Ik zie hier een aantal bedrijven met "privé-datacenters" waar men uiteraard (vaak dan) fibers naar binnen heeft liggen.
Ik vraag me af wat voor fibers dit zijn, opgekochte darkfibers direct naar een DC of fibers gekoppeld via een "dslam/wijkcentrale" ?
Een opgekochte darkfiber direct naar een DC kost vermogens, dit is bekend. Fibers via een dslam/wijkcentrale zijn opzich ook snel genoeg, tot 1GB zeker, betaalbaar maar zijn afhangelijk van een dslam/wijkcentrale welke wel vaak op een ring gekoppeld zijn.
Wat is nu het probleem van een Fiber via een Dslam/Wijkcentrale ? Simpel, de power (en je SPOF als je redundant fibers alleen daar op koppelt). Een dergelijke centrale is voorzien van redundant Power maar niet via een backupgenerator, een probleem dus strikt genomen.
Ik kan me echter niet voorstellen dat de mini datacenters zoals ze hier vaak aangegeven worden, en waar ook serieuze hosting wordt gedaan, voorzien zijn van opgekochte darkfibers, ook niet gezien de apparatuur die voor die lange afstanden nodig is en wel in de grotere DC's aanwezig zijn vanuit de carrier (hier is veel financieel vermogen voor nodig).
Hoe doen deze mannen dat hier ?