Een online desktop oplossing (op welke manier dan ook) is natuurlijk een optelsom van alle componenten (de virtualisatie omgeving, de fysieke omgeving, de hosting etc) hardware zelf over 3 jaar gezien vind ik maar een relatief 'klein' component eigenlijk.
De kosten voor beheer (geautomatiseerd of handmatig) vallen vaak duurder uit dan een rack vol met spullen natuurlijk, als je dan heel kritisch met de prijzen/calculaties aan het spelen bent is de hosting/ruimte/hardware (al dan niet virtueel) een redelijk statisch plaatje wat je wel moet investeren (maar wat je afschrijft dus feitelijk per maand niet zo veel pijn doet als een extra beheerder te moeten aannemen) terwijl juist die beheer kant enorm variëren kan.
We hebben online desktop klanten met 40 man die je nooit hoort terwijl een klant met 5 man bij wijze van spreken om de dag aan de lijn hangt, net afhankelijk va hun app's, gebruikersniveau en gebruik.
Heb je nu dus 1 omgeving met 100 medewerkers die alleen maar Office en pakket X mogen gebruiken (en verder ook niets doen waarbij je de omgeving netjes kan dicht timmeren) zal dit veel minder belasting op beheer geven tegenover 30 bedrijven met gemiddeld 3,3 medewerker die buiten Office en pakket X ook nog totaal 30 andere applicaties erbij draaien, de ene case kan je het redden met een bedrag tussen de 20 a 30 euro terwijl bij de andere case je aan 50 nog niet genoeg gaat hebben.