Beste WHT members,
Ik ben gisteren gecontacteerd door de VZW Hulpdienstenforum Vlaanderen of ik hun wou helpen met de verhuis van hun website "hulpdienstenforum-vlaanderen.be" naar een andere ISP. Zowel Rijndata als de andere ISP werken met DirectAdmin dacht ik dat dit een klusje ging zijn van 2x niks...forum op "onbeschikbaar" zetten, backup maken, backup overzetten naar de nieuwe ISP, uitpakken, de MySQL instellingen aanpassen van het forum, DNS aanpassen, forum terug op "beschikbaar" zetten en klaar. Blijkbaar had ik het mis...
Vroeger, toen het forum nog actief was bij BullCat, werkte dit op een VPS waarvan zij "eigenaar" waren. Echter sinds de overname van BullCat door Rijndata in 2011 zit het forum op een shared host plots. We kunnen dus op directadmin niet inloggen dmv een adminaccount, laat staan via SSH. Het enige dat we hebben is een reselleraccount.
Ik wou dus beginnen met in DA in te loggen, en daar als "user level" de Create/Restore Backups functie te gebruiken. Echter als ik daar klik op "create backup" dan blijft mijn browser staan op "verbinden" terwijl er niks gebeurd. De reden hiervan zou (volgens Rijndata zelf) zijn dat de backup teveel plaats in beslag neemt (de website is inderdaad vrij groot). Toen heb ik maar geprobeerd om in te loggen op het reseller level en daar te kiezen voor "Manage User Backups" waar ik ervoor koos (step 3 : Where) om de backups via FTP door te sluizen naar een server van mezelf. Ook dit bracht geen soelaas : ik zie geen backup binnen komen op mijn server en krijg evenmin een foutmelding in DA dat deze backup niet werkt.
Ten einde raad ben ik begonnen met de folder /public_html/ via FTP naar mijn pc te versluizen en via directadmin de database te downloaden (grootte : 3.32 GB). Deze download wou wederom niet starten, waardoor ik via phpmyadmin dan maar de download heb voltooid.
Nadat ik deze voormiddag een mailtje had verstuurd of Rijndata zelf een backup wou maken van de gehele site, kreeg ik om 13u12 een mailtje terug:
Nadat ik doorgegeven had dat enkel een backup van de DA gegevens prima is (de public_html folder en de MySQL database had ik immers reeds) heb ik hier geen antwoord meer van gekregen. Toen ik exact één uur later belde met de vraag of mij mail goed was aangekomen en hoe men de backup juist ging tot bij mij krijgen (mail? download? etc) werd ik afgeblaft dat Rijndata een groot bedrijf is met tienduizenden klanten en dat ik maar moest wachten op mijn beurt. Rijndata mag dan misschien wel groot zijn, maar klantvriendelijk zijn ze dus niet echt (of tenminste niet die ene persoon die ik aan de lijn had). Ik begrijp dat amper één uur bellen vrij "snel" is, maar men kon dit ook op een normale manier zeggen.Dat komt omdat deze te groot is, kunt u aangeven welke backup u precies nodig heeft, dan maken wij deze, direct aan.
Met vriendelijke groet,
Rijndata BV
Technische dienst
Inmiddels zijn we 16u14, dus reeds 3u na melding, en nog altijd geen spoor te bekennen van de backup. Het lijkt er dus op dat ik op hun medewerking alvast niet moet rekenen (er zijn nog firma's met tienduizenden klanten, waar men wel behulpzaam is, zeker voor zo kleine dingen als even snel een backup in gang steken).
Ik heb dus besloten om het zelf aan te pakken, en de transfer handmatig te doen. De public_html directory is inmiddels dmv FTP overgezet op de nieuwe server echter zit ik nu met de vraag hoe ik de database kan overzetten. Deze is vrij groot (3.22GB) en ik merk dat ik deze via phpmyadmin niet kan uploaden (max 8MB). Dus hoe kan ik deze krijgen op de nieuwe server?