Oorspronkelijk geplaatst door
xentos
Het ligt er allemaal aan, een decente server met een datacenter heeft een uptime van 100%. Nu komt het problemen met de klant:
- Er kunnen restricties zijn zodat het niet misbruikt wordt, zoals bandwidth trottling en geheugen/CPU/MYSQL of I/O en dan schiet de website offline omdat ze de quota gehaald hebben, dit wordt gedaan omdat ze geen misbruik van resources willen. Logisch toch, de probleem ligt bij de klant. Maar als zoiets gebeurd ik weet zeker dat de klant de hoster verantwoordelijk stelt.
- Als er geen restricties op de server aanwezig zijn, dan kan een klant voor de rest alles verpesten. Bijvoorbeeld alle resources opslokken. Of iemand heeft net een bug laten draaien en nu blijft iets in de achtergrond draaien voor ... seconden, uren of dagen of gaat zelfs nooit meer uit. Dus de administrator moet ingrijpen en de hele server ligt wellicht plat? of is langzaam. Dit is ook de schuld van de hoster.
Als je in een gedeelde omgeving draait, dan heb je risico's en niet alles kan verweten worden aan de hoster. Er zou zeker vragen komen maar ik betaal je geld om mijn website online te zetten maar jullie kunnen het niet waarmaken/of het staat offline? Het eerste reactie zou zijn van de meeste hosters dat ze een VPS/Dedicated server moeten nemen. Dit is niet goed omdat het vaak aan de code zelf ligt tenzij er een hoog aantal gebruikers op de server aanwezig zijn.
Uiteraard zijn er ook aan de hosters kant:
- Onderhoud
- Defect(en)
Maar deze kan vaak vervangen worden zonder downtime of weinig downtime, enzij het hardware is (non swappable). Uiteraard kan er ook iets mis gaan aan de beheerders kan dat zorgt voor meer downtime, deze wordt meestal vergoed.
Toch blijft er een risico als je op een server zit met veel gebruikers. Hoe goed de beheerder ook is. Het is mogelijk dat een klant iets verpest voor de ander of dat iemand een website plat wilt gooien met een DDOS of een ander aanval door een of een ander reden. Dit zijn risico's met een gedeelde omgeving. Als klant A een probleem heeft wordt dat mogelijk ook opgemerkt door klant B die op hetzelfde server zit.
Daarom is eigen hardware altijd handig
alleen heeft niet iedereen een budget daarvoor. Niet bepaald heel raar, aangezien iedereen iets anders met de server wilt doen.
Dat klopt, maar je hebt geen last van andere klanten en daar gaat het eigenlijk over. Het is dan alleen voor jou en is de kans kleiner dat de website offline vergeleken met een misdragende klant(of misbruikers)*
Daar ging het mij over aangezien de TS een snelle host wilde hebben, met snelle laad tijd, enzovoort, het is meer een voorbeeld ~ Het is niet voor iedereen geschikt aangezien de meeste weinig ervaring met linux hebben en het uiteindelijk nog slechter eruit komt. Maar je hebt wel een lijn en harddisk dat niet gedeeld wordt.