Hoi,
Momenteel draaien we 1 webserver (Plesk) met daarop al onze klanten in een VPS. Naar de korte toekomst toe zouden we graag evolueren naar eigen servers in colocatie in een datacenter. Nu zijn er een aantal overwegingen te maken, misschien dat jullie er een handje bij kunnen helpen..
-> Opzetten van 1 krachtige machine met daarop VMWare ESXi en daarbovenop vervolgens een virtuele plesk installatie
Voordelen:
- Die server kan buiten de plesk installatie nog gebruikt worden voor andere doeleinden (mailfilter,nameserver,..)
- VMWare biedt een zekere flexibiliteit naar uitbreiding van geheugen en schijfruimte op de VM
- Eventueel kan ik nog een aantal VPSen van klanten ernaast draaien
Nadelen:
- Als de fysieke host eronderuit knalt liggen alle klanten eruit
- Je kan de server dan wel voorzien van een dubbele psu, raid en een hot standby disk een defect moederbord / processor kan altijd nog
-> Opzetten van fysieke machines
1 Plesk installatie is 1 fysieke machine, waarom je dan laat ons zeggen een x-aantal websites host, het licentie model van plesk is hier vervelend is het is 0-30,31-100, 101-Unlimited. 100 Websites op 1 fysieke machine lijkt me ook wat weinig , maar om dan een unlimited licentie te kopen en er maar 300 op te zetten is ook weer zonder..
Voordelen:
- Als 1 server eruit gaat blijven de andere klanten op de andere servers nog online
- meerdere dezelfde servers = handig voor spare stukken
Nadelen:
- Verlies van resources
- Extra server = meer colocatie = kost meer..
Hoe doen jullie dit, wat is jullie view hierop ? Enerzijds wordt ik aangetrokken door VMWare maar mogelijks is dit niet de juiste keuze.
Alvast bedankt voor de feedback.
mvg,
Steve

)