Resultaten 1 tot 15 van de 16
Pagina 1 van de 2 1 2 LaatsteLaatste
Geen
    Hardware hosting met shared storage solution.
    geregistreerd gebruiker
    74 Berichten
    Ingeschreven
    06/03/12

Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    2 Berichten zijn liked

Naam: Menno
    Functie: Directie

Goedeavond forum members,

Ik ben op zoek iemand die mij kan vertellen wat ik nodig heb aan hardware.

ik wil een server park opzetten die gebruik maakt van shared storage.
    maar wat behalve een server met een SAS poort heb ik nog meer nodig.

Er zijn mensen die mij vertelden dat ik hier een Storage controller server voor nodig heb. al ben ik van mening dat ik hier alleen maar een PLUG en PLAY shared storage schijven cabinet voor nodig heb.

Het concept is:
    1x een hardware server (taken: DNS1, Pound<http / https Load balancer>) OS: Ubuntu 11/12
    1x een hardware server (taken: DNS2, Apache webserver) Ubuntu 11 / 12
    5x een hardware server (taken: Apache webserver) Ubuntu 11 / 12
    2x een hardware server (taken: Mysql Database) Ubuntu 11 / 12
    het gaat hier om meerdere webservers die allemaal de zelfde files ophalen om te laten zien als website. (publuc_html folder)
    en om Mysql servers die lezen en schrijven op de zelfde schijven (andere partitie misschien. of apparte shared storage tussen SQL`s)

geregistreerd gebruiker
    35 Berichten
    Ingeschreven
    02/09/12

Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    5 Berichten zijn liked

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door menno192 Bekijk Berichten
    ik wil een server park opzetten die gebruik maakt van shared storage.
    maar wat behalve een server met een SAS poort heb ik nog meer nodig.

Er zijn mensen die mij vertelden dat ik hier een Storage controller server voor nodig heb. al ben ik van mening dat ik hier alleen maar een PLUG en PLAY shared storage schijven cabinet voor nodig heb.
    Waar jij het over heb (met je SAS poorten) is DAS storage. Wat jij wil is NAS of SAN storage.
    En met deze woordjes, moet je weer genoeg hebben om te kunnen google/wiki-en om de verschillen er tussen te zoeken.
    Waarschijnlijk zul je dan je mening moeten veranderen die je heb

geregistreerd gebruiker
    74 Berichten
    Ingeschreven
    06/03/12

Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    2 Berichten zijn liked

yup da is inderdaad wat ik bedoel, ik kom alleen niet veel verder dan SAN en NAS. ik wil Storage area network.
    de servers hebben een Esata port. is dit voldoende? ik heb het hier toruwens over de DELL PowerEdge™ R210 II

is dit mogenlijk...?
    graag hoor ik van julie.

moderator
    6.052 Berichten
    Ingeschreven
    21/05/03

Post Thanks / Like
    Mentioned
    40 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    481 Berichten zijn liked

Naam: Dennis de Houx
    Bedrijf: All In One
    Functie: Zaakvoerder
    URL: www.all-in-one.be
    Ondernemingsnummer: 0867670047

yup da is inderdaad wat ik bedoel, ik kom alleen niet veel verder dan SAN en NAS. ik wil Storage area network.
    de servers hebben een Esata port. is dit voldoende? ik heb het hier toruwens over de DELL PowerEdge™ R210 II

is dit mogenlijk...?
    graag hoor ik van julie.
    Ik volg je even niet meer, maar wat versta je onder een Network Attached Storage of een Storage Area Network. Het woordje network speelt hier een belangrijke rol, dit wil dus zeggen dat je de servers over het netwerk verbind met je NAS/SAN. Hier heb je nog eens 2 mogelijkheden in, ofwel maak je gebruik van fiberchannel met per server een fiberchannel kaart en een fiberchannel switch (niet te verwarren met gewoon fiber), ofwel maak je gebruik van een normaal ip netwerk. Wanneer je gebruik maakt van een normaal netwerk kun je kiezen voor iscsi of nfs, maar ik denk in jouw geval dat met shared servers nfs de beste en simpelste oplossing is.

Hou er verder ook rekening mee dat in je huidige opstellen je NAS/SAN je spof is en als deze down is dat je aan je loadbalanced cluster ook niks hebt.

geregistreerd gebruiker
    35 Berichten
    Ingeschreven
    02/09/12

Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    5 Berichten zijn liked

de servers hebben een Esata port. is dit voldoende?
    ESata is DAS. Dus nee, daar heb je niet genoeg aan.

zoek eerst de verschillen tussen SAN en NAS uit. Beide hebben hun voordelen en nadelen.

geregistreerd gebruiker
    74 Berichten
    Ingeschreven
    06/03/12

Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    2 Berichten zijn liked

ik wil de server verbinden met zogehete sas(is mij verteld dat dit zo heet) kabels. een apparte kabel (ong 80 euro) die je op je SAS poort aansluit op de server.

dit gaat direct naar een Shared storage schijven cabinet

geregistreerd gebruiker
    74 Berichten
    Ingeschreven
    06/03/12

Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    2 Berichten zijn liked

ik citeer "NAS gebruikt TCP/IP en SAN gebruikt SCSI glasvezel."
    en ook "NAS-systeem direct gekoppeld is aan een netwerk, terwijl een SAN een opslagnetwerk is dat via kabelverbindingen servers aan schijven koppelt (oorspronkelijk bedoelt voor mainfraimes)."

Dit houd dus in dat ik een sas kabel nodig heb (maar ben ik nu ook klaar of moet hier nog een controller bij o.i.d.?
    Dank voor de hulp trouwens. Ik wardeer het echt dat julie mij zo goed helpen.
    Thxn. hierbij de poort die de server heefd.Hardware hosting met shared storage solution.-esata-port-computer-449x339-jpg

Geregistreerd Gebruiker
    4.755 Berichten
    Ingeschreven
    23/04/05

Post Thanks / Like
    Mentioned
    15 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    353 Berichten zijn liked

Naam: Toin Bloo
    Bedrijf: Dommel Hosting
    URL: www.dommelhosting.nl
    ISPConnect: Lid
    KvK nummer: 17177247

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The-BosS Bekijk Berichten
    fiberchannel switch (niet te verwarren met gewoon fiber)
    het is dan ook fibre channel en niet fiber channel

geregistreerd gebruiker
    5.783 Berichten
    Ingeschreven
    20/02/05

Post Thanks / Like
    Mentioned
    45 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    168 Berichten zijn liked

Naam: Mark Scholten
    Bedrijf: SinnerG / Stream Service
    Functie: Systeembeheerder
    URL: www.sinnerg.nl
    Registrar SIDN: ja
    KvK nummer: 34255993

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The-BosS Bekijk Berichten
    Ik volg je even niet meer, maar wat versta je onder een Network Attached Storage of een Storage Area Network. Het woordje network speelt hier een belangrijke rol, dit wil dus zeggen dat je de servers over het netwerk verbind met je NAS/SAN. Hier heb je nog eens 2 mogelijkheden in, ofwel maak je gebruik van fiberchannel met per server een fiberchannel kaart en een fiberchannel switch (niet te verwarren met gewoon fiber), ofwel maak je gebruik van een normaal ip netwerk. Wanneer je gebruik maakt van een normaal netwerk kun je kiezen voor iscsi of nfs, maar ik denk in jouw geval dat met shared servers nfs de beste en simpelste oplossing is.

Hou er verder ook rekening mee dat in je huidige opstellen je NAS/SAN je spof is en als deze down is dat je aan je loadbalanced cluster ook niks hebt.
    Een TCP netwerk bedoel je waarschijnlijk (IP is niet vereist), zonder IP laag is bijvoorbeeld AoE mogelijk (hierbij is een los VLAN wenselijk). Wij hebben recent een nieuwe storage omgeving neergezet haast volledig HA, enkel de web interface om volumes aan te maken is enkel uitgevoerd (en die is niet nodig voor welke taak dan ook). Een losse netwerkpoort is hierbij wel te adviseren.
    Tools die handig zjn voor ISPs vind je natuurlijk bij Tools 4 ISP.

ICTFrameworks
    1.584 Berichten
    Ingeschreven
    05/07/03

Post Thanks / Like
    Mentioned
    15 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    138 Berichten zijn liked

Bedrijf: ICT Frameworks
    KvK nummer: 52425762

9 servers met als idee redundancy en dan vervolgens de 2 dnsservers op 1 plek draaien......1 centrale spof op een centrale storage?

Voordat je dit soort forse investeringen gaat maken zou ik eens gaan praten met iemand die hier ervaring mee heeft, niet alleen op een forum, beperk het vooral niet tot alleen hoe de centrale storage moet werken, maar kijk naar de big picture, kijk vooral ook naar of je idee ook wel nodig is of het niet ook anders kan.

Programmeur / Hoster
    3.952 Berichten
    Ingeschreven
    20/06/06

Post Thanks / Like
    Mentioned
    28 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    647 Berichten zijn liked

Naam: John Timmer
    Bedrijf: SystemDeveloper.NL
    Functie: Eigenaar
    URL: www.systemdeveloper.nl
    KvK nummer: 14083066
    View johntimmer's profile on LinkedIn

'Mij is vertelt dat...'.. Ok, vergeet die onzin en zoek eerst precies uit wát voor omgeving je wilt opzetten en of je wél of niet redundatie wilt.
    imho zou iedereen die een platform van een tiental hardware servers wil gaan opzetten, serieus moeten overwegen of het niet beter is een vps platform in te richten.

De 'makkelijkste' manier is dan om 2 storage servers met een handvol NICs te pakken en daarop iscsi luns op basis van ssd/sas/sata aan te maken.
    Daar hang je een paar dikke vpsservers voor, dat knutsel je aan elkaar met een sausje van switchen en out-of-the-box replicatie software.
    Dan pak je ergens 2 kleine vpssen in een ander netwerk voor je redundante dns.
    En verder bouw je op dat platform je virtuele webservers, dbservers, varnish loadbalancers etc. Je webservers hun /home dir kun je eventueel over nfs mounten naar een deel van je storage met de sas/sata, je databases gooi je op het ssd deel en tada: een redundant platform met minder servers, een flink stuk flexibeler en vooral minder onderhoud.

moderator
    6.052 Berichten
    Ingeschreven
    21/05/03

Post Thanks / Like
    Mentioned
    40 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    481 Berichten zijn liked

Naam: Dennis de Houx
    Bedrijf: All In One
    Functie: Zaakvoerder
    URL: www.all-in-one.be
    Ondernemingsnummer: 0867670047

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door t.bloo Bekijk Berichten
    het is dan ook fibre channel en niet fiber channel
    Juist ja , had dit bericht even vlug getypt zonder na te lezen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark17 Bekijk Berichten
    Een TCP netwerk bedoel je waarschijnlijk (IP is niet vereist), zonder IP laag is bijvoorbeeld AoE mogelijk (hierbij is een los VLAN wenselijk). Wij hebben recent een nieuwe storage omgeving neergezet haast volledig HA, enkel de web interface om volumes aan te maken is enkel uitgevoerd (en die is niet nodig voor welke taak dan ook). Een losse netwerkpoort is hierbij wel te adviseren.
    Uiteraard bedoel ik dat, maar ik heb het een beetje simplistisch proberen uit te leggen aangezien menno192 hier blijkbaar niet veel ervaring mee heeft. Ik kan hier wel met termen en weet ik nog wat staan roepen, maar als het verschil tussen e-sata, das, jbod enclosure, san, nas, ... al niet duidelijk is heeft dat niet veel zin.

geregistreerd gebruiker
    74 Berichten
    Ingeschreven
    06/03/12

Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    2 Berichten zijn liked

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vDong Bekijk Berichten
    9 servers met als idee redundancy en dan vervolgens de 2 dnsservers op 1 plek draaien......1 centrale spof op een centrale storage?
    De dns servers zijn locatie gescheiden maar als ik neerzet 1 x DNS dan gaat iedereen daar over vallen. Vandaar

geregistreerd gebruiker
    74 Berichten
    Ingeschreven
    06/03/12

Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    2 Berichten zijn liked

Dat klopt ik heb nog niet veel ervaring op het gebied van shared storage etc.
    officieel ben ik programmeur. Alle beetjes info die mij veteld worden waardeer ik echt.

Indien iemand mij van de hoed en de rand kan vertellen hoe en wat het moet met shared storage en webservers. PM me gerust.

geregistreerd gebruiker
    402 Berichten
    Ingeschreven
    15/02/04

Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    26 Berichten zijn liked

Naam: Paul

De vraag die je moet stellen is waarom je een shared storage wilt hebben voor verschillende webservers...
    Indien het antwoord is dat je redundancy wilt hebben, dan moet je alles redundant gaan uitvoeren. Want als je een SPOF (Single Point Of Failure) hebt, dan maakt de rest (bijna) niet meer uit..

Je schrijft "De dns servers zijn locatie gescheiden" maar ze moeten wel gebruik maken van de shared storage? Indien het antwoord ja is, dan wens ik je succes met het opzetten/inrichten/onderhouden van je infrastructuur. Want dan moet je een SAN opzetten over verschillende lokaties, met meerdere verbindingen onderling.... (Ook voorzien van voldoende bandbreedte met lage latency....)

Als je de hardware echt allemaal zelf wilt doen, wat ik niet aanraad aangezien het "iets" anders is dan software ontwikkeling/onderhoud, dan raad ik je aan om eens met Dell te gaan praten. (Vanwege het feit dat je over een R210 II praat). Die kunnen je prima helpen met een van hun storage oplossingen. Verwacht echter niet een "goedkope" oplossing... (En verwacht dat je een ervaren beheerder regelmatig nodig hebt, tenzij je zelf de opleidingen gaat doen...)
    Als je de hardware nog niet in bezit hebt, zal ik je ten sterkste aanraden dit deel uit te besteden aan een partij met voldoende ervaring.

Pagina 1 van de 2 1 2 LaatsteLaatste

Webhostingtalk.nl

Contact

• Rokin 113-115
  • 1012 KP, Amsterdam
  • Nederland
  • Contact
© Copyright 2001-2026 Webhostingtalk.nl.
Web Statistics