele machines op die 4x L5520 met beide 96GB druk bezig houden. Het betreft een mix van kleine virtuele machines dns, grotere machines met bezoekers aantallen van 2 a 3 miljoen per maand, tot aan mailservers die op gezette tijden staan te bulken. Wel moet de kanttekening gezet worden dat daar waar mogelijk om de io's te verdelen/sparen ook goed gebruikt gemaakt van bijvoorbeeld tmpfs.

Afgelopen jaar is de ssd markt zeer goed op gang gekomen, verschillende spelers verkennen het veld met verschillende modellen en opvolgende modellen. Zowel voor particulier als zakelijk zijn er een hoop modellen bij gekomen met sata 3/6GB en sas interfaces. Het ene model blijkt een succes, terwijl het andere model geplaagd wordt door slechte firmware, controllers etc etc. De ervaring moet dan ook inmiddels wel redelijk goed opgedaan zijn. Ook is de afhandeling van defecte ssd's aan te veranderen. Waar ligt nog de garantie, wat gebeurd er met een ssd als alle cellen onbeschrijfbaar geworden zijn etc etc. Ook heeft niet elke ssd meer behoefte aan trim support, maar beschikken over eigen garbage collectors etc etc. Kortom een hoop veranderd de afgelopen tijd.

Hierbij de statistieken:

ssd twijfel je nog ? Kijk mee !-encl-total-png

raid 10 array met 8x sas 15k
    raidv4LogdrvStatsDataTransferred.1.0 135624689846272 = 123.34 terabytes
    raidv4LogdrvStatsReadDataTransferred.1.0 86479458626560 = 78.65 terabytes
    raidv4LogdrvStatsWriteDataTransferred.1.0 49145231219712 = 44.69 terabytes

disk 1
    raidv4PhydrvStatsDataTransferred.1.1 = 17918279304192 = 16.29 terabytes
    raidv4PhydrvStatsReadDataTransferred.1.1 = 5960999611904 = 5.42 terabytes
    raidv4PhydrvStatsWriteDataTransferred.1.1 = 11957524989440 = 10.87 terabytes

disk 8
    raidv4PhydrvStatsDataTransferred.1.8 = 18089513371648 = 16.45 terabytes
    raidv4PhydrvStatsReadDataTransferred.1.8 = 6025624964096 = 5.48 terabytes
    raidv4PhydrvStatsWriteDataTransferred.1.8 = 12063894991360 = 10.97 terabytes

We zien hier dus dat in 9.5 maanden tijd (reset ivm fw update) 123.34 terabytes aan data via de schijven is gepasseerd over de array. Waarvan 78.65 terabytes lezen is, en 44,69 terabytes schrijven is. Individueel per schijf brengt dit 16.29 terabytes aan totaal data waarvan 10.87 terabytes lezen is en 5.42 terabytes schrijven is (voor wie het ziet, read en write lijken omgedraaid, dit lijkt in de MIB files fout te zitten).

Leuk, maar wat nu ? Voor wie zich afvraagt of een ssd geschikt is voor je servers ? Als je het mij vraagt zou ik zeggen gewoon doen! Nagenoeg alle ssd's van de laatste tijd halen meer dan 150 terabytes voor dat hun MWI op 0 staat. Deze 0 betekent in de meeste gevallen dat de garantie op dat moment is komen te vervallen, en met pech en model afhankelijk kan ook de ssd read only worden. Als ik zou moeten cijferen met 100 terabytes, dan zou dat beteken met de huidige array het 4.8 jaar zou duren voordat de MWI van alle 8 ssd's op zou zijn. Past dit nou eens héél mooi binnen het 5 jarige afschrijven ;-)

Voor wie meer wilt weten over endurance testen van een hele hoop merken, dan is op het extremesystems forum mooie thread. Veel ssds over die knie door 24x7 ze non stop vol te schrijven, net zolang tot ze ermee stoppen.

http://www.xtremesystems.org/forums/...e-25nm-Vs-34nm
    http://www.xtremesystems.org/forums/...=1#post5155598

moderator
    5.444 Berichten
    Ingeschreven
    12/09/05

Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    110 Berichten zijn liked

Naam: Stijn
    KvK nummer: 14074337

Bij aanschaf wel even opletten: sommige SSDs hebben geen garantie bij gebruik in RAID.

geregistreerd gebruiker
    4.175 Berichten
    Ingeschreven
    09/12/05

Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    76 Berichten zijn liked

Naam: Ramon Fincken
    Bedrijf: Klarned Managed Hosting / Halvar.io
    Functie: CEO
    URL: www.klarned.is
    Registrar SIDN: Nee
    KvK nummer: 30262182
    TrustCloud: ramonfincken
    View ramonfincken's profile on LinkedIn

hoe bedoel je dat precies Stijn? Dat je er niet op kan vertrouwen of dat de fabrikant lastig doet?
    Klarned Managed hosting Hosting, optimalisatie & debugging door WP Core developers

moderator
    7.022 Berichten
    Ingeschreven
    29/07/03

Post Thanks / Like
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    175 Berichten zijn liked

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ramon Fincken Bekijk Berichten
    hoe bedoel je dat precies Stijn? Dat je er niet op kan vertrouwen of dat de fabrikant lastig doet?
    De fabrikant lastig kan doen met garantie, hier een voorbeeld uit de garantie van samsung:

B. Warranty Limitations
    The warranty stated herein shall not apply if: (i) the Product was not used in accordance with any accompanying instructions, (ii) the Product was not used for its intended function (for example, SSD used in an enterprise Server Systems, Workstations, and Storage Systems), (iii) any failure or defect arose out of the presence of a third party product, software or component, whether authorized or not, (iv) any failure or defect was a result of improper installation, misuse, unauthorized repair, modification or accident, and (v) there exist any other circumstances which Samsung determines is evidence of a breach of this Agreement by You.

Let wel dat er hier dus een verschil getrokken wordt tussen workstation en desktop. De 830, 840 en zelfs de 840 pro vallen buiten de garantie op moment je ze zakelijk zou gebruiken.
    Laatst gewijzigd door Mikey; 07/01/13 om 16:13.

www.fusa.be
    2.211 Berichten
    Ingeschreven
    21/01/08

Post Thanks / Like
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    54 Berichten zijn liked

Naam: null

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mikey Bekijk Berichten
    De fabrikant lastig kan doen met garantie, hier een voorbeeld uit de garantie van samsung:
    Wat ik daaruit begrijp is dat je ze gewoon niet mag gebruiken, enkel voor je thuispc die héél af en toe eens aangezet wordt.

Zelf alleen nog maar positieve ervaring met goedkope (deskotp) SSD's en enterprise SSD's. Zowal van OCZ, INTEL als SAMSUNG

moderator
    5.444 Berichten
    Ingeschreven
    12/09/05

Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    110 Berichten zijn liked

Naam: Stijn
    KvK nummer: 14074337

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ramon Fincken Bekijk Berichten
    De fabrikant Crucial geeft bijvoorbeeld aan dat zij geen garantie geven als je de SSD in RAID draait.

3.810 Berichten
    Ingeschreven
    16/05/04

Post Thanks / Like
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    130 Berichten zijn liked

Hoewel ik er geen stats op los gelaten heb, herhaal ik mezelf nog eens:

Wij hebben in 4 jaar tijd dat we nu Intel SSD's gebruiken nog nooit een failure gehad. We gebruiken ze op veel plekken niets eens in RAID, maar onderpartitioneren en alignen de partities en filesystems op de erase-size van de SSD's en draait perfect.

Ik zweer zelf bij Intel omdat er nog nooit een kapot gegaan is, maar uiteraard kunnen andere merken het ook prima doen.

geregistreerd gebruiker
    743 Berichten
    Ingeschreven
    19/11/07

Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    5 Berichten zijn liked

Naam: Theo Dumoulin
    Bedrijf: InterOps Storage Diensten
    Functie: Algemeen Directeur
    URL: www.interops.nl
    Registrar SIDN: nee
    KvK nummer: 24383741
    Ondernemingsnummer: nvt
    TrustCloud: oehTie
    View theodumoulin's profile on LinkedIn

Hier nu ook de eerste ssd's in gebruik. Performance is geweldig.

Wat kan ik trouwens verwachten met ssd's in raid 1 en 5? Raid 1 kan ik me voorstellen dat als er 1 read/only wordt, de 2e ook gaat. Raid 5 zal dit wellicht iets minder zijn?

Moet ook nog ff uitzoeken hoe het wearpercentage te monitoren is vanuit CentOS of IPMI.
    Storage diensten en meer!

moderator
    4.752 Berichten
    Ingeschreven
    21/02/09

Post Thanks / Like
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    185 Berichten zijn liked

Naam: D. Koop
    Bedrijf: Yourwebhoster.eu
    Functie: baas
    URL: yourwebhoster.eu
    KvK nummer: 32165429
    View danielkoop's profile on LinkedIn

B. Warranty Limitations
    The warranty stated herein shall not apply if: (i) the Product was not used in accordance with any accompanying instructions, (ii) the Product was not used for its intended function (for example, SSD used in an enterprise Server Systems, Workstations, and Storage Systems), (iii) any failure or defect arose out of the presence of a third party product, software or component, whether authorized or not, (iv) any failure or defect was a result of improper installation, misuse, unauthorized repair, modification or accident, and (v) there exist any other circumstances which Samsung determines is evidence of a breach of this Agreement by You.

Let wel dat er hier dus een verschil getrokken wordt tussen workstation en desktop. De 830, 840 en zelfs de 840 pro vallen buiten de garantie op moment je ze zakelijk zou gebruiken.
    Het gekke is dat in navraag bij Samsung dat ze zeggen dat de 840 Pro wel garantie krijgt:

Dear Customer,

Thank you for contacting Samsung SSD support regarding your inquiries. The warranty for the 840 Pro is 5 years. This is not effected by wether the drive is set up in RAID or not. In fact the Samsung 840 Pro SSDs were designed with RAID in mind.

THank you.

Weet je zeker dat de 840 pro ook geen garantie krijgt zodra je het in dit soort systemen gaat gebruiken?
    Met vriendelijke groet, Yourwebhoster.eu - Managed VPS diensten met Epyc performance op 100% SSDs

Lees hier de webhostingtalk.nl forum regels en voorwaarden!

moderator
    7.022 Berichten
    Ingeschreven
    29/07/03

Post Thanks / Like
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    175 Berichten zijn liked

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oehTie Bekijk Berichten
    Hier nu ook de eerste ssd's in gebruik. Performance is geweldig.

Wat kan ik trouwens verwachten met ssd's in raid 1 en 5? Raid 1 kan ik me voorstellen dat als er 1 read/only wordt, de 2e ook gaat. Raid 5 zal dit wellicht iets minder zijn?

Moet ook nog ff uitzoeken hoe het wearpercentage te monitoren is vanuit CentOS of IPMI.
    Met smart is deze wear uit te lezen, en er zal vast een nagios plugin voor zijn

moderator
    4.752 Berichten
    Ingeschreven
    21/02/09

Post Thanks / Like
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    185 Berichten zijn liked

Ik heb hier de voorwaarden van de 840 pro gevonden: http://www.samsung.com/us/support/se...ty/MZ-7PD256BW
    The warranty stated herein shall not apply if: (i) the Product was not used in accordance with any accompanying instructions, (ii) the Product was not used for its intended function (for example, SSD 470 Series used in an enterprise Server Systems, Workstations, and Storage Systems), (iii) any failure or defect arose out of the presence of a third party product, software or component, whether authorized or not, (iv) any failure or defect was a result of improper installation, misuse, unauthorized repair, modification or accident, and (v) there exist any other circumstances which SAMSUNG determines is evidence of a breach of this Agreement by You.
    In dit geval hebben ze een voorbeeld neergezet dat de SSD 470 series niet voor enterprise systemen bedoeld is. Ik heb bij Samsung verder de vraag uit staan of dit ook voor de 840 Pro zo is: in RAID draaien kan je ook met je desktop PC.
    Met vriendelijke groet, Yourwebhoster.eu - Managed VPS diensten met Epyc performance op 100% SSDs

moderator
    7.022 Berichten
    Ingeschreven
    29/07/03

Post Thanks / Like
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    175 Berichten zijn liked

Vreemd, de email die je ontvangen hebt spreekt van 5 jaar garantie, terwijl de link spreekt over 36 maanden. Maar ga je naar de product page: http://www.samsung.com/us/business/m...7PD256BW-specs dan staat er weer 5 jaar.

Wat ik op de samsung site nog steeds niet kan vinden is de product pdf van de nieuwe ssd lijn, daarin werd bij de oude netjes de endurance beschreven in TB.

moderator
    4.752 Berichten
    Ingeschreven
    21/02/09

Post Thanks / Like
    Mentioned
    25 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    185 Berichten zijn liked

Vreemd, de email die je ontvangen hebt spreekt van 5 jaar garantie, terwijl de link spreekt over 36 maanden. Maar ga je naar de product page: http://www.samsung.com/us/business/m...7PD256BW-specs dan staat er weer 5 jaar.

Wat ik op de samsung site nog steeds niet kan vinden is de product pdf van de nieuwe ssd lijn, daarin werd bij de oude netjes de endurance beschreven in TB.
    Ik vond dat ook al (de verschillende termijnen) en ga ze dat ook navragen. Het is mij niet duidelijk wat het is; op zich zijn het goede (betaalbare) schijven. Maar de normale 840 heeft wel 36 maanden (TLC ipv MLC) en is denk ik niet bedoeld voor enterprise stuff.

Edit: Ik vind ook dit: "The SSD 840 PRO Series provides workstation-class performance for seamless video editing or the ultimate gaming experience." hier: http://www.samsung.com/us/computer/m...ge/MZ-7PD256BW . Ze geven het niet letterlijk aan maar je kan hier uit opmaken dat het voor Workstations bedoeld is.
    Laatst gewijzigd door Yourwebhoster; 10/01/13 om 09:50.

moderator
    7.022 Berichten
    Ingeschreven
    29/07/03

Post Thanks / Like
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    175 Berichten zijn liked

samsung heeft als een van de weinige het echte voordeel dat ze alles in huis ontwikkelen. En ondanks ze in de normale lijn tlc geheugen gebruikt hebben, is deze zeer recent afgetikt op 432TB aan data. Al zou dit een uitzondering zijn en de rest op de helft stuk gaan, dan is dit nog steed 200TB wat absoluut niet slecht is !

Ik zie overigens dat mijn rekenvoorbeeld van 4.8 jaar geteld is op alle data, en niet enkel op scrhijven. Dit zou betekenen met een endurance van 100TB het 7.2 jaar is. Hoe dan ook, zelfs de tlc drive zou de machines uit het voorbeeld in een raid10 met 8 ssds meer dan 14 jaar in leven kunnen houden

Webhostingtalk.nl

Contact

• Rokin 113-115
  • 1012 KP, Amsterdam
  • Nederland
  • Contact
© Copyright 2001-2026 Webhostingtalk.nl.
Web Statistics